Tror ni mina hamstrar bråkar?
Hej!
Jag har precis köpt två bröder, rysk vintervit dvärghamster. Dom har bott ihop sedan födseln och därför får dom fortsätta med det.
Men vi är lite oroliga om dom bråkar? Vi har inte sett eller hört det fightas, och ibland ligger dom tillsammans. Men oftast är en av dom nere i sina tunnlar medan den andra hänger i hjulet.
Anledningen till att vi misstänker att dom kanske inte gillar varann är just för att den ena gräver ner sig hela tiden?
Dom har precis flyttat hit så kanske tunnelgrävarn är lite mer tillbaka dragen fortfarande?
Dom flytta som sagt hit i måndags, så man märker ju på dom att dom inte är helt bekväma ännu, dom äter och dricker inte ordentligt ännu. Men den ena är som sagt upp och leker som om inget, och kan komma fram till handen om man kör ner den, medan den andra helst inte är ovanför ytan.
1) om du har två hamstrar, ha två av allt, Hjul, vattenskål, matskål, hus mm så att den mer dominanta inte hindrar den andre från att göra något.
2) från cem är de köpta? Uppfödare, köksavlare eller affär? Uppfödare har som jag förstått det sällan problem på det sättet med agressiva hamstrar(kan såklart förekomma men ovanligt. En oseriös uppfödare kallas köksavlare och är bara snäppet över fjur från en djurffär och där vet man aldrig vad man får.
3) det kan vara personligheter det tör sig. Precis som människor finns det utgående hamstrar som älskar sällskap och nya saker medans andra blir bervösa och då vidare.
- Redigerat 2022-04-13 08:02 av Jillyana
#1: vi har två av det mesta, två Hjul, två matskålar och två hus.. och köpte dom av en uppfödare som också rekommenderade att dom skulle få fortsätta leva ihop, då jag från början var ute efter en.
Hoppas det handlar om personligheter.
Men är de högljutt om de bråkas? Pips och så? Bara så man vet om det skulle ske..
Okej då låter det ju som en bra start i alla fall :) är inte helt säker hur det låter men om du är orolig kan du ju kontakta uppfödaren och be om råd för hur du ska göra/hålla koll på. Kolla dessutom de två sötnosarna noga efter sår/saknad av päls mm om du är orolig.
Jag skulle råda att ni pratar med uppfödaren.
I mina öron låter det du beskriver inte som bråk. Snarare att flytten kanske tagit hårt på den ena?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck