Grossistavlare i Sverige
Har Sverige några grossistavlare och isåfall, vad heter dem och vart finns dem egentligen?
Alla som säkjer till djuraffärer. Det är oseriöst och bör undvikas helt och hållet.
#1: vad heter dem?
#2: det vet jag inte. Tvivlar på att de har ett prefix utan avlar bara för pengar.
#3: ok
Imazo är en grossist i Sverige.
Sen finns det några mindre mer lokala grossister på några håll.
Enklast är att man undviker djur från butik så undviker man även grossister. Är man osäker på om en privat uppfödare är seriös så använder man sig av uppfödarkartan så vet man att man stöttar seriösa och etiska uppfödare. Lättare än så blir det inte 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Där jag bor finns det en djuraffär där ägaren avlar fram djuren hemma, och tar sedan med några till försäljning i djuraffären. Ägaren av djuraffären verkar vara väldigt seriös. Kan man köpa djur av henne? ( är inte intresserad av att göra det undrar bara om det räknas som grossist-avel) 😊
#6 Rent krasst så är den typ av avel du skriver om 9 av 10 gånger ren köksavel. Att köpa in avelsdjur, ordna med stamtavlor, utställningar och liknande kostar mycket pengar och man går back på en etisk avel. Bara att köpa in två avelsdjur kostar 1000kr, och då bortser jag från transportkostnad. Att en som jobbar i butik skulle gå den etiska vägen för att sedan sälja i butik låter högst osannolikt.
Oftast tar dom djur från butiken, som i sin tur kommer från antingen grossist eller köksavel, och avlar vidare på detta hemma.
Man kan ju alltid fråga om personens avel:
Vad är målet med aveln?
Har djuren stamtavlor?
Registreras samtliga avkommor i någon förening?
Följer man upp ALLA ungar man säljer?
Är man själv i tankarna att bli registrerad uppfödare?
#6: som cireea menar beror det ju på om dem avlar etiskt, tex om dem avlar för att dem är söta, det är oetiskt. Om dem avlar för att förbättra artens temperament eller avla nya hårfärger blir det ofta mer etiskt. Beror ju också på hur mycket dem avlar på honan och hur hamstrarna bor och vilken näring dem får som bebisar. Som hen också säger blir det ju dyrt för djuraffären att köpa från seriösa uppfödare
- Redigerat 2023-01-04 22:43 av [hamsterwille]
När djuraffären fanns i Emmaboda. Den hängde ihop med en i Växjö. Så avlade de på flocksmarta guldhamstrar. Vissa hade det bra och andra inte. Några hade en väldigt stor Bur och några väldigt små. Väldigt trevliga och tama hamstrar. Så man kan bli lurad av att det är bra avel fast det inte stämmer.
Mvh
Mig

#9 Flocksmarta?
#10: Hon som ägde kallade de flocksmarta om de kunde leva ihop hela livet. Alltså flera guldhamstrar tillsammans.
Mvh
Mig
#11 ursäkta men Fyfan 😳😳😳

#11 Jo, jag vet vad flocksmarta i sig betyder. Undrade mest vad det hade för betydelse för guldhamstrar.
Imazo är den större grossisten i sverige. Sedan har du Åkello samt mer privatpersoner som spottar ut kullar som bor i labb burar för att sälja billigt till zoo.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
fruktansvärt…
#11: men usch 🤮