Vänja hamster vid hjul?
Vi har en hamster på ungefär 7 eller 8 veckor, minns inte riktigt exakt om det var 7, eller 8 veckor eller någon vecka mindre. Men iallafall, vi har ett hamsterhjul som hon behöver, men har läst på någon sida att man får inte ha Hjul tills som är 2 månader eller var det nu var, och jag har bara provat en liten stund med hjulet till hon, då hon sprang väldigt fort, har också läst att om en hamster springer fort i hjulet är dom stressade, jag vet inte riktigt hur jag ska göra? tycker ni att jag ska ha hjulet till hon eller ska vi avvakta? Har även läst att de ska typ gå i hjulet. Men vet inte riktigt?
Rubrik förtydligad av admin.
- Redigerat 2022-04-18 21:48 av Herveaux
hamstrar kan springa i hjulet och du kan lägga in det direkt.
De kan springa för mycket, men man får samtidigt tänka på att hamstrar i det vilda springer ungefär 2 mil på en natt.
Läste nyss att hon var 7-8 veckor, då kan det vara att hon helt enkelt inte känner sig säker med dig eller att du håller fel.
Vart kommer hamstern ifrån? Hur har du gjord för att ”tämja” henne?
#2: Hamstern kommer från en uppfödare, jag tror att hon är säker med mig, med tanke på att hon vill komma upp till mig, jag jag tämjt henne så som uppfödarna sa att man skulle göra :)
#3: är det en seriös uppfödare? Har hon stamtavla?
#4: Nej det har hon inte, men det ska vara en seriös uppfödare eftersom de sa precis hur man skulle sköta hamstern.
#5: man ska inte avla på ett djur om inte båda (föräldrarna) har stamtavla, iaf med hamstrar.
Aja, nu är hamstern köpt så det är inte så mycket som du kan göra åt det.
#5 Ingen seriösa uppfödare avlar på djur utan stam. Så det är köksavel.
Angående hjulet så är det en myt att dom måste vänta x antal månader. Du kan sätta in hjulet när behovet finns. 😊
Hamstrar springer långt i det vilda när dom söker föda och hjulet blir ett hjälpmedel för just det. Så att dom springer några timmar är inget onaturligt. Så länge hamstern gör sina behov såsom äta, sova, tvätta sig etc. Så har du inget att oroa dig för.
Märker du att hamstern förlorar intresse för dig för att istället springa kan du begränsa tiden med hjulet till en början och senare låta det stå där på heltid 😊
Och nej, dom springer i hjulet. Dom går inte. Så det du beskriver är normalt, allra helst när dom precis börjat testa använda det och behöver hitta sin rytm i hjulet.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2022-04-18 22:32 av Cireea
#7: tack för svaret! 😊