Minsta mått på rasthage.
Hej!
Jag undrar vad minsta mått på rasthage är. Det är en grupp på tre campbells,en grupp på två campbells och en campbells.
Tacksam för svar!
Finns ingen regel eller lag som reglerar det. Du får anpassa utifrån individerna. Vissa ogillar stort och andra behöver det.
Var dock obs på hur dom som är två reagerar. Det är inte alla som kan hantera att byta mellan rasthage och Bur utan att det skapar osämja.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1 Den ena går in i sitt hus och somnar. Den andra ställer sig på bakbenen,tittar upp och faller bakåt som han ochså gör i buren. Dom bor i en plastback (145 liter.) som liknar samla - lådan från Ikea.
#2 Det låter inte hälsosamt. Låter som stargazing.
#3: Stargazing?
Vad ska jag göra med honom?
#0 Annars kan du testa och bygga en.
https://hamster.ifokus.se/discussion/1238564/hamsterhage-utav-plexiglas!
Då kan du bygga den hur stor du vill.
#6 Den verkar bra! Men kan inte hamstern rymma då?
#8: Det är plexiglas, jag tror mest att hamstern glider ner om den försöker att rymma.
Längden är 30 cm, höjden är 30 cm och tjockleken är 2 mm
#9 Jag hoppas det…
#8: Annars finns det en större som är 120 lång, 80 bred och 4 mm tjock. Dock kostar den 349 styck
Det hade varit nästan bättre att köpa en pallkrage från Plantagen och ha som rasthage.
https://www.plantagen.se/pallkrage-langd-120-cm-tra-2402959.html
Men då bör du ha minst 2st då de är bara ca 20 cm höga
#12 Dom var dyra. Får väl leta efter en stor kartong att ha istället.
#13: Kartong gnagar de igenom på två sekunder.
Bättre att köpa 2st pallkragar eller att bygga en hage av plexiglas.
#14 Mina brukar inte gnaga så mycket och jag håller koll på dom. Får väl se hur det går.
#15: Så fort du vänder ryggen till så gnagar de, det kommer att hända, jag lovar.
Annars så kan du hamster säkra ett rum ifall du har möjlighet, alltså att du tar bort alla rymningsmöjligheter.
#3: Tippar de inte så pga uttråkning? Har sett hamster klipp i djuraffärer när de gör så.
Isåfall så kanske du måste fixa lite mer berikning, aktivering eller större Bur :) Dock inte för stor heller, då dvärgar kan börja skapa revir av det.
Stargazing kan också vara neurologiskt och då finns det inget man kan göra.
Är dessa hamstrar från seriös uppfödare?
#18: vad är neurologiskt?
#19: Jag tror att det är med hjärnan och göra :)
#20: aha okej, så som typ en defekt?
Obs detta är en fråga, inte så att jag säger att det måste vara en defekt, jag försöker bara lära mig.
#21 Ja neurologiska problem är en typ av defekt.
#22: okej! Kan man förhindra det? Som uppfödare då, att om någon hamster har det i sin bakgrund så avlar man inte på.
Eller kan det komma helt oväntat?
#16 Men med en flyttlåda? Då når dom inte upp och gnager.
#17 Har inte möjlighet att hamstersäkra tyvärr. Det verkar inte spela så stor roll hur stor Bur och lekhage han får,han gör det ändå.
#18 Funkar det inte ens med mer aktivering? Han kommer från hamsterdalen som är seriös.(Tycker jag.)
#19 Betyder inte det medfött eller något liknande.
#24 Då råder jag dig att genast ta kontakt med uppfödaren gällande stargazing. Väldigt viktig information för uppfödaren.
#24: det är tydligen i medfött i hjärnan, defekt.
Vad menar du med flyttlåda?
#24: En flyttlåda är tjock kartong, med de kan ändå gnaga igenom det.
#26: Tror att hen menar att hen ska ha en flyttlåda som rasthage till hamstrarna/hamstern, då de inte når upp men kan gnaga.
Jag kanske lägger ord i munnen på TS, men det är bara det jag har förstått det som.
#28: men en flyttlåda, transport Bur är ju jätte liten?? I kartong så är det ju super lätt att gnaga sig ur?
Uppfödaren säger att jag ska byta vatten en gång i veckan så att jag ser så att dom inte har diabetes,säger även att jag en gång i veckan ska sprida ut två deciliter fågelfrön i veckan och två deciliter fröblandning. Kan även säga att den hamstern springer i hjulet hela natten.(han får det bara på dagarna.) När han
har hjulet så håller han inte på med stargazing. Han blir så smal av hjulet.
Menar att när han hade det så sprang han nästan dygnet runt. Nu springer han mest på kvällen.
#30: men hamstrar måste ju ha nytt vatten minst en gång om dagen? Eller?
Och två deciliter med frö blir ju jätte fett??
Rätta mig om jag har fel men jag tycker att det låter jätte konstigt..
#30: Men va😱
Byta vatten 1 gång per vecka? Hamstrar SKA ha nytt vatten varje dag.
2dl fågelfrön är för mycket, de kan bli överviktiga.
Hjulet ska de ha i varje natt då de är nattdjur, inte på dagarna, då får de ingen tid att springa av sig.
Om hamstern springer FÖR mycket är det inte heller bra.
- Redigerat 2022-02-23 20:32 av [Elina07]
Fyra deciliter mat per vecka bli det!😒
#32: Stämmer. Nytt vatten varje dag.
Det jag har lärt mig är att om hamstern dricker mycket vatten då är det inte något som stämmer, då är det veterinären man kontaktar.
Har sen några månader tillbaka bara gett mat när det är slut.
#34: Alldeles för mycket.
Jag hade ifrågasatt uppfödarens djurhållning.
Jisses… 😰
Till att börja med så låter det extremt fett att ge så pass mycket frön som du beskriver. Campbells är den art som löper störst risk att få diabetes och därför ska man vara extremt noggrann med deras kosthållning.
Att sedan byta vattnet 1 gång i veckan är dels fruktansvärt då dom ska ha friskt vatten dagligen men också är det helt missvisande. Man kan inte utesluta eller bekräfta diabetes på det här sättet utan det krävs ordentliga tester.
Jag hade köpt stickor på apoteket för att se om det är diabetes eller inte.
Fyll upp flaskan till ett visst sträck. Då ser du från dag till dag hur det minskar.
Mvh
Mig
Detta verkar inte seriöst, då alla dessa ”tips” är missledande och dåliga för dina hamstrars hälsa. Ifall du är orolig så söker du dig till veterinär! Ja, du kan rådfråga här på hif eller uppfödaren, men det är vet som gäller ifall du faktiskt är orolig.
#36 Kontakta uppfödaren och berätta att det är alldeles för fett att ge 2 dl fågelfrön och 2dl fröblandning.
#38 det står på Hamsterdalens uppfödning att om man har flaska så rekommenderar hen att byta vattnet 1 gång i veckan för att se hur mycket vatten hamstern dricker för att det är första tecknet på diabetes,
#41 Nej fy tusan vilken jävligt råd att ge sina köpare 😱
Absolut att dricka mycket vatten är ett tidigt tecken men att inte byta ut vattnet på en vecka är ju helt absurt. Dom kan ju ha diabetes även om det inte försvinner mycket vatten eller så kan dom lika gärna leka med flaskan så det försvinner mycket vattnet. Det är inte alls tillförlitligt att göra på det här sättet och absolut inte rätt mot djuren!
#42: Jag skickar ett DM till dig med länken
#41: man ska byta varje dag!
Ifall man vill veta hur mycket de dricker så kan man ha en flaska med sträck som någon ovan nämner, eller,
kom på detta nu men kan man inte ha ex. en vatten skål, väga skålen, säg att den ex. väger 10 gram (det gör den troligtvis inte men bara ett exempel) . Sen så häller man i vatten, väger (säg att den nu väger 20 gram?) och sen när man tar den nästa dag så väger man och då kan den väga exempel 15 gram. Vilket betyder att de druckit 5 gram vatten? Detta var en ideé och mina mått var super orealistiska men skulle det kunna funka för att se hur mycket vatten de dricker?
#44 I teorin fungerar det ju men i praktiken betyder det ju inte nödvändigtvis att dom druckit. Kan ju ha kommit lite Bottenmaterial i som sugit åt sig vatten eller att dom skvätt ut en del osv..
#45: jo det är ju sant.. vad jobbigt, finns det inget hyfsat exakt sätt då för att se hur mycket de dricker?
Ger inte så mycket mat,har en fröblandning. Byter vatten varje dag. Får väl kontakta uppfödaren imorgon.
#47: vilken fröblandning?
Enkel information:
Byt vatten varje dag.
Kolla hur mycket Foder hamstern i skafferiet, har den mycket, behöver du inte fylla på, det är bara slöseri på Foder.
Ser du något konstigt på hamstern eller är den inte som den brukar, KONTAKTA veterinär!!
Vi är inga veterinärer.
Följ jvb regler
Har du svåra frågor du inte vet, kontakta uppfödaren för svar. Eller fråga här. Men det är mycket bättre att du frågar uppfödaren.
- Redigerat 2022-02-23 20:55 av [Elina07]
#46 Mja det är svårt det där, allra helst om det är flera i buren så vet man ju inte hur mycket varje individ druckit. Kan ju vara en som dricker mer än en annan.
Det man kan göra är ju att mäta upp ett x antal ml och sen mäta vid nästa påfyllning för att se hur mycket som försvunnit. Om exakt allt som försvunnet är drucket vet man ju tyvärr inte eftersom det kan läcka några droppar hit och dit, lekas med flaskan osv.
Men man märker ju om det är onormalt mycket vatten som försvinner och då bör man givetvis undersöka närmre vad det kan handla om.
#49 Generellt sett så håller jag med om att uppfödaren ska kontaktas för frågor.. men i det här fallet är det nog nästan bättre att fråga här 😅 För utifrån det uppfödaren redan sagt gällande djurhållning så känns det inte helt rätt att ta råd därifrån om man inte kan skilja på rätt och fel.
#51: Jag glömde skriva det.
Jag menar såklart att om det är 1000% seriös uppfödare som brinner för sina djur och inte gör det för att tjäna pengar.
TS uppfödare brister i sin information.
Så ja, jag håller med dig att det är bättre att fråga här nu.
#50: okej!!
Tycker det är supercoolt att du vet allt detta! Kanske inte så konstigt då du är uppfödare men ändå
Är uppfödaren registrerad?
Mvh
Mig
#54 Det undrar jag med…
Att byta vatten bara en gång i veckan är ju inte hållbart för något djur. Skulle vi människor också ha en kanna med vatten i en vecka utan att byta det? Vattnet blir ju dåligt.
Samt fodret låter ju också absurt även för mig som inte vet mkt.
Har du stamtavla på alla?
#54 #55 Hamsterdalen är reggad i Svenska Hamstersällskapet.
Men ja, helt klart bristande djurhållning där. Inte okej någonstans..
#58: det verkar inte så seriöst dock att ge sådana stora fel i skötselråd, det skulle kunna ”skada” en hamster. Ex. Övervikt, eller uttorkning om vattnet tar slut.
#59 Jag håller med. Men aveln är bra och hamstrarna är trygga och tama.
#38 Uppfödaren säger att jag ska fylla upp till ett visst sträck varje vecka för att se hur mycket dom dricker. Fast jag gör det varje dag istället. När jag gav fyra deciliter mat i veckan åt dom bara 1,5 deciliter,så slängde jag resten! Att jag inte fattade mer.😟 Fyra deciliter mat per veckan är till två campbells,och då ger hon två deciliter fröblandning till 14 hamstrar i veckan!
Räknas en duna fun som en rasthage?
Nej.
En rasthage enligt mitt tycke ska vara dubbel så stor som buren.
#63 Tack för svar! En rasthage på ca 200×30,funkar den?
#64: ja och nej. 2 meter lång och en linjal bred. Det kan funka, men det är ett bra mått :)
Bra,dom verkar gilla den.
#66: I vilket material är hagen gjord av?
#67 Kartong med galler som vi lagt på med lite böcker så att dom inte kan putta undan gallret. Sen så sitter vi bredvid och håller koll.
En rasthage ska ju liksom vara en plats där dom får komma ut från buren och gärna med lite andra underlag och roliga leksaker än det som finns i buren.
Bygg en av sånt där plastglas från Biltema. Då kan du själv välja storlek på hagen.
- Redigerat 2022-02-24 12:19 av Cireea
Då får jag göra det då. Men den rasthagen är inte alls som buren,då kan jag väl ha den?
Alternativ är att lägga en slant på denna https://www.trixie.se/sv/Startmeny/Smadjur/Burar/Innehage,_marsvin,_tra_plast,_100_%C3%97_30_%C3%97_60_cm?id=62485
eller denna
https://www.crtzoo.se/smadjur/burartransport/kanin-marsvin/inomhushageavdelare-i-tra-60-240cmh50cm
#71 Hur mycket kostar den från trixie?
#72: Står inte.
#72 jag vet inte i vilket län du bor i, då hade det varit till stor hjälp, så jag kan hjälpa dig
Jag bor i närheten av Stockholm.