Wet tail dvärghamster - separera?
Har precis NU upptäckt att min ena vintervita har wet tail, måste ha hänt väldigt nyligen då han var ren imorse. Ska ta honom till veterinär akut imorgon (ingenting är öppet idag) så fort de öppnar, men vill veta om jag bör separera honom från sin bror?
Jag separera de så fort jag såg att han var smutsig och blöt, håller på att göra rent hela deras Bur just nu och håller den sjuke (Meteor) i en annan mindre Bur tills vidare så jag kan hålla koll på honom. Anledningen till att jag frågar är för att om jag separarer de så kan de aldrig bo tillsammans igen. Jag vet inte hur lång tid de kan vara isär, men jag har de i olika burar tills jag får tag på en veterinär.
Hej, du bör uppsöka veterinär så fort som möjligt, vill inte skrämma dej men det kan ett dygn innan hamstern går bort så du borde verkligen gå till vet så snart som möjligt för att få hjälp.
Tror nog att det är bäst att dem separeras för nu i alla fall
Lycka till:))
Ifall du inte redan vet, så har du lite fakta om wet tail här:
”Wet Tail
Wet Tail är en stressrelaterad bakteriesjukdom där tarmens bakterier kommit i obalans. Denna sjukdom dyker ofta upp vid en ålder av 3-6 veckor, även kallat avvänjningsåldern. Inkubationstiden för Wet Tail är sju dagar och symtomen är kraftig diarré som gör att hela rumpan och även delar av ryggen blir blöt, hamsterns allmäntillstånd påverkas genom att den blir slö samt äter och dricker sämre. Wet Tail smittar genom direktkontakt.
Sjukdomsförloppet är snabbt och även om det vanliga är 2-3 dagar så kan det också gå så snabbt som 24 timmar. För att hjälpa hamstern behöver man åka in omgående när man ser symtomen för att få antibiotika. Sedan behöver man hjälpa hamstern med vätska och värme då hamstern oftast för av vätskebrist. ”

Wet tail är en sjukdom som drabbar guldhamster inte dvärgar. Och det drabbar främst ungar upp till 6 veckor.
Är hans allmäntillstånd påverkat kan det ju vara urinvägsinfektion.
Jag antar att du kollat att han inte kommit åt vattenflaska/skål och blivit blöt på det sättet.
Hans tillstånd har förvärrats och jag har hållt i honom de senaste timmarna då han söker min närhet. Han verkar försämras så allt jag kan göra är at hålla honom och vänta på att klinikerna öppnar. Ingenting i mitt område var öppet undet nationaldagen, inte ens akutvård, så sitter och väntar tills de öppnar. Har torkat honom ren flera gånger och han är väldigt trött och vill bara trycka sig mot mig. Jag hoppas han klarar sig tills kl 8.
#5: Tack så jättemycket!
#6: Definitivt avföring, inte vatten.
- Redigerat 2022-06-07 04:37 av kinggangsta
Som sagt är det inte wet tail utan i så fall något annat. Hur har det gått?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Han gick precis bort… jag har alla möjliga teorier om vad det kan ha varit, men dessvärre kommer jag aldrig få ett svar. Han somna in precis innan kliniken öppna, jag höll i honom in till sista studen. Han sökte min närhet och blev orolig när jag inte var där. Aldrig älskat något så mycket som honom, jag är bara glad att han inte lider längre, men det gör fortfarande ont.
Om alla hundar går till himmelen, så hoppas jag det gäller hamstrar också.
Vila i frid, min lilla Meteor.
#9: vila i frid ❤️
Oj, beklagar jag vet hur det känns ❤️😭
- Redigerat 2022-06-07 16:21 av Felix:)

Beklagar verkligen. Håll ett extra öga på brorsan nu ifall det var pga sjukdom. Och se över möjligheten att han kunnat få i sig något olämpligt att äta.
#12: Jag ska göra det, jag är väldigt nogrann med vad jag ger de att äta och att tvätta händerna, men man vet ju aldrig vad som kan ha råkats överföras till de små.
Tack för alla svar från er alla. ❤️🥺
Hur har det gått?
#14: meteor gick bort ❤️
- Redigerat 2022-06-12 16:43 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#15 nej vad tråkigt 😓