Allergi
Hej! Hämtade hem min allra första guldhamster (mitt första husdjur för den delen också) och jag börjar oroa mig för att jag kanske är allergisk.. har fått röda utslag runt ögonen och ner på kinden. Har inte ens rört honom än då jag tänker att han ska få vara ensam i några dagar i sin nya Bur. Har ni några tips? Besväras inte direkt av utslagen och vill inte behöva sälja honom när jag precis fått han.. buren är just nu i mitt sovrum.
Hjälp! 😩
Kan det vara någonting annat du reagerar på? Smink, hudlotion, mat eller något annat? Tänker så att du inte drar förhastade slutsatser om att det är just hamstern du reagerar på.
Kan det vara ströet du har till hamstern som ger utslagen? För i så fall finns det ju andra alternativ att pröva. Maten du ger hamstern (brukar ofta finnas ex. nötter, jordnötter osv. i Foder för djur)?
Om det är hamstern eller egentligen för säkerhetsskull (för Att undvika att det förvärras, om det visar sig vara hamstern som du reagerar på) så ta ut hamstern ur sovrummet så snart som möjligt. Man bör inte sova med djur i sovrummet som allergiker. Det är viktigt att kunna vila i från allergenerna och därmed så är det olämpligt att ha det man är allergisk mot (eller överkänslig mot) där man sover.
Hoppas det löser sig, aldrig kul att behöva göra sig av med sina djur (oavsett anledning) eller ens att behöva fundera på det som ett alternativ.
Mvh/Chinesecrestedlover
#1: jag har haft buren redo med spånet i mitt rum i flera dagar medan jag väntat på hamstern och har inte känt av något. Är inte heller allergisk mot några nötter och har inte börjat använda någon ny lotion på ansiktet eller ätit något som ja inte ätit förut..
Om det nu är så att det är självaste hamstern jag är allergisk mot, går det att ha kvar honom fast i ett annat rum?
#2 Ok, ja då är det kanske tyvärr hamstern du reagerar på. Det kan fungera om du har honom i ett annat rum än där du sover, men som med allt finns det ju inga garantier; allergi är väldigt individuellt och vad som fungerar för en allergiker fungerar inte nödvändigtvis för en annan.
Jag har en allergisk pappa, men har haft massor med olika djur sedan barnsben, kaniner hade jag ute då jag bodde hemma, men annars så bodde smådjur osv. i mitt sovrum (jag är ju inte allergisk så det fungerade för mig). Det fungerade för honom med djuren som bodde i mitt sovrum (hade bland annat möss, råttor, marsvin, hamstrar osv.).
Det blev dock jobbigare för honom då vi hade en chinchilla boendes i ett "allmänt utrymme" (min ena syrras, blev för mycket Sand osv. i hennes sovrum vilket hon besvärades lite av, så han fick flytta ut utanför hennes rum i stället) och även då vi hade en kanin boendes i vardagsrummet (ena syrrans kanin som fick bo där ett tag, när hon var tvungen att flytta till en lägenhet som inte tillät djur när hon pluggade).
Han (pappa alltså) är både allergisk mot diverse pälsdjur och även gräs, pollen osv. (och därmed även hö vilket då fungerade i mitt rum, men blev mindre trevligt då kaninen bodde i vardagsrummet och med chinchillan också för den delen).
- Redigerat 2022-01-29 16:26 av Chinesecrestedlover
Du borde åka och testa dig, så att du vet vad du är allergisk mot.
Låt inte hamstern vara ensam så länge, det räcker med att du lämnar den 1-2 dagar. När du varit med hamstern, tvätta händer och ansikte noga, det kan hjälpa.
#4: Min uppfödare sa att jag ska låta honom ensam i 2 dagar så tänker göra det. Kanske ska testa mig för att vara säker. Tack.
#3: Ja oj.. Får nog vänta någon dag och se hur det känns då, vill inte ta några beslut nu :(
Tack för hjälpen
#5: det är smart att göra som sin uppfödare säger, då det ofta känner sina djur bäst :)

Håller med om att uppfödaren känner sina djur bäst. Men dom flesta uppfödare jag känner håller inte riktigt med om att låta en nyinflyttad familjemedlem vara helt själv i flera dagar. Innan dom flyttar hemifrån bör dom vara vana att hanteras varje dag och att då bli helt själv kan få motsatt effekt. Däremot kan man ta det lugnt, sitta bredvid buren, låta den känna igen doft och röst. Sen om den känns trygg med det hålla ner handen och låta den komma fram. Om den själv vill. Mina bebisar brukar vid det laget redan ha klättrat upp längst armen;)
#8 Helt enig i det du skriver 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

#9 Det förutsatte jag nästan;)
Du föder upp trygga, kontaktsökande småttingar som nog skulle bli väldigt fundersamma om ingen var med dom på två dagar.
"Sitter jag i skamvrån, matte?"
Förlåt sidosteget från själva huvudfrågan men kände att det ändå var viktigt.