Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hamsterskriva-av-sigrådgivning
Läst 271 ggr
[hamsterwille]
0

Hur förklarar man för någon att deras djurhållning är bristande?

Hej!
Mina gamla vänner i skolan har mycket bristande hamsterhållning, dem andvänder vadd, näthjul, saltsten och hamsterbollar och nästan allting på Att undvika listan.
Jag har försökt att så vänligt och lugnt som möjligt berätta för dem att det inte är säkert, men dem bara gapskrattar åt mig och säger saker såsom ”men varför säljs det i djuraffären då”.
Dem tror mig inte ens då jag hänvisar till bla hamster iFokus och andra bra sajter och veterinärrapporter. Det känns inge bra att dem också står och matar deras hamstrar med choklad och godis. Hur ska jag förklara?

• Redigerat 2023-01-11 12:10 av [hamsterwille]
Cireea
0

Jag skulle vänt mig till föräldrarna om dom är under 18 och hänvisat exempelvis till våra artiklar 😊 Förhoppningsvis har föräldrarna vett nog att ändra det som behöver ändras.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[hamsterwille]
0

#1: dem lyssnar inte

Cireea
0

#2 Då hade jag anmält till länsstyrelsen för bristande djurhållning 🤷‍♀️

[hamsterwille]
0

#3: ok, kan man göra det? med tanke på att vadd, saltsetnar och näthjul inte är olagligt att andvända?

• Redigerat 2023-01-11 12:18 av [hamsterwille]
Cireea
1

#4 Det måste inte vara olagligt för att det ska vara bristande djurhållning. Är du orolig för djurens mående så ska du absolut anmäla

[hamsterwille]
0

#5: innan jag anmäler kan jag försöka att prata med dem igen

91Marran
0

Håller med Cireea. Anmäl dem till länsstyrelsen.

Mvh
Mig

cegy68
0

#6: Jag tycker absolut att du ska prata med dem igen. Om man har ett djur man bryr sig om vill man ju ta hand om det på ett bra sätt? Kanske har de tröttnat på sina djur och du kanske borde fråga om det också för i så fall finns det kanske någon annan som kan ta hand om djuret? Ibland är det också så att det kan vara svårt att ta kritik men att man funderar på det efteråt.

[Lilium]
0

Anmäl om du är orolig, prata med dem och säg att du är allvarlig. Det är det du kan göra, tycker absolut att du ska anmäla, för djurets bästa.

91Marran
0

Behöver du hjälp med att anmäla så kan jag hjälpa till.

Mvh
Mig

[I_love_iller1]
0

#9: håller med

91Marran
0

Hur har det gått?

Mvh
Mig

[hamsterwille]
1

#12: bra, dem har uppgraderat sin Bur till en Ikea samla!!

91Marran
0

#13: Så bra! :)

Mvh
Mig