Dvärghamstrar som lever ensamma.
Vad är det viktigaste man ska tänka på när en dvärghamster bor ensam? Hur ska man göra för att förhindra att dvärghamstern inte känner sig ensam?
Jag har försökt hitta info kring detta men jag har inte lyckats hitta något vilket jag tycker är synd eftersom det är många dvärghamstrar som bor ensamma.
- Redigerat 2022-11-20 00:27 av Cireea
- Redigerat 2022-11-13 12:19 av Dollyawa
Jag tycker det är bra att sådan information inte är allt för lättillgänglig. Finns det massor av information om hållning av ensam dvärghamster så ger det lätt en skev bild av att det är normen.
Sedan är det svårt med sådan info då alla är sina egna individer. Hur motverkar man ensamhet? Beror ju helt på om hamstern ens ”känner sig ensam” eller trivs precis som den är. Men umgås mycket med djuret med god berikning och mycket aktivitet är väl ett bra steg.
Är djuret ensamt kanske man får se över möjligheten att faktiskt sätta ihop den. Det många glömmer när två individer bråkar är att det sällan är båda som är problemet utan snarare att en av dom är den som bråkar. Ska man då döma den andra, som egentligen trivdes i par, till ett liv i ensamhet?
Och varför bråkade dom egentligen? Var det på grund av sjukdom? Dålig avel? Fel typ av Bur? Tog man ut den ena till rasthage eller veterinär som sen ledde till bråk? Bytte man allt strö och förstörde reviret? Ja alltså det finns en mängd olika saker som faktiskt bidrar till att bråk kan uppstå och många gånger kan vi människor förhindra det genom rätt kunskap.
Tänkte bara att det var bra att väcka tanken på att allt inte är så enkelt med dvärghamstrar. Allra helst i en sån här tråd dit folk kan hitta och tro att ensamma dvärghamstrar är att sträva efter så länge man kan hålla dom nöjd 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#0: Jag skulle rådgiva dig att kolla in Victoria Reachels video om dvärghamstrar kan bo ihop.
- Redigerat 2022-11-14 09:30 av [hamsterwille]
#2 i alla välmening, Victoria R är ingen bra källa när det kommer till dvärghamstrar då hon inte bor i Sverige. I utlandet, främst i USA, är det väldigt få seriösa uppfödare av renartiga dvärghamstrar. Därav att man i många länder förespråkar att hålla dom ensam, men det är inget som fungerar här i Sverige då vi har lagar att följa och dessutom har många uppfödare av renartiga djur.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#3: ok