Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: guldhamsterhamster
Läst 272 ggr
ElvaW
0

Lite olika frågor om min guldhamster

Hej! Jag har haft min guldhamster i en vecka nu men vet inte riktigt hur jag ska reagera. Jag har testat att lyfta upp honom några gånger och han har gått upp i mina Händer själv då jag ska lyfta honom. Och när han är i mina händer så bits eller nafsar han varken utan sitter still och tvättar sig eller går runt och kikar. Är det ett bra tecken eller ska jag låta honom vara mer?
Jag har testat med lite olika saker som päron, äpple och mjölmask i mindre mängd men det enda han vågar äta från min hand är gurka.
Har någon några tips på andra saker guldhamstrar oftast gillar?
Han gräver ingenting så vitt jag vet men vi har en del av buren som är 30 cm så han har yta att gräva på. Är det normalt?
Hamster-bollar? Jag vet att man ska ha den största och att de inte ska springa så länge och att de inte ska ha för små hål och så vidare.
Men jag tror att han skulle älska det och inte bli stressad eftersom han älskar att springa i sitt Hjul.
Tror ni att det funkar?
Tacksam om det är någon som vill svara

Herveaux
1

Vad mysigt att han sätter sig i din hand och känner sig så trygg att han passar på att putsa sig där. Låter som ni fått en bra start! 😀
Vissa hamstrar älskar att gräva medans andra bara gör det då och då och en del inte alls.
Nej, absolut ingen hamsterboll! Du hittar en bra motivering till varför man ska undvika hamsterbollar som pesten i den här artikeln av Sajtvärd Cireea: Att undvika

// Harley

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
sp0ngeb0b
0

Även om han inte gräver är det bra om du låter grävdelen vara kvar. Ibland tar det ett tag innan de börjar gräva. Eller, om du har möjlighet, gör grävdelen ännu djupare. Har läst att en del hamstrar bara vill gräva om det är väldigt djupt.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Om han inte gräver efter ett tag så kan du minska lite Bottenmaterial.

Din hamster verkar redan vara säker med dig🥰

INGEN HAMSTERBOLL

Cireea
1

Kanske testa annat material i grävdelen?

Absolut ingen hamsterboll.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

ElvaW
0

#4: vad rekommenderar du för något i botten och tror du inte att det är en bra idé med hamsterboll?

ElvaW
0

#1: Tack för tipset! Jag ska nog inte köpa hamster-boll då. Har ni något annat tips på hur jag får honom att aktivera sig mer?Men är fortfarande lite osäker på om han känner sig trygg. Ibland när jag ska fixa något i buren så går han och gömmer sig bakom sitt hamster-hjul i trä. Det verkar som om han inte äter så mycket av sin mat heller. Fyllde på för tre dagar sen med hans blandning men han verkar typ inte äta nånting och vattnet minkar inte mycket alls så jag är ganska osäker fortfarande men att han tvättar sig i mina händer är alltså ett bra tecken.

[Lilium]
0

Att undvika
Finns det något inlägg som heter lyckas ej få in länken dock

• Redigerat 2022-04-25 17:28 av [Lilium]
[Lilium]
0
Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
Cireea
0

#5 absolut inte. Finns inga som helst fördelar med att använda en boll.
Aktivera i en rasthage istället.

Vad ger du för Foder?

Har du kollat så flaskan fungerar? I övrigt så ska vattnet bytas dagligen och dom dricker så pass lite att det inte alltid märks att dom druckit.

Att hamstern inte alltid är social är Inget konstigt. Låt den bestämma när ni ska umgås 😊 Inget blir bra av att tvinga fram interaktion.

ElvaW
0

#9: jag har testat så att vattenflaskan funkar och fodret jag ger heter Versele-Laga Crispy Muesli Hamster & Co
(Det var samma som uppfödaren gav till den innan)

Cireea
2

#10 Det fodret går inte att ge bara som det är, lågt på protein och alldeles för högt fett. Det måste blandas ut för att få rätt näringsvärden.

Kika in B-Natural Hamstermix hos Djurlycka! 😊

ElvaW
0

#11: det var tyvärr bara den blandningen som fanns och det är den enda djurbutik nära mig men kan jag kombinera med något annat?

Cireea
0

#12 Inte utan att räkna om näringsinnehållet.
Kan du inte beställa? Det som finns i fysisk butik är sällan bra.

ElvaW
0

#13: det är ju en bra idé! Har du några tips på trovärdiga butiker? Skulle vilja köpa en lekhage också. Zoo.se?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#14: rekommenderar inte zoo.se då dem säljer levande djur på internet.. det är inget som de flesta vill stödja, dem aveln alltså.

https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare | Här är en länk som du kan läsa om det :)

• Redigerat 2022-04-27 07:56 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Cireea
1

#14 Zooplus är bra, där finns fodret Bunny Hamsterdröm och även en bra hage.

B-Natural Hamstermix är ett bra Foder som finns att köpa på Djurlycka.

ElvaW
0

#16: ok tack!!!♥️♥️♥️