tips på mat för en äldre hamster?
hej, min lilla dvärghamster är 2 år och ca 2 månader nu. han är sibirisk och därav en Hybrid vad jag förstår det som (innan någon säger något om att han är från en djuraffär känner jag att jag vill försvara mig. jag vill säga att jag inte stöttar att köpa från djuraffär egentligen, men jag hittade ingen hamster för adoption i min närhet och hade vid den tiden ingen bra bild av uppfödning och avel heller pga tidigare personliga erfarenheter av oseriösa (hund-)uppfödare (hemskt). så, detta var enda anledningen till att jag köpte honom därifrån ist för att adoptera - vilket jag eg ville göra. so, i know; det är skit och jag stöttar eg inte själv zoo-butiker, och gick emot mina egna principer där. det är inte det detta inlägg handlar om egentligen - men jag ville säga det först. jag vet liksom, so don't come for me. och, jag blir defensiv nu för att jag är trött o ledsen; det har liksom verkligen sjunkit in för mig idag att jag ev vill börja ge min hamster lite stöttande mat för att han börjar bli äldre, och jag har läst på kring hur jag gör när han går bort. så jag har närmat mig mer än tidigare att jag kmr förlora honom en dag och det har bara varit en svår insikt idag).
så: jag undrar om någon har något tips på mat som kan stötta honom nu när jag känner att han börjar bli lite äldre?
han verkar må bra; han är nyfiken, har sina runda små öron i nyfiket/glatt uppåt-"läge" mest hela tiden ❤️. han gräver, gnager, kilar runt, vill upptäcka, och putsar sig osv. så han är överlag som vanligt, men jag tycker han är något långsammare när det kommer till att liksom nosa sig fram till saker såsom min hand eller mat. och han springer inte lika mkt i sitt Hjul som förut.
jag håller koll på hur han mår, och vill hjälpa om det finns något stöttande han kan äta (han äter som vanligt med god aptit - det är mest att jag vill stötta honom lite extra nu när han är lite äldre). jag har hört talas om att kokt ris ska vara bra av ngn anledning, men är inte helt säker?
det gör ont att veta han blir äldre, helt ärligt var jag otroligt ledsen på hans 2-årsdag, för det är fasen svårt att veta att han inte kmr finnas för alltid. 💔
det blev en längre rant här, men jag är bara väldigt ledsen idag så snälla ha respekt inför det.
Ett tips ge inte ris. Det kan fastna i kindpåsarna.
Mvh
Mig
Extra protein ska vara bra till äldre, bebisar och hamstermammor.
Exempel ärtor och barnmat