Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1425 ggr
Ebba-A
0

Lite mer frågor om avel.

Jo jag har ju tagit min första kull nu för ett tag sen. Men jag tycker jag vet för lite för att ta en till.

Frågor:

1. Jag skulle vilja para Lopp men hon har bruten svans. Går det ändå?

2. Hur gammal måste en hane vara när man ska para dem?

3. Vad händer om man parar lh och kh?

P.s. Om ni undrar så blir det inte en till kull med Rexa eller Hasse pga att Hasse är 2 år och pensinär och Jag ill inte utmatta Rexa.  

Kram Ebba

Värd på Choklad iFokus

[Mariaxx]
0

1. Jag skulle vilja para Loppa men hon har bruten svans. Går det ändå?

En hamster med bruten svans bör ju inte paras….

2. Hur gammal måste en hane vara när man ska para dem?

En hane bör ha bra hull om man ska para dom tidigt, men vid ca 8 veckor har jag parat som tidigast, då med speciellt syfte för parningen. Om det rör sig om en småväxt hane så bör han ju få tid att mogna på sig. Men rekomendationen är ju att vänta tills han vuxit till sig och man ser "slutresultatet" så att säga…

3. Vad händer om man parar lh och kh?

Alltså att para kh och lh gör man som uppfödare i dom fall att tex kh har extremt snyggt huvve, annars brukar vi inte blanda lh/kh då dom ju får dåligare päls. Kan man undvika det så är det bra. Det är bara ett råd från mig och inte nåt som är ett måste.

Sedan är det så här i slutändan: Det är jättebra att du själv erkänner att du inte kan tillräckligt om detta med avel, att du vill lära dig mer är ett stort steg. Det är inte alla som får en sådan insikt.

Mitt råd är att du väntar då med att avla och kanske lite senare köper in stora fina djur från uppfödare…

Lycka till Ebbis!

Asa-N
0

Jag vill komplettera Marias svar på fråga 1.

Det är inte säkert det är en bruten svans, det kan även vara en så kallad svansknyck och ska inte avlas på. Då det är svårt att säga om det är brutet eller om det är svansknygg så tar man det säkra före det osäkra och avlar inte på en skadad svans.

I övrigt håller jag helt med Maria.

Ebba-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slänger in en liten Bild på lilla Loppas svans.

Jag hade tänkt para stoooora Diddi som vid tre månader väger lika mycket som sin mamma. Och det blir nog en vårkull då.

Värd på Choklad iFokus

Asa-N
0

#3, det är omöjligt att bedöma från en bild man måste känna på den. Men var bor du? Har du möjlighet att ta dig till Tyresö Centrum o Djurmagazinet där på lördag? Jag och Nicolina är där då mellan 10 och 15 ungefär eller om det blir ända fram till 16.

Ebba-A
0

#4 Okej. Nej tyvärr. Jag ska ha riduppvisning då så det går inte :/

Värd på Choklad iFokus

Nicolina
0

Står svansen sådär rakt upp hela tiden?? Det kan då vara svår svansknyck och det är inte bra alls.. kan medföra ryggproblem som gör mycket ont på hamstern, tycker du bör kolla upp hennes lilla svans med en hamster-kunnig person om den står rakt upp hela tiden.

Synd att du inte kunde komma till oss i Tyresö, men lycka till på riduppvisningen!

Ebba-A
0

Okej. Den är liksom tätt  inpå hennes rygg hela tiden och helt stel. Jaaa det är jättesynd. Tack!

Värd på Choklad iFokus

Nicolina
0

Oj, det låter absolut inte bra att den gör det…. kolla upp det snarast så att hon inte går och har ont!

Linda3046
0

Går det att göra något åt svansknyck?

Asa-N
0

Nej tyvärr inte.

mandizen-
0

uu det där såg lite obehagligt ut:S hoppas hon inte lider bara.

kram

Ham-Madam
0

ärvde en hamster som hade brutit svansen när den rammlat ner från burtaket.

hamster där man är 100 på att svansen är bruten går att avla på.

är man osäker då är det bäst att avstå för att riskera att föra svansknyck vidare är inte bra då det är en defekt som kan ärvas vidare

[Mariaxx]
0

Avlivar man hamster som har svansknyck? om dom har så där böjd svans måste göra ont….

Tyvärr är detta ett exempel på varför man inte bör avla på zoo-djur…

Ebba-A
0

Asså det hände efter ett fall i golvet från ca en meters höjd.

Värd på Choklad iFokus

Asa-N
0

#14, det spelar ingen roll om det är från ett fall eller ej, du måste kolla upp det, för hamstern kan ha väldigt ont av det.

Ebba-A
0

Okej men jag menar att hon inte föddes med det.

Värd på Choklad iFokus

Nicolina
0

Svansknyck kommer med tiden, det är ngt genetikst de förds med men "växer" fram så att säga.

Men om hon har fallt och svansen sen har sett ut sådär är det ju allra troligast bruten, och inte ser det bra ut! Gå och kolla upp det snarast!

miQaela
0

hur har det gått? varit hos vetrinär ännu?

Ebba-A
0

Nej jag har inte varit hos veterinären. Jag avvaktar lite eftersom hon beter sig som vanligt och inte piper eller är känslig runt svansen….

Värd på Choklad iFokus

miQaela
0

okej.

men tänk på att det inte behöver vara just vid svansen utan ryggen!

Asa-N
0

Det behöver kontrolleras av veterinär Ebbis, även om du inte tror att hon har ont så kan hon ha ont.

Ebba-A
0

Okej jag ska fixa det men det får bli någon gång efter jul…

Värd på Choklad iFokus