Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 188 ggr
Monicaq89
0

Övertala sambon?

Jag vill gärna ha en hamste, haft djur hela min uppväxt och jag saknar att ha ett djur. Jag är aktiv att rädda katter på min fritid och mitt intresse är djur. Förlorade min hund i år och saknaden är stor efter en vän att älska.

Sambon säger nej till djur. Jag försöker övertala honom om en hamster. Tänker att det är ett bra första djur att skaffa för att se/ känna hur det känns att ha ett djur i familjen igen, sambon verkar mest bra se nackdelar. Vem ska Passa, barnen kommer tröttna fort osv.

Jag har förklarat att jag vill ha en hamster så tröttnar barnen så finns jag; dessutom så har jag allt ansvarar. Känns SÅ fel att fråga om lov att skaffa en hamster på något sätt.

Hur har ni gjort som upplevt samma?

Jillyana
1

Att skaffa djur är en stor grej för hela familjen. Du säger att din sambo nekar till ett men inte varför, har du ens frågat honom? Kan ju vara så att han inte gillar djur men stått ut för din skull, men nu när den gammla är borta så vill han inte ha mer. Det här är ett ekonomiskt beslut som båda ska vara med på. Om sambon sa nej hade jag nog rättat mig efter det, eller stuckit. Upp till var och en att göra vad som passar en själv. Var dock berädd på att använda "djur eller jag drar" kortet kan göra att han säger "hej då".

Monicaq89
0

Han gillar djur men tror han tycker det begränsar friheten. Men när vi reser eller är i väg har jag passning. Min hund har inte levt med oss på fem år, han bodde hos min mormor för han blev stressad när vi skaffade barn så vi har inte haft något djur här hemma på flera år. :(

Såklart det är ett stort beslut för hela familjen men en hamster tycker inte jag räknas som samma kategori som en katt och hund då de kräver mer och lever dessutom mycket längre.

Jillyana
0

sant att en katt och hund lever längre. Att de kräver mer vet jag inte om man kan säga men de har andra behov. För mig låter det som att han helt enkelt kanske föredrar att hyra djur? Prata med honom om att på sommaren kanske hyra en kanin/häst eller att ni är djurvakt någon dag i veckan. Ni har då tillgång till djur men han känner sig inte begränsad på samma sätt.

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Även om en hamster inte kräver lika mycket som en hund eller en katt så är det fortfarande ett djur som behöver några timmars tillsyn varje dag samt en ren Bur, rent sandbad osv.
Har du frågat din sambo varför han inte vill ha djur utöver den begränsade friheten?

Monicaq89
0

#4: Såklart det förstår jag också. Men de är inte ansvar i X antal år.

Han tycker barnen är för små och vill vänta tills de blir större. Jag menar på att jag har ju ansvaret

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#5: jag skulle säga att små barn inte passar just hamstrar, dem är ömtåliga och de flesta av dem är vakna på natten, men om det är du som tar hand om den/dem så ser jag inte ett så stort problem :)

Monicaq89
1

#6: Ja men jag hade mest velat att de hjälpte ge mat, byta / fylla på i buren, hjälpa mig göra en lekhage etc. Mest de ansvaret jag vill få fram:

Hålla hamstern kommer jag inte låta de göra. De begriper jag själv att en 3 och 6 åring är för små.

91Marran
0

Jag får inte skaffa hamster för min sambo. Skaffade en när vi hade alla tre katterna. Det var han inte glad över. Vi hade tillräckligt med katterna. En katt gick bort. Då skaffade han en hund. Han sa att djuren är ingen hobby och att jag hade sagt 7 månader innan att det blir inga fler smådjur nu. Jag menade där och då att det inte blir några fler just då men kanske i framtiden.

Mvh
Mig

• Redigerat 2023-01-01 13:00 av 91Marran
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#7: en 6åring kan ju hålla i hamstern och klappa, men inte ha ansvaret för hamstern :)