Hjälp! Min hamster har Covid!!
Hej. För en vecka sedan insjuknade min ena hona. Vi besökte Veterinär och det visar sig att min lilla vän har Covid.
Veterinären har ingen erfarenhet av detta och vet ej hur vi ska göra. Jag vill inte avliva henne ifall att hon blir bra, så jag försöker därför hitta info om hon kan bli frisk igen.
Har någon erfarenhet av detta? Är så förstörd och rädd över detta😥
Snälla någon, hjälp mig att hjälpa min fina vän, hon ligger på mitt bröst och är kall, jag värmer henne med min värme❤
Jag har lovat henne att jag inte lämnar henne ensam, att jag finns här genom allt. Jag är så förstörd😭💔
Det finns inte så mycket att göra om inte veterinären har några mediciner att ge.
Veterinären kan inte ge remdesivir? Har läst en del om att man givit hamstrar det när dom haft covid. Dock i forskning men kanske går att testa. Be din veterinär undersöka saken.
Jag skulle behandlat den som vid en förkylning. Dvs ha lite varmare i rummet, eventuellt sätta en lampa i ena hörnet av buren om den fryser så att hamstern kan värma sig. Dock viktigt att hamstern kan gå ifrån den värmande lampan om den vill.
Ge gott om vätska för att förhindra att hamstern blir uttorkad. Ge lite extra näringsrik Färskmat.
Är hamstern väldigt dålig kan man också ge lite ljummen mjölk med honung. Dock inga stora mängder.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2022-11-17 23:54 av Cireea
#2: tack för svar. Jag har henne i sängen så hon har möjlighet att gå in i min tröja och in under täcket om hon vill.
Har även en transportbur i sängen som hon kan gå in i om hon vill, framtills att jag fixat en värmelampa (förhoppningsvis imorgon)
Jag ska kolla med veterinär ang medicin, tycker så synd om min lilla tjej som alltid är pigg och glad annars💔❤
Hur testas hamstrar gör covid?
#4 genom svabbprov alternativt blodprov.
Vilka symtom hade hamstern och vilka undersökningar gjordes?
Sajtvärd Katter iFokus
#5: är det lik katternas eller helt annan covid?
#6: hon är slö, andas knastrigt samt ingen aptit.
Både blodprov samt prov i munnen med tops gjordes.
#7: hur är katternas covid?
#9:
Jag läste att hamstrar ofta används som försöksdjur när det forskas om covid, eftersom de utvecklar antikroppar. De brukar ha ett förlopp som motsvarar ett milt förlopp hos en människa, men brukar att förlora vätska och gå ner i vikt. Men i vanliga fall överlever de.
Jag läste att det inte finns en covid behandling för husdjur, men man kan ge dom medicin mot illamåendet. Det kanske förbättrar aptiten. Sen kan du prata med vetrinären om vad man kan ge den för att kompensera förlusten av elektrolyter och vätska. Kanske det finns en elektrolytlösning som du kan ge den.
#10 Precis så har jag också uppfattar att covid påverkar hamstrar.
Vätska är otroligt viktigt TS så se till att hamstern får i sig ordentligt med vätska. Sedan näringsrik mat som jag skrev innan, så ge lite extra Färskmat nu medan hamstern är dålig så den orkar med och inte rasar allt för mycket i vikt ❤️
Håller tummarna för att det går bra!
#9: Katter har inte covid, men däremot ett eget Corona-virus som är ett väldigt vanligt och i de allra flesta fall relativt harmlöst tarmvirus. Kattens coronavirus kan dock hos enstaka smittade individer mutera till dödlig FIP som angriper olika organ i kroppen. Det som är lite speciellt med det är att det bara är själva coronaviruset som smittar - inte FIP.
Sajtvärd Katter iFokus
hoppas din lille vän blir frisk ❤