Hjälp med att köpa 1:a hamstern
Hej!
Min dotter fyller 7 och hon ska få en hamster, hon är sååå taggad! Såklart blir det hela familjen som får ta hand om den. En dvärghamster är planen eftersom den är lite mindre. Jag har googlat runt och försökt få lite koll men vill inte tabba mig. Vore tacksam för lite hjälp!
Hur hittar jag en bra uppfödare i närheten av Malmö?
Var köper jag bra/kul hamstergrejer, gärna i butik (med min dotter)? Eller online.
Jag planerar att göra en Bur tillsammans med henne, lite DIY. Såg att det fanns en bra guide här i forumet. Annars, var köper man en ok Bur?
Tusen tack!
Nicklas.
- Redigerat 2022-10-27 22:47 av Herveaux
Om du vill köpa en Bur på plats har Zoogiganten utanför Lomma ett större utbud. Tänk på att det inte ska vara gallerbur i så fall. Ikea i Malmö har samlalådor. Zoogiganten och Arken zoo på Nova har en del inredning. Mycket inredning går att göra själv till exempel av äggkartonger och toalettrullar. Som basmat brukar jag köpa Dvärghamsterdröm expert från zooplus.se.
Tänk på att dvärghamstrar enligt lag ska bo med en artfrände så att köpa endast en går inte. Vill ni då ha dvärghamstrar så måste ni även läsa på vad det innebär.
Exempelvis en bra Bur så ni får plats med allt som behövs då det kräver 2 av allt. Ett begagnat akvarium går ju eller att ni bygger något eget.
Tänk dock på att inte ha för stor Bur så att dom istället skapar sina egna revir vilket leder till bråk.
Koppla inte heller ihop flera burar med varandra då det också skapa revir.
Vid städning av burar bör man aldrig tömma allt utan behålla en del av ströet varje gång så reviret inte försvinner.
Läs på om beteende och hur ni ska hjälpa hamstrarna att komma överens. Alldeles för många gånger är det faktiskt människans fel att hamstrar börjar bråka då vi inte gjort rätt i vår hantering och med boendesituationen.
Kika på sajtens uppfödarkarta för att hitta seriösa uppfödare. Tänk på att det finns flera olika arter av dvärghamster så läs på och fundera över vilken som kan passa er bäst.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Har läst på olika sidor. Och egentligen verkar en stor plastlåda med hål i locket bäst. För då kan dom gräva gångar och busa runt i spånet/bottenmatrialet
Hej, tack för svar!
Jag fick intrycket att man kunde ha dvärghamster ensam genom det här klippet från tv4:
[https://youtu.be/B1msv6Iao-E]()
Men det kanske är en guldhamster som hon har där?
Om det inte är bra så skippar vi dvärghamster och tar en guldhamster, inte mer med det.
Jag har tittat på uppfödarkartan men det är ganska svårt att veta om det är en bra uppfödare och om priset är ok. Det viktiga är att den mår bra och är social, vi ska inte ställa ut den eller avla eller något sådant. Jag har sett priser på 500kr och det känns lite väl högt.
Är hamstern ok med att byta Bur någon gång i dess liv?
:)
#4: ja, hamstern kan byta Bur, min har bytt 3 ggr. Från akvarium, till detolf, och sen hade han samla 130l en snabbis som tillfällig Bur, men den funkar lika bra som vanlig Bur.
Jag betalade ca 450-500kr för min (guld) hamster. Det är det vanligaste priset bland uppfödare (tror jag, rätta mig om jag har fel).
#4: Tycker att det igentligen är ett billigt pris. Tänk på alla utgifter för uppfödaren. De går back varje år.
Om du vill komma undan lite billigare så kolla efter omplaceringar.
Mvh
Mig
#4 det är lag på att dvärghamstrar ska bo med artfrände så är ni inte beredd på det så är en solitär hamster som guldhamster ett bättre val.
Angående uppfödarkartan så är det endast seriösa uppfödare som är med på den kartan. Inga köksavlare eller liknande.
500kr för en hamster är det priset ligger på hos seriösa uppfödare. En struntsumma i sammanhanget då Bur och annat kostar betydligt mer. Har man ingen tanke på att lägga ut det så bör man avstå köp.
- Redigerat 2022-10-28 20:36 av Cireea
Om 500 är standard så har jag inga problem med det. Min referens är bondkatter och de brukar kosta symboliska 10 kr, men det är ju såklart ett helt annat scenario. Ser jag nu.
Tack för hjälpen! Jag har hittat en uppfödare som jag tror blir bra och en trevlig djuraffär där jag kan köpa det som behövs. Grymt forum det här, fina artiklar också!
Skulle ändå undvika att köpa från djuraffär även om de är trevliga och verkar ha kunskap.
#9: hamstern köper jag från en uppfödare som personalen på djuraffären rekommenderade. Den uppfödaren finns också på uppfödarkartan här. Men jag tänkte köpa grejer affären. De vi inte kommer att göra själva, som hjulet.
#10 Håll bara koll på att ni inte blir rekommenderat farliga eller olämpliga tillbehör i butiken. Allt för ofta rekommenderas sånt som inte alls bör användas. Exempelvis små eller höga gallerburar, mineralsten/saltsten, vadd eller dåligt Foder.
Tänk också på att hjulet ska vara minst 28 cm för en guldhamster, viktigt så dom inte förstör ryggen 🥰
Om du inte redan läst dom så rekommenderar jag dessa artiklar:
Att undvika, en artikel som samlar några av dom vanligaste olämpligheterna:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1506343/att-undvika
Flikar bara in med ett annat tips, att om ni köper guldhamster så ska öppningarna i eventuella hus och tunnlar vara minst 7 cm i diameter så hamstern inte riskerar att skada sig om den går in i huset med mat i kindpåsarna :) Köpte i början själv en del tillbehör som stod lämpade till guld, men som helt klart var för små och därför fått bytas ut och slängas.
#12 Bra tips!
Många som missar det där med storlek på öppningar, och en annan vanlig miss är att storleken på själva huset också är reglerat av lagen.
#13: oh ja! Huset ska ju inte vara för litet. Det är ju där typ hamstern lever hela sitt liv i princip.
Tjena^^
Jag blir alltid så glad när jag läser sådana här trådar.🥰
Där man försöker ta reda på så mycket information som möjligt innan man skaffar djur. Oavsett vilket djur det gäller.
#0 Lycka till🙂
/Maria
#14: ja exakt
Jag rekommenderar att du avstår från att köpa en hamsterbur från butiken då dessa har för små bottnar och orsakar ofta stressbetenden. Jag rekommenderar att du köper en stor plastback och fixar ventilationen i buren. Du får ni en stor hamsterbur med hög botten så hamstern kan gräva tunnlar. Köp gärna ett hamsterhjul med storleken
dvärghamster= 20-25cm Guldhamster= 25-30cm. Dessa går att köpa både i Sverig
e och på amazon. Lycka till med hamstern.
- Redigerat 2022-11-04 07:35 av [hamsterwille]
#17: en guldhamster behöver minst 28 cm i diameter.
Hamstern ska vara 5 veckor plus innan den lämnar sin mamma, men finns det någon rekommendation om övre gräns? För att den ska bli tillgiven?
- Redigerat 2022-11-05 10:41 av sqiik
#19: Räknar du i veckor eller antal dagar? Vissa räknar vecka, 1,2,3,4,5. Andra första dagen i första veckan och till sista dagen i sista veckan.
Mvh
Mig
#20: när hamsterungen för gammal för att kunna bli ordentligt tillgiven en människa?
#21 Aldrig 🤷♀️
Finns ingen övre gräns. Köper man från en seriös uppfödare så hanteras ungarna dagligen från 2 veckors ålder.
Vad ska man ha i transportburen? Tror hamstern är 10 veckor ungefär
#23: Bottenmaterial och bomaterial. Be att få hamsterburen använda material, så att den får sin hemmadoft. Om du ska åka långt så kan du lägga i några gurkbitar. :)