Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 128 ggr
Räkchipsen
0

Min hamster har slutat komma fram

Hej jag har en ca 6 månaders guldhamster som alltid varit social, hon kommer fram när man ropar eller krafsar i buren. Nyligen har hon fått en ny, jätte stor Bur. Men dem senaste dagarna har hon betett sig lite konstigt, försökte ta upp henne igår och hon ville inte komma fram. Vilket är ytterst ovanligt då hon alltid kommer fram när man krafsar i buren osv. Min syster la henne i en av våra lekburar och ännu en gång så ville hon inte komma fram, utan låg där och sov. Det kan vara helt normalt men är lite orolig då det inte är likt henne. Hon rör sig dessutom knappt i buren vilket vi tycker är jätte synd då den är stor och fylld med massa roliga leksaker, är dekorerad som naturen osv. Hon ligger mest och sover vilket vi kanske inte borde oroa oss över då hon inte är en jätte aktiv hamster. Här om dagen märkte vi även att hon hade tuggat en massa trä som hon åt vilket vi också oroar oss över. Är det farligt? Hon gömmer sig bakom sitt hus och stirrar bara på oss ibland när vi ropar på henne. Vi kanske stressar upp oss i onödan men skulle verkligen uppskatta lite respons!

Cireea
1

En enkel anledning kan vara att buren helt enkelt är för stor. Stora burar kan göra vissa individer väldigt osociala.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Räkchipsen
0

Hm okej fattar tack för svaret! Så synd får så dåligt samvete när hon bor litet men vi kanske ska testa att flytta tillbaks henne till en mindre Bur för att se om hon beter sig annorlunda.

Cireea
0

#2 Vad är det för Bur hon hade innan? Det går inte hitta något mellanting mellan en väldigt stor och en mindre?

Hur var hon i buren hon hade innan? Tänkte om hon visade tecken på tristess eller understimulering eller om hon verkade nöjd i den.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck