Frågor om dvärghamstrar
hejsan! Jag har lite frågor om dvärghamstrar:
- Hur känsliga är dem för Färskmat? Har hört att dem lätt får diabetes och är ganska känsliga mot för mycket socker. Med guldhamstrar kan man ju ge lite grejer här o var :)
- Man ska ju ha två av allting (om man har två st) för att förhindra bråk, men måste grejerna vara lika stora? Kan man ha ett mindre hus och ett större hus?
- funkar det att ha bara ett stort hus med platt tak? Alltså inte två sådana?
- hur ska allting vara placerat i buren? Sakerna bredvid varandra, eller ex. Hjulen på vardera sida om buren?
- Hur ska man göra när man tämjer dem? Ska man tämja båda samtidigt eller hur funkar allt det?
- hur funkar det med att sära på dem? Kan dem dela på sig ett tag eller måste de vara tillsammans 24/7?
- Finns det något speciellt som jag borde veta om just dvärghamstrar? (mest rysk vintervit?)
Blev lite mycket frågor nu, men men😄
tacksam för svar! <3
- Redigerat 2022-12-16 18:14 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#0: 6- Har du delat på dem i några minuter så kan det vara kört. Tar inte lång stund för att lukta olika.
2- Så länge husen är lagliga så går det bra.
Mvh
Mig
Min dvärg är inte så känslig för grönsaker och frukt, jag ger henne en liten godbit varannan dag och han är inte så känslig för frukt och grönt. Men det kan ju såklart variera.
#2 Hur menar du med ”inte så känslig”? Dvärgar har ju högre risk för diabetes och därför ska man undvika söta livsmedel, t ex frukt och majs och sånt.
#3: Menade att hon inte har tex fått diarré eller annat av att äta frukt och grönt
#4: ja, det är ju klart. Man måste ju vänja dem vid det, men det jag menade är hur känsliga de är för att få sjukdomar i samband med färskmat
Just diabetes ska man ta på allvar och därför undvika frukter, bär och andra söta livsmedel.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#6: ungefär hur mycket Färskmat kan dem få? Om jag har 2 stycken
.
"A life without hamsters is possible but pointless"
- Redigerat 2022-12-17 20:00 av Hamsterplamster
finns det några särskilda listor på bär och frukter man ska undvika hos dvärghamstrar?
#9: okej! Tack för svar 💗
Hur gör man när man tämjer och plockar upp dem? Ska man tämja båda samtidigt och plocka upp båda samtidigt?
#10 Allt ska undvikas bland frukt och bär.
#12 Ja rimligtvis är det smart att jobba med båda samtidigt. Allra helst då så lite som 5 minuter ifrån varandra kan skapa osämja om det vill sig illa.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#13: okej, då vet jag☺️ Fråga fyra, ska sakerna vara placerade vid varandra eller på vardera sida om buren?
#13: oj okej, då ska jag sluta ge frukt till Gizmo! tack för infon!