Biter i gallret!
Jag har ett problem, Kiwi har på senaste tiden börjat klättra upp på hennes kruka och börja gnaga i tak gallret, alltså hon håller i sig med händerna och hänger där samtidigt som hon gnager. Jag vet inte vad jag ska göra. Igår var jag vaken hela natten pågrund av att jag lyfte ner henne, och tillslut så tog jag ur krukan så att hon inte skulle kunna klättra upp. Vad kan jag göra för att få henne att sluta?
Om hon biter i gallret så kan det betyda att hon har det tråkigt och vill ut, ett tips är att du möblerar om och hittar på lite lekar. Det kan också vara att hon behöver något att tugga på, har du nån tugg leksak som hon använder?
Det kan ju också vara nåt annat, men det var dem anledningarna jag kom på!
Lycka till! 😊🐹
Brukar kunna bli så, framför allt med honor, när dom upptäckt att gallret/nätet/taket leder ut. Då SKA dom dit oavsett vad.
Viktigast är att inte gå dit och ta upp hamstern, för dom lär sig snabbt att beteendet belönas och då fortsätter dom.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Min förra hamster försökte med det med, jag fick ha lägre inredning 😀
#4: jo jag tänkte det.. flyttade på krukan nu så att hon inte når till gallret
#6 testa mublera om inredningen lite så att hon får mer stimulering, kan bero på det med.
:)
#7: tror inte att det är det. Jag började plocka ner henne när hon hängde sig fast i gallret med bara tänderna, när jag slutade ge henne uppmärksamhet i buren så slutade det.
#8 då var det nog för att hon ville komma upp ☺️
#10 Det där stämmer verkligen inte och är en grov generalisering.
Du kan ha ett stort akvarium (eller vilken passande Bur som helst) med massor av stimulering och berikning men ändå kan vissa individer få för sig att tugga på lockets galler/nät om dom når det.
Har dom en gång nått det så blir det som en fixidé och det kan behövas lite tålamod och kreativitet att få dom att släppa tanken på att komma upp dit igen.
När jag hade en hona som lyckades komma upp till locket på sitt enorma akvarium trots massor att göra så bytte jag Bur i cirka en vecka för att bryta beteendet. När hon sedan fick komma tillbaka till akvariet var det som om hon glömt locket och hon brydde sig aldrig om det igen.
#11: åh det var intressant. Nu när vi ska åka bort så kommer hon ju att få bo i en samla. Det kanske kan ändra beteendet sen? 😀
Oj jag glömde bort att jag redan lagt in bilder på buren 🫥
#12 Ja fullt möjligt att hon "glömmer bort" det frestande gallret efter er semester.