Foder till hamstern
Hej alla hamsterägare!
Jag ger nu min hamster en föda som består av frön, pellets, proteiner, animaliska proteiner och grönsaker. Är det något mer som borde ingå i en hamsters Foder?
- Redigerat 2022-11-22 11:54 av Cireea
#1: Jag köper två olika Foder och blandar dem, det är Vitakrafts frömix och Versele laga nature. Sedan skäe jag upp lite grönsaker som består av romansallat, gurka, tomat och morot.
#2 Hur blir värdena när du blandar dem?
Mvh
Mig
#3: Det står ej på förpackningen vad jag kan se?
#4 Det står på baksidan, hur mycket som är vad. Frön är ofta feta så se till att det inte blir för mycket fett. De drar även ner andelen fibrer.
Mvh
Mig
#2 grönsakerna du ger är dels väldigt näringsfattigt men blir också väldigt enformigt. Hade istället utgått från vår lista över Färskmat och givit en god variation av Färskmat.
Eftersom du inte heller har koll på näringsinnehållet i respektive Foder så antar jag att du heller inte räknat ut vad näringsinnehållet blir när blandar dom.
Att blanda Foder utan kunskap på det där sättet kan få allvarliga konsekvenser för din hamster om det vill sig illa. Köp istället ett Foder som redan är tillräckligt precis som det är istället för att blanda som du gör nu.
Rekommenderar Djurlyckas Foder, B-Natural Hamstermix.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: Kan du länka, vitakrafts frömix?
Mvh
Mig
Rekommenderar också Djurlycka, B-natural hamstermix.
Mvh
Mig
#10 Bor du i Kalmartrakten så har jag att sälja.
Mvh
Mig
#11: Bor tyvärr på Gotland
#6: Jag har räknat ut värderna:
Protein: 15,50%
Fett: 7,0%
Fibrer: 10,0%
Resten är kolhydrater
#13 Alldeles för högt fett för en dvärghamster. Dom ska gärna ligga på runt 4%.
Vad hamnar kalcium och fosfor på?
- Redigerat 2022-11-22 11:48 av Cireea
#14: Ungefär = 0,7% kalcium och 0,375% kalcium
#15: menade 0,375 fosfor 😅
Vitakraft fodret är ett riktigt kasst Foder man bör undvika. För mig det var helt fel näringsinnehåll och socker.
Jag är Gotlänning i botten. Sett att zoomarket inte har så mycket Foder inne men rätt bra på inredning istället. Däremot är de inte omöjliga, så testa prata med dom och önska att de tar hem lite bättre smådjursfoder. T.ex Bunny hamster, Verselaga crispy müsli.
De har en hel katalog från grossist där de väljer allt från tillbehör till levande djur. Vet inte vilken de kör på numer men mest troligen Imazo och/eller Åkello.
Annars är det smart att beställa från nätet. Tror billigaste fodret som är okej blir zooplus.se (Crispy müli) , Mixerama är lite dyrare men bra Foder, miscota, arkenzoo, zoo.se mm. Flesta online butiker har Bunny hamster märket som annat och fått tips om Djurlyckan. Även sett att fler som har flera hamster börjat rekommendera att man kan köra på Altromin från brogaarden.se
Lyckas jag ta mig hemåt ön nu i December och kommer ihåg kan jag prata med dom på zoomarket. Bor två kvarter ifrån när jag är där 😊
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2022-11-26 14:13 av zickan
#17: ok, vet du om zoomarket köper från grossistavel?
- Redigerat 2022-11-26 19:30 av [hamsterwille]
#19 ?
- Redigerat 2022-11-26 19:30 av [hamsterwille]
#19 köper vad? Hamstrar? 😅
#21: ja hamstrar
#22 Alla djurbutiker köper från oseriösa köksavlare eller massproduktioner. Finns inga som helst undantag. Man är inte seriös om man säljer till en butik.
#23: Jag visste tyvärr inte om massproduktionen när jag köpte henne.
Inga vettiga uppfödare brukar sälja sina djur till zoo butiker. Uppfödare brukar vilja ha lite koll hur linjer utvecklas. Säljes de till zoo får man inte veta vem köparen är och man har inget säga till om vem som köper dom.
Zoomarket har tagit från oseriösa halvgrossiter på Gotland. Vet att ett tag tog de in råttor avlade i en gammal sliten lada utan uppvärming där de bodde året runt även i kyla. De bodde i öppna trä hagar, parades lite som de ville och vilda råttor tog sig lätt in till dom. Var lite mix på tam och vild. De åt mestadels bara grönsaker vilket är bristande kost pga ena personen boendes där jobbade på Willys i stan och fick ta hem gammal frukt/grönt gratis.
Hört att det fötts upp hamster på ön med, stor risk på liknande sätt iom att man skulle gå back av att sälja till zoo då zoo i sin tur vill tjäna pengar på djuren de köpet in. Samt att man behöver kunna mass avla.
Men de brukar ta djur och tbh från Åkello eller imazo om inte både som sagt. Och det är två stora grossister som säljer i sverige.
Dessa Foder står rekommenderade på hamstersällskapets hemsida. Dock bästa är att blanda själv om man har den kunskapen. Finns e nhel del listor man kan följa över hur andra blandar.
https://www.hamstersallskapet.se/skotsel-gu-206742.html
Vi rekommenderar följande foder:
Versele-Laga Crispy Muesli Hamsters & Co
Bunny Hamsterdröm
PUIK - smådjursblandning utan pellets
Bello Lyxblandning utan pellets
- Redigerat 2022-12-06 11:50 av zickan
#25 Tre av dom fyra nämnda fodren går inte ens ge ensam dock. Av dom där är det endast Bunny som går att ge utan att blanda.
Puik och Bello är ju mer eller mindre omöjliga att blanda till bra. Det är mer värt att köpa annat än att blanda ut då det krävs så pass mycket för att dom ens ska gå att ge.
- Redigerat 2022-12-06 13:17 av Cireea
Intresant. Aldrig kollat vad de har för innehåll. Inte sett nån sälja de fodrena på flera år. Undra varför de står med som rekommenderat på Shs om innehållet är kasst 🤔
#27 Ärligt talat så vet jag inte varför dom har det rekommenderat på sin hemsida. Alldeles för många uppfödare använder ju dessutom Puik (åtminstone sist jag kikade runt), vilket lett till en hel del övervikt hos djuren. 😔
#28: Jaha, var hittar dom det fodret? Vet bara en enda återförsäljare som har sånt och där kostar det även massor. Vad jag mins från förr var det överdrivet mycket jordnötter utan skal, johannesört som inga djur verkar gilla äta mycket av och dammigt?
- Redigerat 2022-12-08 00:22 av zickan
#29 Puik finns på bland annat ZooOnline och Bello hos CrtZoo. Så det finns ju hos grossisterna så går garanterat att få tag på via butik som tar in.
Det är samma skit som förr. Färgämnen, tomma kalorier, fettigt och proteinsnålt. Värdena är helt katastrofala.
- Redigerat 2022-12-08 00:38 av Cireea
Ah. missat att dom ännu har de i sortimentet. Det jag såg var en 20 kg säck på ca 550kr och sedan troligen + frakt på det. Det blir ändå minst 27 kr kg för rätt kasst innehåll.
Finns bättre och roligare Foder. Men har man flera djur som äter liknande kost brukar det alltid bli billigare och roligare innehåll av att blanda själv.
#31 Ja precis, det är dyrt med tanke på innehållet och ska man sedan "rädda" fodret genom att blanda ut så kommer det bli hutlöst dyrt. Så inte alls värt det..