Hjälp med Uttråkad guldhamster?
Hej!
Jag har haft min guldhamster tjej ett par månader nu men hon verkar inte riktigt nöjd med sin Bur. Biter på gallret en del men även när hon är ute lös i en hamstersäkrad del av vardagsrummet så känns det som hon hela tiden försöker ta sig vidare. Går runt längs kanterna mest och provar att bita lite i hörnet på soffan.
Har ni några tips på hamsteraktivering?
Städade precis buren och försökte göra den roligare, bifogar bild. Sen bilden togs la jag även till bäddmaterial, äggkartong och bit av flingpaket.
Ute lös brukar jag lägga ut mina gamla tofflor, kartonger, rör, tomma krukor, "filtberg" att klättra på och mat/nytta snacks.
Mvh Veronica
du kan strö ut maten om du inte redan gör det
Det tråkiga svaret är att många honor tyvärr är svåra att stimulera och göra nöjda. 😅 Man måste vara väldigt kreativ med dom flesta och ha mycket miljöberikning.
Tycker det ser ut som att du kan dela av buren och göra en grävdel där du kanske kan gömma någon bro och några tunnlar under materialet.
Jag skulle satsa på att strö ut lite frön också så hamstern får leta.
Kanske fundera lite på olika sektioner med olika substrat och några hyllplan till på olika platser så det finns variation i terrängen.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2023-01-17 18:52 av Cireea
Tack för tipsen!
Tänkte ta hane först men hon var så social och söt, klättrade upp på mig när jag va hos uppfödaren. 😅
Strör ut maten och kanske inte syns men vänstra delen har en grävdel med ett pringelsrör bla.
Kanske skulle satsa mer på hyllplan är pinnar och kartonger?
Hade önskat att hon va socialare när hon är ute ur buren. Har ni tips på att göra mig själv mer intressant?
#3 Jag hade satsat på ännu mer Bottenmaterial i grävdelen och överlag i hela buren.
Har du testat begränsa utrymmet? Typ köpa och göra en hage i kanalplast från Biltema eller köpa trähagen från Zooplus. Och sen göra den hagen berikad med massor att göra. Då kanske hon även lugnar sig i buren.
Har du testat ha henne i soffan eller sängen? Eller låta henne krypa runt i en morgonrock eller större tröja som du har på dig? 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck