Hamster snack nature
Hej! Jag köpte "hamster snack nature" till min guldis, men insåg sedan att den innehåller massa mandlar, så nu undrar jag om det verkligen är så bra. Jag har läst att det kan vara giftigt. Men på vissa andra ställen står det att det går bra att ge i liten mängd. ( i påsen låg det dock ganska många hela mandlar), så nu undrar jag om jag kan ge det eller inte? Det ska ju isåfall bara ges som godis men ändå om det är giftigt vill jag ju inte ge det. Är det nån som vet?
// Tove
Sajtvärld på "ödehus ifokus".
Mandel går att ges i liten mängd.
Du får ju plocka ut mandlarna eller inte.
Alltså du strör ju inte ut godiset i buren(?) utan ger själv de bra bitarna.
Så då kan din hamster kanske få en mandel en gång i veckan medans den får de andra sakerna kanske varje dag, beroende på hur bra de är,
- Redigerat 2022-02-20 12:26 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Anledning till att man varnar för mandel är för att det räknas som en stenfrukt. Men, mandel innehåller inte det farliga ämnet vätecyanid och är därför inte farlig. Dock är det väldigt fett så jag skulle absolut inte ge det ofta.
Tillägg: Detta gäller då sötmandel och inte bittermandel som bör undvikas.
Du bör inte ge denna typ av snacks för ofta, varje dag är alldeles för ofta i mitt tycke. Deras huvudsakliga föda ska vara sitt Foder, allt annat ska liksom vara något litet på sidan av. Ger man för mycket Färskmat och snacks kommer det påverka deras näringsintag.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2022-02-20 12:53 av Cireea
Edit: råkade skriva
- Redigerat 2022-02-20 18:56 av HaMsTeRpLaMsTeR123