Hamster iFokus

Hamster

Etiketterandra-djurallmänt
Läst 433 ggr
[Lilium]
2

Husdjur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej jag undrar vad ni har/vill ha för husdjur själv har jag en guldhamster som heter Unix och en afrikansk jättesnäcka han/hon heter speedo jag får några till snäckor imorgon. Jag skulle kunna ha alla sorters djur men jag skulle tänka och läsa på först

Haren9
0

Jag har två små gerbiler och ett antal höns, men vill ha många fler djur.

Det finns ju så många djur! Och jag vill ha så många!
Jag vill ju ha en orm, mus, råtta, getter, får, hund, katt, lama, ko, häst, degus, marsvin, undulat, anka och många fler!

Du kanske fattar varför jag inte kan ha alla…

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Life is not easy, who said it was?

[Lilium]
0

Ja samma här! Kan du skicka bild på dina djur?

Cireea
1

Jag har guldhamstrar och en hund 😊
Finns en plan för en hund till och ett par katter men det blir längre fram i tiden.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har en guldhamster :)

Vill dock ha kaniner, marsvin och katter 😌😂

[Lilium]
0

Så söt
😍

[Lilium]
0

Ja djur är fantastiska man vill ha hur många som helst men man har ej tid/plats

91Marran
0

#6 Väldigt dyrt också.

Mvh
Mig

Amina_teo
0

Vi har bara en hamster. Jag hade gärna haft hund också men det är svårt att få ihop med en allergisk sambo, barn, jobb och livet i en storstad. Men jag har haft hund typ hela livet innan. Från Golden retriever till pitbull till kinesisk nakenhund :D

Har även haft chinchillor - älskar dem! Men de tar så mycket plats. Och fåglar, men känner mig numer tveksam till att ha fåglar i Bur så det skulle jag inte vilja ha igen. Dessa hade jag när jag var barn :)

[Elina07]
0

#8: fåglar i Bur? Varför inte?
Små fåglar i en stooooooor Bur är inga problem :)

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#9: hen menar väl att hon inte tycker det är riktigt rätt med fåglar i bur/fångenskap, då dem behöver VÄLDIGT mycket plats för att få vara glada och så osv :)

[Elina07]
0

#10: inget djur vill vara i fångenskap

HaMsTeRpLaMsTeR123
2

#11: nej kanske inte men fåglar behöver plats för att kunna flyga

Amina_teo
0

Jag har egentligen lite svårt för djur i Bur överhuvudtaget (trots att vi har en hamster 🙄) men just fåglar skulle jag inte klara av att ha i Bur, de behöver få kunna flyga ordentligt.

[Elina07]
0

#13: då skaffar man inte fågel om man har så svårt att köpa en enorm Bur till den eller bygga.
Jag vill ha fågel, men har ingen plats att ställa en fågelbur på

HaMsTeRpLaMsTeR123
3

#14: detta är väl lite utanför ämnet då vi är på hamster iFokus, men aja, jag själv tycker att en stooor Bur som ofta blir kanske 15 kvadratmeter, alltså jag vet inte men du fattar. Är ganska litet för en fågel som vill kunna flyga runt

Amina_teo
2

#14: Vi hade nymfparakit när jag var liten, den bodde tillsammans med en annan fågel i en Bur och dörren till den var öppen hela kvällarna och de flög fritt i huset. De hade det säkert toppen för att vara burfåglar. Men jag idag kan inte tänka mig att ha det oavsett burstorlek eftersom jag inte skulle känna mig bekväm med att ha fågel i Bur. Det var inget påhopp mot dig eller någon som har fåglar.

zickan
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 9
Förhandsgranskning av bild 2 av 9
Förhandsgranskning av bild 3 av 9
Förhandsgranskning av bild 4 av 9
Förhandsgranskning av bild 5 av 9
Förhandsgranskning av bild 6 av 9
Förhandsgranskning av bild 7 av 9
Förhandsgranskning av bild 8 av 9
Förhandsgranskning av bild 9 av 9

Har 3 gulhuvad amazon papegojor och 3 undulater. De har större utrymme och oftare helt lösa mot vad mina hamster har. Amazonernas 2kvm Bur är i stortsett öppet hela dagarna. Karln arbetslös och jag jobbar natt, hemma dagarna. Sällan man gör nått utan en fågel på axeln. De sitter med på en pinne när man duschar, på min axel vid matlagning eller när jag umgås med hamster osv. Undulaterna får fri flyga ett par timmar under uppsikt. Mer nojjig att de skall göra sig illa om de får va fria utan uppsikt då de flyger mycket mer över allt. Oftast flyger de in i amazonernas Bur och sitter helst där så länge de får.

Har på det en hund kvar. Gammal bullterrier på 11,5 år. Första året nu som jag är illerfri sedan 2006 och det känns så konstigt. Jag och karln börjar nå en kompromiss om att kanske skaffa katt. Lite mindre jobb och säkrare än iller. Men vi är inte helt eniga på snart eller vänta tills hunden inte längre är med oss.

Annars bara råttuppfödning kvar. Brukar hålla mig på 20-27 stycken. Sista tiden varit 25 på 3 burar, ibland fler. Precis lagt en halv lön på att importera nytt blod från spanien, tyskland och holland. Efter ett dygns körande i Torsdags så har vi nu 11 nya familjemedlemmar. Så det blir ett par fler några månader innan de gamla inte längre orkar va med och det blir ett par älsklingar som lämnar oss.
På det har vi även efterlängtade råttkullar som planerades redan i somras men inte blev av. Råttorna har fått köket som sitt. Där kan jag bara öppna burar får de gå som de vill. Ibland med i sovrummet eller vardagsrummet. Men i vardagsrummet är de mest soffa eller uppsikt så de inte tar en sladd eller stör fåglarna. Sköna att de bor i flockar så man umgås med många samtidigt. De sover på axel, i luvan och med väldigt ofta. Gärna ligga innanför tröjan när man sitter vid datorn.
Och guldhamster. Hållit nere antalet pga andra djur som nu inte längre finns. Så de har precis ökat till 9. Varav en utlånad på avel och en funderar sättas hos fodervärd. Ytterligare 2 sitter hos fodervärd. Så äger typ 12. Årets tredje kull håller precis på att flytta hemifrån. Se om sista creme honan också hittar sitt hem annars har vi 10 😊. De får springa löst på stora toaletten, ibland i sovrummet. Annars med på oss eller i soffan med koll.
Så det är väl runt 1/3 del på djur här hemma mot vad jag är van att ha. Men efter jag fick ena amazonen från dödsbo är det som att ha småbarn och de kräver mer.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2021-12-21 21:01 av zickan
zickan
1

Appropå fågel i voljär. Spelar ingen roll om det är en fågel i en stor Bur. Eller en guldhamster i typ detolf. Hamster är vana att röra sig stora sträckor i det vilda som vi troligen inte lyckas uppnå med några timmar fri rörelse i ett rum eller hage. Vi uppfyller troligen inte heller att de kan gräva mot halvmeter neråt och gångar som kan uppnå 500 meter som i det vilda.
Så hur man än vrider och vänder på det kommer djur i bur/hage/koppel mm va fel i någons öron. En del anser vissa arter är mer fel hålla i Bur eller som sällskap än andra arter. Finns helt enkelt inget korrekt svar 😉. Kommer alltid vara en grå zoon.
Viktigaste är att inte gå över till dålig djurhållning och burar under det tillåtna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#18: håller med !

Amina_teo
0

#18: Jag håller med. Jag känner mig som sagt inte särskilt bekväm med att ha hamster heller 😅

[Lilium]
0

#18 håller med
Ååå så kul med mycket djur!!

𝔏𝔒𝔙𝔄
0

Jag har två kanin honor vill dock ha Bode marsvin, getter, hund, chinchilla, degu, häst, kanske katt, 😅

”Hästen är både din bästa vän och din största utmaning - det är därför bandet blir så starkt.”

[Lilium]
1

#22: 2 år gammal tråd 😅

[i_love_iller_2]
0

#0: jag har en guldis (neo) och två kaniner. Iller är drömdjuret 😍

[i_love_iller_2]
0

Oj 😂

[i_love_iller_2]
0

2 år gammal lol