Behöver råd ang min hamster
Hej
Jag har haft en hamster i ca 8 månader nu. För 3 dagar sen så började han bete sig jätte konstigt och jag misstänker att han har fått stroke men är osäker och har ej pengar för att köra in han till veterinären.
Han gungar när han går och ramlar omkull åt båda hållen men lyckas föra sig själv upp.
Han äter/dricker ingenting själv, vi har fått tvinga in han mat/vatten och då har det gått bra. Han sover för mycket än vad han brukar och springer ingenting i sitt Hjul. Han orkar knappt tvätta sig själv.
Jag har mått så dåligt över och se han så här så all hjälp är välkommen. Tack i förhand
Veterinär, nu. Borde gjorts för tre dagar sen.
"Jag har inte råd" duger inte som ursäkt för att inte ge djuret vård eller ännu värre låta det lida. (Är man själv under 18 så är det föräldrarnas ansvar)
Det finns rådgivning både via telefon och videosamtal så man måste inte åka in för en första bedömning.
Djur kostar pengar. Sjuka eller skadade djur kan kosta mycket pengar, viktigt att tänka på innan man skaffar djur.
// Harley

Allt du skriver tyder ju på att han verkligen, verkligen inte mår bra. Du skriver att du mår dåligt av att se honom såhär. Tänk då hur dåligt han mår. Om man inte har pengar och äger ett djur får man göra allt man kan och inte bara släppa taget. Börja med ett telefonsamtal, det är gratis. Ett videosamtal kanske så du både kan beskriva och visa. Vet inte om du bor själv eller om du är yngre och bor hemma. I sistnämnda fallet så är det föräldrarna som är betalningsansvariga. Är du vuxen så får du göra allt du kan för att ordna pengar. Om det så gäller att pantsätta/sälja sin dator/klocka/hörlurar osv eller panta flaskor. Är du vuxen utan betalningsanmärkningar så kan du oftast delbetala utan problem. Men du börjar med ett telefonsamtal och ser till att din vän som litar på dig får hjälp. Nu.

Och jag vet att detta går under "kontakta veterinär " tråden. Men här känns det som om man inte sa nåt eller bara raderade tråden så skulle hamstern fortsätta må dåligt tills det helt enkelt var försent. Vilket det kanske redan är efter tre dagar.
Ta ett lån så kan du ta den till veterinären. Det är du skyldig att göra enligt lagen.
Hamstern du har lider rejält.
Hur kan man välja bort veterinären för ett skadat djur?
Mvh
Mig
Precis som det står i tråden så är man som djurägare skyldig enligt lag att ta sjuka djur till veterinären.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 vi brukar inte bara radera sådana här allvarliga trådar utan hänvisar alltid till veterinär. Så det är jättebra att ni är flera som agerat. 🙏
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Har man inte råd med veterinär har man inte råd att ha djur, så enkelt är det. Jag upprepar, som föregående talare i tråden, att man enligt djurskyddslagen måste ta djuret till veterinär när det behövs. Är man inte villig/kapabel att göra det ska man inte ha djur, punkt. Då bör man omplacera djuret till nån som har råd. Det låter skithårt kanske för självklart vill man inte göra sig av med sitt djur men i slutändan är det djuret som lider och då kan inte människans känslor komma först.
Du kan bli anmäld för det om du är över 18 år. ”Har inte råd” är ingen ursäkt. Det finnas inga ursäkter för att inte ta in ditt djur till veterinären! Skaffa inte djur då! Skärpning!
Det är rent djurplågeri att låta ett djur lida på det sättet utan vård :’(
När du skriver ”all hjälp är välkommen” TS, vad menar du då egentligen? Vad hade du tänkt att vi skulle kunna göra här inne? Vi kan inte göra ett skvatt, det enda som ska göras är att den lille får komma till veterinär. Så fort ens djur visar tecken på att må dåligt ser man till att det får vård, oavsett om det är en hamster, hund, ko, kanin, akvariefisk eller vilket annat djur som helst. Usch vad ledsen man blir av sånt här 😫
hej tänkte uppdatera lite, jag tog åt mig det ni sa och ringde. Dem sa att han inte skulle överleva natten och att han skulle få somna in.
#10 Så har du åkt in med hamstern och låtit den somna in?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#11: Ja.
Jag beklagar sorgen ❤️🐹
Viktigt att tänka på är att man aldrig ska åka in till veterinären när det blir för sent. Jag beklagar verkligen sorgen..❤️🩹
Cindy ~2022-02-27~
#14 Hur tänker du nu? Är det för sent att få hamstern frisk igen så behöver man ju åka in för att få veterinärens hjälp att avliva hamstern?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

#15 Min gissning är att personen tryckte fel och det ska stå "alltid" istället.
#15 Jag tolkar det som att personen menar att man aldrig ska vänta så länge med att åka till veterinär att det blir för sent.
#15: Jag menade så som #17 sa :)
Cindy ~2022-02-27~
Bra, då förstår jag. 😊
Jag hamnar i denna sits lite då och då att pengarna inte räcker för vården. Därav är det alltid bra, nästan ett krav ha nån form av backup. Så fort det kommer till djuren kan jag ringa mina pensionerade föräldrar och be om lån och jag är ändå 38år med fast jobb 🙈. Men de äger inte internet eller ens vet vad bankid är. Så vänta en dag på att de kommer till banken är inte fungerande. Så jag kan va lite fräck att ringa mina systrar som tjänar mycket mer än mig om det skulle va total kris. Skett en gång när jag var mellan jobb för nått år sedan för att låna till busskort.
Men det bästa är att ha en vänn som litar på en man kan fråga eller skaffa sig nån form av kredit.
Jag älskar poängen med Agria kortet. Utan den hade jag haft problem ibland. Även om man sparar pengar och har massor för vård så sker det tyvärr mycket på en gång som drar iväg i kostnader och sparpengarna försvinner tills man hinner spara ihop nytt.
Inte ovanligt med att ha flera djur. Som här har man varit inne med hunden som skar sig i trampdynan, en råtta kastrerades, en hamster bröt svansen under utställning och fick ett besök för lite smärtlindrande osv. Även med planering kan det ske något som drar mycket så man sitter där sedan.
Så jag rekommenderar djurägare ha nån form av kredit som bara används vid absolut nödfall till husdjur. Har man ett djur försäkrat i agria så får man ha kortet gratis. Jag har mina fåglar försäkrade där så jag kan använda kortet till alla andra djuren. Bästa var att ha det när vården för min förre hund gick över med 28 tusen för operation av en tumör. Sedan när han blev akut dålig nån månad senare hade jag inte ett öre till separat kremering, slapp låna av någon tack vare att jag hade agria kortet.
Annars kostar agria kortet en liten summa per år att ha, men ännu helt värt det. https://www.agria.se/agriakortet/
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2023-03-17 15:33 av zickan