Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 143 ggr
vaselin
0

Få hamstern tam

Hej!
Förlåt för långt inlägg men behöver lite hjälp haha :D

Köpte en guldhamster för 2 veckor sedan på måndag, han är snart 8 veckor gammal och köpt från zoo butik(inte det smartaste om jag vill ha en handtam hamster men ville verkligen "rädda" en därifrån). Jag förstår att han är en liten bebis och allt är nytt och vill därför inte skrämma honom och tar det väldigt försiktigt. Jag pratar med honom varje dag och lägger ner handen så han får klättra upp själv om han vill. Han tar godis från handen, luktar, aldrig bitit och klättrat upp i handen några gånger så det går framåt men vill gärna ha lite mer tips på hur jag kan förbättra relationen med honom då jag aldrig haft en såhär ung hamster innan, alla jag haft innan har vart cirka 5 månader och redan hanterade och tama när dem kommit till mig.

Ibland är han jätte rädd och vågar inte klättra upp och skiter fullständigt i mig och då låter jag honom vara, medans andra dagar klättrar han upp och då försökt ta ut honom med hjälp av en "hamsterhiss" för att han är väldigt hoppig och är rädd att han hoppar ur handen, när han väl kommer ut har jag haft honom i en hage men han blir extremt stressad så vill helst undvika det just nu tills han blivit mer bekväm. Har lagt i toapapper som bomaterial och dragit det på mina armar och händer så han ska känna igen min doft men vill gärna ha mer tips på hur jag kan göra?:D

• Redigerat 2022-10-22 08:09 av vaselin
Cireea
0

I dagsläget låter det inte som att han är redo att gå vidare i processen. Utan det är bara att fortsätta jobba där ni står just nu så att han blir van och trygg med dina händer och i din närvaro. Skippa absolut hagen om den är ett stressmoment.

Sen är det svårt med djur från butik då du aldrig vet vad du får för individ och hur stabil linjen är. Det är rena lotteriet. Men som du säger är han ung och du har gott om tid att bygga ett band mellan er, tålamod är nyckeln så det är bara fortsätta.

Bara för att få det sagt så är tankesättet att rädda en hamster från butik det som gör att massproduktionen fortsätter. ”Räddar” du en så sätter du automatiskt nya i samma situation. Tyvärr så spelar din motivering ingen roll, butikerna är bara intresserad av att folk köper. Dom skiter blankt i varför du köpte djuret. Oavsett din intention så har du stöttat massproduktionen. 😔

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

vaselin
0

#1: Har aldrig köpt från djurbutik innan och skulle inte göra det denna gången heller, skulle endast köpa tillbehör men såg en duna fun mini med en hamster i och undrade varför den bodde där. Uppfattade då från personalen att hamstern hade blivit inköpt utav butikens uppfödare, blivit köpt av en familj(till barnet) och sedan blivit lämnad tillbaka med Bur då barnet inte förstått att hamstern är vaken på natten och sover på dagen.

Det gjorde ont i mitt hjärta att höra det då ha är så liten och redan fått byta hem så många gånger så ville ge han ett föralltid hem, men har ju då stöttat massproduktionen förstår jag:(

• Redigerat 2022-10-22 10:11 av vaselin
[hamsterwille]
0

Vill du få din hamster handtam borde du kolla in Victoria Reachels video om hur man bondar med sin hamster. Lycka till!

emilialovehamster123
0

Jag skulle rekommendera Victoria Reachels youtube videos! Dem har hjälp mig och jag är på min första hamster, bara haft min i några dagar men är väldigt påläst så vill hjälpa om jag kan! Det ser ut som att vart du ligger nu är i ett bra läge och man får typ bara vänta tills den blir bekväm! Kommer nog ta 2-3 veckor tror jag!