Hamster iFokus

Hamster

Etiketteruppfödninghamsterallmäntskötselundersökning
Läst 177 ggr
feliciajenderbck
0

Frågor kring hamstrar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ny här på iFokus! Men jag skulle vilja veta mer om hamstrar.

1. Vart vänder du dig för frågor om hamstrar i 1:a hand?
    Uppfödare, sociala medier, böcker?

2. Om du äger hamster/hamstrar idag, vart kommer den/dom ifrån?
    Egen uppfödning, djuraffär, närstående eller uppfödare.

3. Finns det något du har lärt dig av erfarenhet med hamster, som du gärna hade velat veta innan du skaffade hamster?

4. Vad tycker du är det bästa med hamster? Och varför passar hamster dig bra som husdjur?

(Foto av Nestorsh från Pexels)

Felicias Husdjur - https://ella.fyriswebb.se/
(Under uppbyggnad)

Cireea
1
  1. Andra uppfödare. Nu är det extremt sällan som jag har frågor men om det är något så pratar jag med uppfödarkollegor.

2. Egenuppfödda och från andra seriösa uppfödare. Ett måste när man driver en uppfödning.

3. Absolut, det jag tänker på främst är individualiteten! Det blir alltid för mycket generalisering kring hamsterägandet när folk pratar om hamstrar. Dom "måste" ha Hjul, dom "måste" ha ett sandbad eller dom "måste" ha 20 cm Bottenmaterial osv. Vissa saker regleras i lagen och där är jag helt med men annars måste man anpassa efter individen i sig. Alltid.

4. Alla unika individer, varje hamster är sin egen och alla har sina egna personligheter. Ingen hamster är den andra lik och det är det som gör hamsterägandet så roligt och givande. Sedan, eftersom jag avlar, så tycker jag om att se utvecklingen i linjerna. Att se hur storlek, färger, hårlag och teckningar utvecklas i generation efter generation. Hamstrar passar mig så bra antagligen för att vi är så lika; vi äter ofta, sover mycket och är väldigt självständiga 😂

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

sp0ngeb0b
0
  1. I första hand gör jag en sökning på internet.
  2. Omplaceringshem.
  3. Nej, inte än. Jag läste på väldigt noggrannt innan, samt frågade kunniga vänner, så jag visste allt som var viktigt att veta redan innan. Klart jag lärt mig ännu mer sedan jag skaffade hamster, men det är inget som jag känner att jag borde ha vetat redan innan.
  4. De är roliga att titta på när de springer omkring, haha! Och att det är kul att inreda deras burar och försöka göra det så tillfredsställande som möjligt för hamstern. Jag vet inte om hamster egentligen passar mig exceptionellt bra, alltså jag är ingen nattuggla eller så. Men jag har stor empati och förståelse för djur och deras behov och ser därför till att de får det bästa hemmet man kan tänka sig, vilket tyvärr är långt ifrån alla hamstrar förunnat. Sedan har jag en förkärlek för små djur också :)
[Lilium]
0

1 uppfödare
2 sökning eller inne här :)
3 att man ej ska ha spån ( från t.e.x Gran)i buren fick reda på det efter en vecka och då bytte jag! jag har väl lärt mig massor men inget jag kännt att jag hade velat veta innan förutom det ovan
4 personligheterna! de är så roliga med olika personligheter.
jag gillar hamster för att de är lagom stora och det är kul att titta på de när de springer runt och utforskar jag vet ej mer vad jag ska säga min livs stil funkar med hamstrar och jag föll för de tidigt :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
1
  1. Oftast här på HiF eller uppfödaren.
  2. min hamster kommer från en seriös uppfödare.
  3. Att det kan bli väldigt sena kvällar
  4. Min hamster är som min bästa vän, och jag älskar att gosa med henne! Älskar också, såsom många andra att se på när de springer runt på golvet, eller när de äter något, sååååå sött😍
    Hamster i sig passar nog inte jättebra för mig, om man tänker på tiderna som dem är vakna.

Jag hade tur, Kiwi är en drömhamster (för mig), hon är jätte gosig och social❤️

hamster._
0
  1. Jag vänder mig till sociala medier, jag söker all information där, sen vet jag ju lite själv

2. Min hamster kommer från en uppfödare som fick ungefär 8 ungar

3. Nej det har jag inte, jag har sökt på allt innan jag skaffade hamster, trots att detta är min första hamster 🙃

4. Jag tycker att hamstrar är bra djur, de är väldigt roliga, samt att de är väldigt söta! hamster passar bra för mig, jag är tyvärr allergisk mot de flesta andra djur, vi har haft katter men det gick ju inte sen, jag vill gärna ha katter, men hamster är bland mitt favorit djur, också för att jag inte är allergisk mot dessa söta små varelser! :)