Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendehamsterhybrider
Läst 288 ggr
Hamsterplamster
0

Hamster stresad i lekhagen/buren

Min hamster blir ibland väldigt stesad när hon är i lekhagen och mer sällan i buren. problemet är att hon bitter på galret i lekhagen och vatten hålet i buren.
Jag vill inte att hon skadar tenderna eller får i sig plast. så finns det något sätt att få henne att sluta?

"A life without hamsters is possible but pointless"

Denna kommentar har tagits bort.
Hamsterplamster
0

#1: she is treated with respect.

Cireea
1

Lekhagar av galler fungerar sällan. Jag skulle se över lekhagens inredning för att göra den roligare och en tryggare plats för din hamster att vara i. Jag skulle också bytt ut gallret mot något annat, exempelvis kanalplast från Biltema eller lekhagen från Zooplus i trä.

Angående buren, kan du visa en bild på din Bur och inredningen? Det är lättare att ge tips och råd när man ser hur hamstern bor.
Att hamstern skulle äta plasten behöver du inte oroa dig för.

Att få hamstern att sluta med vissa beteenden kräver att man hittar roten till beteendet. Ofta handlar det om understimulering och då behöver det åtgärdas. Men några konkreta tips kan jag inte ge förrän jag sett buren.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Hamsterplamster
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är hennes bur

[hamsterwille]
1

#4: den buren ser ut att vara ganska liten, vad är måtten?

Hamsterplamster
1

#5: ska man mäta den tjokaste eller smalaste tror att den är 80 gånger 40 men vill mäta för säkerhets skull

• Redigerat 2023-01-14 18:35 av Hamsterplamster
91Marran
0

#4: Jag hade testat mer strö. :)

Mvh
Mig

[hamsterwille]
0

#7: gärna minst 15cm!

Hamsterplamster
1

tack det ska jag testa

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#4: hade lagt in mer Bottenmaterial och slängt in fler kartonger! Ett bra tips för att ge hamstern någon aktivitet är att strö ut maten i buren. På så sätt får hamstern leta efter den ☺️

hamsterr
1

#4: jag hade tagit in mer leksaker så hon har mer att göra, som man kan köpa på typ på någon djuraffär som är nära dig! Och kanske sandbad? :) ifall hon inte redan har det för såg inget sandbad på bilden!

Cindy ~2022-02-27~

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#11: bra att nämna sandbad!
Hamstrar använder sandbad som ett sätt att tvätta sig, eller att använda för sina behov.
Det är bra att ha ett sandbad i buren.
Här får du en länk om sandbad:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1463335/sand

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
Hamsterplamster
0

kan någon läka en lekhage av trä? Hittar ingen.

hamsterr
0

#13: jag hittade en trähage som kanske fungerar? Lite dyr dock haha, men annars kan man ju köpa en plasthage?https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/hager/av_tra/452940

Cindy ~2022-02-27~

Stor inomhushage från Skyline som enkelt monteras ihop och isär med ett sticksystem. Passar alla små gnagare, hamstrar och marsvin. Fri frakt över 599 kr!
hamsterr
0

#14: mena att då kanske hon inte biter om det är plasthage, galler är ju enklare för en hamster att bita på, eftersom trähagar kan vara dyra

Cindy ~2022-02-27~

91Marran
0

#11: Det finns ett litet sandbad. Det är hörntoaletten som syns till höger.

Mvh
Mig

hamsterr
0

#16: jaha det ser jag nu!

Cindy ~2022-02-27~

Cireea
1

#14 exakt den jag menar. Kanonbra hage!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

hamsterr
0

#18: japp! Den ser bra ut och ganska dyr också 😅

Cindy ~2022-02-27~

Hamsterplamster
0

den var lite dyr men alt för ens hamster inte sant?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#20: du kan annars bygga en egen av plexiglas eller trä.

Jiosefine
0

Jag har också en liten hamster som var väldigt lättstressad i början. När det gäller henne så tror jag att det är en kombination av nyfikenhet och en massa energi. När det gäller buren så har du fått bra tips och numera är min hamster lugn i buren (byggde en större Bur till henne men det hade nog gått att aktivera henne även med hennes mindre bur).
Men lekhage har vi kämpat med i alla olika varianter, och hon har tuggat på alla material som hon kunnat komma åt och när hon inte kommit åt att tugga så har hon inte gjort annat än att springa stressad längs med kanterna (har inte provat den trähagen som länkats i tråden dock). Det enda som fungerat för oss är att hamstersäkra golvet i ett av rummen och så får hon springa fritt där (med min hamster så måste man dock vara överdrivet noggrann att det inte finns något farligt på golvet för att hon tuggar på alla småsaker hon hittar). Baserat på min erfarenhet med lekhagar så tror jag att det som är viktigt är att det finns tydliga hörn (där gillar hon att stå och spana), helst att sakerna är på ungefär samma ställe (iallafall de saker hon använder mest), att det finns ställe att gömma sig på (som inte har så mycket ljus), jag vet inte hur viktigt det är för henne men jag tycker att det hjälper Att undvika takbelysning (det är fortfarande ljust i rummet men jag har några mindre ljuskällor) och en massa grejer att leka med (nästan så att det fyller golvet). Jag har i princip bara använt hushållsförpackningar av olika slag som leksaker, typ gjort om till tunnlar (och ibland satt ihop såna tunnlar i olika varianter så att hon kan springa i olika riktningar), broar etc. Jag har även fyllt skokartonger/större förpackningar med Bottenmaterial, gömt mat i dom (i början godis) och så klippt till flera öppningar på olika ställen så att hon kan krypa in och gräva. Ibland inte fyllt kartongen utan bara klippt öppningar (som ett gömställe). Byggde en labyrint till henne (i kartong) innan jag fick hem henne (drygt 1 år sedan) och den använder hon fortfarande varje gång hon är ute (man kan lägga lite godis i den men hon gillar den även utan godis). Har även byggt många leksaker/broar/hus med hjälp av glasspinnar (brukar leta inspiration på Pinterest). Sen har jag en massa saker som jag hittat hemma som jag ställt in, hon älskar att stå under en fotpall och spana. Jag har några keramikskålar i olika storlekar som jag lagt upp och ner som hon gillar att hoppa upp på och spana. Och ibland får hon undersöka lite allt möjligt som finns nära (inget farligt såklart). Är alltid med henne när hon är ute så håller såklart koll vad hon gör med grejerna. Blev ett himla långt svar men ville mest förmedla att jag varit i samma sits och till slut så löste det sig. Och att det finns många billiga och roliga sätt att fylla lekhagen med grejer (min hamster har ratat alla leksaker som jag köpt till henne).

Loviiisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vill bara slå ett slag för lekhagen som #14 länkade. Har den själv, förr till min hamster innan han dog och numera till mina marsvin ^^. Superbra kvalitet!

Hamsterplamster
0

Nu har hon slutat att bita på galret i lekhagen nu stiker hon bara ut näsan/nosen.
Försöker bara övertala mamma om att få skafa den lekhagen i trä..

hamsterr
0

#23: men åååååååhhh :( han var ju så söt på bilden! Beklagar!

Cindy ~2022-02-27~