Samla eller akvarium I frågor
Jag funderar nu innan jag fått hem lilla bäbisen från Unix om jag ska ha akvariumet eller en samla 130l.
Akvariumet är: ca 80x40x39.
Och en samla är större.
Kan de gnaga sig ur en samla? Är det vanligt att de gör det?
Ja, det är fysiskt möjligt för en hamster att gnaga sig ur en samla.
Är det vanligt? Jag vill säga nej, det är inte särskilt vanligt att dom gör det även om det är möjligt. Under alla mina år som uppfödare har endast en hamster gnagt ett hål på sin samla.
Sen vad som passar bäst är ju utifrån individen, vissa trivs inte alls i samla medan andra avskyr akvarium. 🙈
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2 Ja transportburar/lådor är alltid populära att gnaga på. Det gör vissa av mina också men aldrig i sina vanliga samla-lådor 😊
Jag skulle testat och sen bytt/uppgraderat om behovet finns.
#3 Jag kan ju alltid testa. Okej han hann gnaga mycket, vill ju inte att det ska hända när han är i den vanliga buren (när pappa är bortrest) .
Jag har haft 4 hamstrar totalt varav 3 var dvärghamstrar och 1 var guldhamster.
Haft SAMLA till samtliga och de har alla trivts jättebra. Hade dessutom två stycken SAMLA ihopkopplade med rör till min guldhamster och hon stormtrivdes!
Ingen av mina hamstrar har gnagat hål i SAMLA lådan.
Kan tyvärr inte uttala mig om akvarium är bättre eller inte eftersom jag aldrig haft ett akvarium själv. Men tänker spontant att akvarium är finare, men SAMLA är mer praktisk när det kommer till städning, flytt av buren mm :)
- Redigerat 2022-09-28 08:34 av Alexxiis
Har en samla låda hemma på 65l..Den är så liten. Köper en stor tror jag.
#6 ja 65 liter är inget man kan använda permanent.
Tror du det funkar medans han är borta?
Har kollat med en vän som ev hade en samla över (130l)