Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteende
Läst 256 ggr
Dorisohugosmatte
2

Guldhamsterbebisar ihop

Hej! Jag hämtar snart hem två guldhamsterpojkar som vid flytt kommer va 4 och 1/2 veckor gamla. Har koll på att de ska bo separat när vi kommer hem osv men jag funderar på om de kan åka i samma transportbur hem? Transportburen är 30x20cm så de får isf lite space men det kanske ändå inte funkar?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Nej absolut inte! Guldhamstrar är solitära och ska säras vid könsmognad. Man får hålla kvar syskon av samma kön som har bott ihop tills 8 veckor gamla.

Hamstrar ska vara 5 veckor vid flytt.

Dorisohugosmatte
0

#1: Okej, kan förtydliga att dem alltså ÄR kullsyskon men de kanske inte gör någon skillnad i det här fallet? :D

Felix:)
0

Ville bara säga att hamstrar vist kan flytta från 4v ålder, hittade det ett ett inlägg kan länka här ner(är från 2015 så är inte hundra på att det stämmer). 😊

https://hamster.ifokus.se/discussion/1227250/nar-ar-det-egentligen-dags-att-flytta

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#3: nej. Det rekommenderas att de flyttas vid 5 veckor. De flesta hamstrar är inte färdig utvecklade innan den tiden.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#3: tråden är 7 år gammal så fakta kan ha ändrats.
I tråden så diskuterar dem men har inte med seriösa sidor.
I tråden så säger dem även att det är 5 veckor.

Dorisohugosmatte
0

Rekommenderad ålder vid flytt har jag koll på. Även om jag själv skulle vilja hämta efter 5 veckor fyllda så är det inget allternativ i det här fallet. Annars hade jag gjort det. ;)
Min fråga handlar om ifall de kan åka ihop, eller om de blivit så gamla att de börjar slåss?

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

#6: jag skulle ha dem i särad transportbur, för säkerhetsskäl ;)

Får man fråga varför du inte kan hämta de senare?

Xxantos
0

Eftersom de är kullsyskon och jag förmodar att de fortfarande bor tillsammans hos uppfödaren så skulle jag inte se några problem med att de åker i samma transportbur. Sen skall man givetvis separera. 😁

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Bor de fortfarande ihop?
Det bästa är ju att fråga uppfödaren :)

Cireea
3

Bor dom ihop hos uppfödaren kan dom åka tillsammans till nya hemmet. Sedan separeras i egna burar.

5 veckor är rekommenderat, den gamla tråden från 2015 är utdaterad. SHF hade tidigare 4 veckor men tyvärr är dom inte riktigt redo för att flytta vid den åldern. Generellt sett alltså, finns ju alltid vissa individer som utvecklas snabbare medan vissa måste stanna längre än 5 veckor.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2022-07-03 20:16 av Cireea
HaMsTeRpLaMsTeR123
2

#1: jag tar tillbaka mitt ”nej absolut inte!” :))

Jag tänkte att de bodde i olika burar

Cireea
2

#11 Vilket egentligen inte är en helt galen första tanke eftersom guldhamstrar är solitära. Sedan kunde ju hanarna ha särats på redan, det vet vi ju inte.

TS, det är alltid bäst att rådfråga den uppfödare man köper av när det gäller sånt här. Dom känner sina djur bäst och vet hur man ska göra vid sådana här lägen. 😊

zickan
0

Svensk lag är det tillåtet från 3 veckor. Enligt rekommendation från de som kan arten mer är det 5 veckor.
Så 4.5 vecka är mer en grå zoon.

Jag har skickat två av samma kön vid 6-7 veckors ålder i samma transport. Bodde ihop då utan bråk och skulle åt samma håll men inte samma hem. Enklast ta dialogen med uppfödaren :).

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

EquusCaty
0

5 veckor ska dom vara när dom flyttar.

*Och absolut inte tillsammans.

Det står i lagen (Jordbruksverket tror jag eller något annat.) Att Dvärghamstrar måste ha minst en kompis och att Guldhamstrar ska vara ensamma.

Detta gäller av säkerhetsskäl för att håller man två guldhamstrar i samma Bur kan dem bita ihjäl sig

Tjena^^

Cireea
2

#14 Nu känns det som att du inte riktigt läst vad tråden handlar om. Nu var frågan om dom kunde åka tillsammans till det nya hemmet, och där är svaret ja om dom fortfarande bor tillsammans hos uppfödaren. Sedan separerar man dom i varsin Bur när dom kommit fram.

Rent lagligt så kan man hålla guldhamstrar tillsammans till högst 8 veckors ålder så länge dom kommer överens.

EquusCaty
0

#15: åh förlåt. Trodde det handlade om samma bur🙃

Tjena^^