Wet tie
Min hamsterunge dog av wet tie för 2 veckor sedan, då jag känner mig ensam så känner jag att det är dags att skaffa en ny hamster. Har tvättat buren noggrant samt använt desinfektionsmedel, jag har också lagt alla saker i trä som hus.mm i frysen för att min nya inte ska gå samma öde. Tror ni att det räcker eller är det något mer jag borde tänka på?
Har också tänkt köpa VirkonS och desinficera med idag. Ska man skölja av allt efter man använt Virkon eller är det något som man kan låta ”sitta på”?
bakterier mm dör inte av kyla utan går i ide, de dör av värme! och processen börjar vid 100c. Så jag skulle rekomendera att du börjar med sätta dom i ugnen på 100c till att börja med, eller om det är av plast/glas, koka dom i ca.5minuter.
Att använda desinfektionsmedel är aldrig fel men kan behöva tvättas av innan de sätts in i buren med ett nytt djur då det kanske inte är kämpligt för hamstern att tugga på saker med det.
Ingen aning om ifall wet tie är ärftligt men jag hade nog kontaktat uppfödaren och informerat ifall att.
Cireeas uppfödarkarta (för att hitta seriösa uppfödare) :
https://hamster.ifokus.se/discussion/1493503/uppfodarkarta
Liten guide för varför man ska stötta seriösa uppfödare:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare
Om du skulle behöva lite tips 😉
#2: Men bara för att TS hamster dog av Wet Tail betyder det inte att det var från en oseriös uppfödare, den hade lika gärna kunnat vara ifrån en uppfödare med stamtavla.
- Redigerat 2022-02-12 16:12 av [Elina07]
#3: det var absolut inte det jag sa?
Om du läser hela inlägget så ser du inte något sånt. Jag tipsade TS på var hen kunde hitta uppfödare? Ifall hen inte visste eller så?
Sen en bra artikel att läsa?
Blir lite förvånad av din kommentar då jag inte alls skrivit något sådant?
#3 wet tail brukar kallas för "djuraffärssjukan" av en anledning. Chansen för att en seriös uppfödare fött upp den där hamstern är extremt liten.
Jag har aldrig ens hört talas om matt wet tail funnits hos seriösa uppfödare, åtminstone inte dom senaste 10 åren. Så pass ovanligt är det hos seriösa uppfödare. Wet tail är en bakteriesjukdom som är relaterad till stress, en stress man ofta ser hos hamstrar från just djurbutik/grossist/köksavel då dom inte är avlade med lika bra immunförsvar som hos seriösa uppfödare.
Att TS hamster skulle ha drabbats av sjukdomen från seriös uppfödare är därför minimal och jag tycker därför det är helt okej att man pushar för att stötta seriösa uppfödare och även bidra till att öka kunskapen om varför man ska göra det.
Tillägg: Jag uppdaterade inlägget med lite mer innehåll. Det blev lite kort innan på grund av sonen som behövde min uppmärksamhet.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2022-02-12 18:05 av Cireea
#5: ja tyvärr köpte jag min förra hamster i en zoobutik då jag tyvärr inte var påläst alls på varför man inte ska köpa från en zoobutik. Då jag läst på i princip varje dag så vet jag bättre nu och har kontakt med en seriös uppfödare.
#6 Huvudsaken är att du läst på och köper från en seriös uppfödare nästa vända.
Angående buren och tillbehören. Jag hade tvättat allt med Virkon S som kan tvättas, det som går hade jag kört i ugnen på 100 grader i 30-40 minuter. Finns det något som tål varken Virkon S eller ugn så kassera.
Var noga med att tvätta allt så bakterierna inte finns kvar och smittar kommande hamster.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#5: precis, och även om TS köpt hamstern från seriös uppfödare så skulle det ju vara extra fakta :)
Hej
Kanske lite of topic men vad betyder Ts? Som jag har förstått det så är det den personen som skrivit inlägget, men vad står det för?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Life is not easy, who said it was?
#9: Tråd Skaparen = TS i min vetskap
#9: Trådstartare som #10 skriver