Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterrysk-vintervitdvärghamster
Läst 271 ggr
Anna-Klara och djuren
1

Hamster typ?

Jag undrar vad min hamster är för typ/ras?
Om någon kan se på bilden!

Ior.o.co

Anna-Klara och djuren
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bilden!

Ior.o.co

Cireea
2

Utan stamtavla räknas den som Hybrid, det vill säga en korsning mellan arterna rysk vintervit och Campbells. 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Anna-Klara och djuren
1

#2: Tack, köpte från uppfödare som inte hadde stamtavla så dom trodde att det var en hybrid😊 vet att det låter konstigt att dom tror men dom sa typ så.

Ior.o.co

Cireea
2

#3 Ja utan stamtavla är det Hybrid. Tyvärr en oseriös uppfödare du fått tag på 😒
Varför köpte du en ensam dvärghamster? 😊

Anna-Klara och djuren
0

#4: köpte den för 5 dagar sedan! Sen typ idag läste jag att man ska ha två dvärghamster tillsammans! Har ju läst på MYCKET! och har en hamster expert till kompis, men missa vist att bom helst ska ha en kompis😊 Tror inte att han känner sig ensam.

Ior.o.co

91Marran
0

#5 Varför sålde uppfödaren bara en kan jag undra. Det var ingen seriös uppfödare.
Hoppas att det går bra med din ändå. :)

Mvh
Mig

Anna-Klara och djuren
0

#6: Dom sa att dom brukade ha tillsammans, men dom sa inte till mig att dom tycker att vi ska ha två tillsammans 😕 Lite konstigt kanske?

Ior.o.co

Caaroliin
0

Hybrider bråkar väl rätt ofta med varandra?
Jag köpte en "vintervit" i en butik, mot bättre vetande.
Tänkte köpa två eftersom jag läst att de inte ska vara ensamma, men butiken avrådde från det eftersom det var så många som kom och lämnade tillbaka den ena pga bråk.

Anna-Klara och djuren
0

#8: okej vi får se om jag skaffar en till😊 han känns lugn och snäll och så.

Ior.o.co

Cireea
3

#8 Det är ju just det här som är lite av poängen.
Om man köper hybrider bidrar man också till en dålig avel där man inte sätter arternas bästa i fokus. Dels bidrar hybridavel till att djuren ofta lider på grund av dom skillnader som är i anatomin mellan Campbells och Vintervita. Sedan har vi problemet att hybrider också går emot dom lagar som finns i L80. Dels så får man inte avla på djur som skapar lidande för avkomman men också så försvårar det att följa lagen om att hålla dvärghamstrar i par då många hybrider inte kan kommunicera med varandra vilket då leder till bråk och att djuren säras på.
Hybridaveln gör det alltså väldigt svårt att följa lagen då dom redan från början har helt fel förutsättningar för att kunna leva ett normalt och bra liv.

Ska man köpa djur anser jag att det är ens skyldighet att läsa på ordentligt innan och verkligen förstå vad det är man stöttar när man köper djur i exempelvis butik eller från en oseriös "uppfödare". Vi har bra artiklar i ämnet som jag länkar nedan som kanske kan ge lite klarhet i det här med uppfödare och varför det är så otroligt viktigt att stötta oss seriösa och etiska uppfödare.

Läs mer här:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare

och här:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1495160/hybrid

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2022-05-09 23:21 av Cireea
Anna-Klara och djuren
0

#10: Tack! Vad fins det för seriösa uppfödare? Vill gärna ha en lista på olika 😊

Ior.o.co

Cireea
1

#11 Kolla in uppfödarkartan som finns på framsidan.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0
Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2022-05-10 18:16 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Anna-Klara och djuren
0

#12: framsidan?

Ior.o.co

Anna-Klara och djuren
0

#13: tack!

Ior.o.co

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#14: ja, när du söker på Hamster iFokus då kommer en framsida med massa artiklar att komma upp. Därifrån så väljer du ett inlägg att läsa :D