Vart köper man bra burströ?
Jag har nu märkt att jag har använt softwood i burströt och undrar vart man kan köpa pappersbaserat burströ. Jag vill inte utsätta min hamster för någon fara så jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde ge mig lite tips vart man kan köpa bättre strö än softwood.
Pappersbaserat material går ofta att köpa i djuraffärer, det går också att köpa på internet.
Exempel amazon eller zooplus.
- Redigerat 2022-11-04 10:24 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Några exempel är carfresh, kaytee clean and cozy eller über 😊
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494379/bottenmaterial
Om du vill läsa lite mer om olika sorters alternativ av Bottenmaterial :)
Det går även bra att använda Yesbox Deluxe även om det är barrträd. Detta då ströet är värmebehandlat vilket ”förstör” terpenerna som är en av anledningarna till att man avråder från kutterspån. Spånet är också danmsuget så det dammar inte 😊
Viktig notering till alla som läser: många sorters kutterspån påstår att dom är dammfria men det är extremt få som faktiskt är det. Viktigt att man kollar upp ströet ordentligt innan man använder det. Köp aldrig spån som inte är värmebehandlat.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#4: gammal tråd. Men fick fråga på var man hittat att yed box deluxe är värmebehandlat?
Hörde det från folk så jag kollade inte upp det själv. Men hittar ingen info att det är behandlat nu när jag letar. Men för mig att det stått på granngårdens sida för ett tag sedan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2024-02-13 00:10 av zickan
#5 Det var någon som mailade in för flera år sedan och fick svaret då att det var värmebehandlat. Det verkar dom dock inte göra längre, eller om den som svarade då hade fel.
Men, då terpener är flyktiga så räcker det gott att vädra spånet så går det fint att använda ändå.
Här finns en utvärdering av ströet:
https://www.hamstersofsweden.com/post/test-av-bottenströet-yesbox-deluxe
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#7 Precis som i frågor om vilken art som är bäst så kommer det alltid finnas diskussioner om vilket strö som är bäst, vilket Foder som är bäst eller vilken Bur som är den allra bästa. Det är sällan alla är överens om man säger så, haha!
Vi är flera andra uppfödare som använt Yesbox Deluxe länge och vi känner inte igen det hon beskriver. Men det är hennes upplevelse såklart och det är tråkigt att hon fick den upplevelsen av ett bra Bottenmaterial.
#8: Ja det finns alltid olika synpunkter - var inte min mening att ta ställning med inlägget utan snarare förstärka intrycket att någon värmebehandling inte förekommer - längre eller uppfattningen är iallafall sådan.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2024-02-13 17:21 av Pyttelite