Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterhälsahamsteroff-topiccampbells
Läst 199 ggr
Sandra12345
0

Sjukdomar och spädbarn

När man läser på engelska på Google står det att de rekommenderar i usa att inte skaffa eller ha hamstrar och andra smådjur i samma hushåll som spädbarn, för spädbarn inte har ett fullgott immunförsvar än och lätt kan bli sjuka med allvarliga sjukdomar ( både via luft och händer) som hamstrarna kan bära på.

När jag googlar på svenska, finner jag noll info. Är de andra sjukdomar som hamstrar bär i usa t.ex??

Andra som har spädbarn och ändå har hamster osv? Vad tänker ni?

Jillyana
2

#0: Vad har sidan för källor? USA har ett helt annat utbildningssystem där exempelvis religion och vuxnas känslor styr vilken sexundervisning ungarna får snarare än fakta baserat. Detta är varför jag är ytterst tveksam till amerikanska faktan om de inte har en legetim källa man kan kolla upp. Och så vitt jag minns från min sexualundervisning så stämmer inte detta, jag kan dock minnas fel så ta det med en nypa salt. Barnet är kopplat till mamman via moderkakan och får via denna koppling i sig näring. Antikropparna från mamman har redan viss "träning" så att säga. När barnet föds så får det antikroppar från mammans bröstmjölk som en "booster". Däremot är det en försvagad variant. Det är först när barnet utsätts för smuts/bakterier mm som det utvecklar ett ordentligt, ståndaktigt imunförsvar och det är helt normalt. Du behöver inte tänka på annat men kanske inte låta ett djur krypa över en liten en direkt utan ge den några dagar minst.

som sagt, jag har ingen utbildning men detta är vad jag minns. Sidor jag hittade med en googling och några minuters kollande:
https://www.rikshandboken-bhv.se/pediatrik/infektioner/att-skydda-spadbarn-fran-smitta/
https://kaw.wallenberg.org/forskning/foljer-utvecklingen-av-vart-immunsystem-efter-fodseln
https://www.kry.se/din-halsa/barn-och-immunforsvar/
https://www.1177.se/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/immunforsvaret/

De flesta nyfödda barn drabbas inte av några infektioner under sina första månader. Barnet får med sig antikroppar från modern vilket hjälper till att skydda mot de vanligaste infektionerna.
Sandra12345
0

#1 här läste jag https://www.cdc.gov/healthypets/specific-groups/high-risk/children.html

Sen såklart hittar jag nu inte den där som varnar. Attans. Men där står iallafall ungefär det jag undrar över!!

Pets provide many benefits to humans. They comfort us and they give us companionship. However, some animals can also pass diseases to people. These diseases are called zoonoses.
Sandra12345
0

Jag ammar iallafall inte :/

Jillyana
2

#2: Om du ammar eller inte har inte jag med att göra, det är ditt val att göra :)

Ja, det är en trovärdig källa. Men om man läser artikeln så står det också att det är mer av ett sunt förnuft som gäller. Alltså se till att ungen inte äter kiss/bajs från djuret, att den inte stoppar djuret i munnen eller liknande. Jag skulle säga att det är ingen fara så länge som du ser till att barnet inte får i sig något farligt. Det finns dessutom studier som visar att ju mindre du utsätts för som barn/liten ju sjukare blir du som stor samt har större risk att få allergier. Detta då barnet aldrig får chansen att utveckla antikroppar mot det som finns runt om. Hittar dock inte någon artikel om det just nu, kan vara att det blivit motbevisat eller att det var en väldigt liten artikel så det är svårt att hitta.

Sandra12345
0

Fan älskar djur. Men tycker alla risker med djur är så läskiga. Inte när de kommer till mig själv såklart utan till bebisen som inte ens har fått vaccinationer liksom.
Jag tänker specifikt på LCM som kan spridas via luft också.
Annars hanteringen av hamstrarna har jag ingen oro för då jag har extremt mycket handhygien. 😊
Attans alltså.
Kaniner var de också något med. Där bar 70-80 % av Sveriges sällskap kaniner av något som heter CUNicili som smittar. För friska personer får man bara magbesvär. för spädbarn kan de sluta med död. Men jag förstår då inte, hur kommer de sig att såååå många har kaniner och allt möjligt hemma?? Tror knappast dom tänker som mig då!? Känner mig så ensam

Jillyana
2

#5: Jag tror absolut inte att andra föräldrar inte bryr sig. Tvärt om så är de flesta föräldrar väldigt beskyddande vilket kan vara bra och dåligt.

Om du är rädd för luftburen smitta skulle jag rekomendera att ha djuren i ett lufttätt rum. Exempelvi skulle man kunna ha kaniner i ett garage (dessa har sällan en dörr in till huset) och de klarar ett kallare klimat men ska såklart ha möjlighet att söka värme. Annars kan man täta till en dörr och ha djuren i ett separat rum som man fixar ventilation till. Har du ett uppvärmt/passande skjul kan djuren vara där också. Själv är jag av synsättet att om vi som människor var så svaga skulle vi dött ut för länge sedan och inte kommit mycket längre än Homus erectus.

Sandra12345
0

#6: du verkar så påläst. Sansad. Ärlig. Tack för dina svar!
Måste fråga förstod du varför hamstrar kunde få LCM?
Jag är ganska dålig på engelska

Jillyana
0

#7: Jag kan lite av allt så det är lätt att koppla ihop prickarna så att säga.

Lymphocytic choriomeningitis, or LCM, is a rodent-borne viral infectious disease caused by lymphocytic choriomeningitis virus (LCMV), a member of the family Arenaviridae, that was initially isolated in 1933.

Lymphocytic Choriomeningitis, eller LCM, är en gnagarburen viral smittsam sjukdom som orsakas ac Lymphocytic Choriomeningitis visus (LCMV), en medlem av Arenaviridae, som ursprungligen isolerades 1933.

The primary host of LCMV is the common house mouse, Mus musculus. Infection in house mouse populations may vary by geographic location, though it is estimated that 5% of house mice throughout the United States carry LCMV and are able to transmit virus for the duration of their lives without showing any sign of illness. Other types of rodents, such as hamsters, are not the natural reservoirs but can become infected with LCMV from wild mice at the breeder, in the pet store, or home environment. Humans are more likely to contract LCMV from house mice, but infections from pet rodents have also been reported.

Den primära bäraren av LCMV är den vanliga husmusen, Mus Musculus. Infenctionen is husmusens population kan variera beroende på geografiskt läge men det är uppskattat att 5% av husmöss genom hela USA bär på LCMV och är kapabla att föra över viruset under deras livstid utan att visa tecken på infektion. Andra typer av gnagare, så som hamstrar, är inte den naturliga källan men kan bli smittade av LCMV från vilda möss hoss avlaren, i djuraffären eller hemmamiljön. Människor är mer troliga att smittas av LCMV från en husmus, men infektioner från husdjur av gnagarsläktet har raporterats.

LCMV infections have been reported in Europe, the Americas, Australia, and Japan, and may occur wherever infected rodent hosts of the virus are found. The disease has historically been underreported, often making it difficult to determine incidence rates or estimates of prevalence by geographic region. Several serologic studies conducted in urban areas have shown that the prevalence of LCMV antibodies in human populations range from 2% to 5%.

LCMV infektioner har raporterats i Europa, America(S+N), Australien och Japan, och kan förekomma varän det finns infekterade gnagare. Sjukdomen har ofta varit underraporterad, vilket gör det svårt att säkerställa antalet fall samt virusets utbreddhet i geografiska regioner. Flera riktade(osäker på ordvalet) studier i urbana områden har visat att det finns en utbredning av antikroppar mot LCMV mellan 2% och 5% bland människor.

Additionally, pregnancy-related infection has been associated with congenital hydrocephalus, chorioretinitis, and mental retardation.

I övrigt har fall relaterade till gravida med en infektion varit assosierade med vattenskalle(Tror det är vad de menar, barnets huvud fylls med extra vätska som kan skada hjärnan genom att skapa ett tryck), Chorioretinitis(en sorts ögoninflamation om jag förstod rätt) och mentala sidoeffekter så som inlärnings svårigheter.

Gav dig en översättning som jag tror stämmer bra. Var vissa ord jag var osäker på men googlade och så vid dessa tillfällen.

https://www.cdc.gov/vhf/lcm/index.html

Cireea
4

Jag har en son på 3 månader och föder fortfarande upp.

Jag ser ingen grund till att sluta föda upp, det är ju inte så att djuren helt magiskt får massa smittor från ingenstans 😅 Så jag hade varit mer skeptisk till grossistdjur än seriöst uppfödda djur eftersom man inte vet hur miljön ser ut i grossisternas fabriker. Nu är jag inte orolig alls, men OM jag varit det hade det nog snarare riktats mot fabrikerna 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sandra12345
0

#9: har du uppfödning i Sthlm? Jag hittar ingen seriös uppfödare här… därför skulle jag köpa från djuraffären. Men som du säger tror jag knappast smittan finns hos uppfödare som inte har möss dvs.
Jag hittar en kille som säljer på blocket men han kan inte ens svara på vilka färger som finns kvar. Buren han skulle sälja till hamstern var helt sinnessjukt liten… fågelbur typ.
Hemskt. Så de skulle jag säga är en oseriös

Sandra12345
0

Och detta när jag bad om att få köpa 4 st… fågelbur på typ 30 * 30 hemskt

Cireea
2

#10 Nej min uppfödning är i Norge.

Det finns massor av bra uppfödare i Stockholm, kika på uppfödarkartan (länk nedan). Väldigt viktigt att man stöttar seriösa och etiska uppfödare som värnar om arterna och lägger ner mycket tid, pengar och kärlek i sin uppfödning.
https://hamster.ifokus.se/discussion/1493503/uppfodarkarta

Bifogar en länk som är nyttig läsning också om vad du egentligen stöttar när du köper i butik eller från en köksavlare (som den du fått kontakt med är) :
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
Cireea
3

#11 Ska du köpa fyra hamstrar? Vad är det för art du tänkt köpa?

• Redigerat 2022-01-08 13:07 av Cireea
Sandra12345
1

Oj! Hann bara läsa de i början och kände direkt ALDRIG att jag vill stötta den där skiten.
Får leta ordentlig uppfödare i Sthlm.
Jag vill ha campells i olika färger 🙄

Cireea
2

#14 Chibi-Chan finns i Stockholm.
Superbra uppfödare 😊

Sen finns också Cosmonautens, Verys, Miamorcita, Alvemies och HamsterDalen.

Samtliga är uppfödare av Campbells 😊

Sandra12345
1

Kollade in alla ovan. Några hittade jag inte. Och dom jag hittade var antingen ”paus” eller inga kullar 🥲

Jillyana
3

Så kolla utanför stockholm? Jag bor i östergötland och står i kö hoss vår underbara Cireea

Cireea
2

#16 Som sagt, kolla på uppfödarkartan. Alla lila prickar är Campbells. Alla har länkar till sina sidor så dom du inte hittar finns med där.

Du kan inte förvänta dig att en seriös uppfödare ska ha kullar hela tiden. Vi är inga fabriker. Ställ dig i kö och ha is i magen. Kullar kommer, du får ha tålamod och vänta.