Avels tråden
Här är ni välkomna att vädra era åsikter kring avel och så, vad som gäller…
Kan berätta att det är inte jag som Sajtvärd som tycker till, det är uppfödaren i mig som talar här. Jag har fött upp i över 1 års tid i samförstånd med dom regler som Svenska hamsterföreningen har satt upp.
Konstigt vore det om jag INTE reagerade på att allt för många avlar på för små honor och dessutom från zoo….samma gäller för kattvärlden om ni går in och kikar på t.e.x Norsk skogskatt iFokus.
Lånar lite plats här jag också, visst är det gulligt med bebbar, det sticker jag inte under stol med, men det är så lagom roligt nu när man förlorar en efter en unge. En är kvar ännu och verkar må kalas.
Men avel handlar ju om att föra något framåt och inte bara para för att det är gulligt med bebbar. Här handlar det om hamstrar och då ska man som Maria skriver här ovan jobba på bra typade djur.
Men läs på om guldhamstern, läs på om genetiken, skaffa bra djur att jobba med och börja sedan avla, det är mitt råd till dem som vill hålla på med avel.
Men som sagts flera gånger förut, djur man köpt på zoo utan stamtavla kan vara behäftade med någon genetisk defekt som man inte ser förrän senare, därför är de inte de lämpligaste att avla på bl.a.
detta är skrivet av: Asa_N, registrerad uppfödare inom shf!
Jag avlar inte på honor som väger mkt mindre än 180gr här, dock kanske avikelse på 5 gr.
Även om man nu prånkt måste para sin hona man köpt på zoo så håller inte alla zoo hamstrar heller måttet. En hona från zoo bör väga minst 160gr för att ens passa till hobby avel anser jag.
Som Åsa sa så tar det mkt på honan att ta hand om en kull oavsett om hon väger 200gr eller 160gr. Och troligast mår honan inte bra av att väga under 160gr och ta hand om en kull…
Varför vi reagerar vi som avlar i samförstånd med SHF är för att vi måste se till hamsterns bästa, vare sig det är här på HIF eller på SHF eller någon annanstans där vi kan nå fram.
Men alltså: MÅSTE man avla?
Och i så fall: OM man nu MÅSTE avla: varför då inte använda en hona som är avsedd för avel och inte köpt i zoo affär??
Jag fattar inte poängen med att hålla på och ta fram en massa dåligt typade djur med dålig vikt m.m…
Jaja, dom kan vara bra keldjur, inget om det…men då kan man lika gärna använda en hona som i alla fall väger minst 160gr.
P.s detta inlägg är kopierat från mitt svar i gnälltråden.
Jag tycker personligen att honan bör ligga på mellan 170 - 190 gram och hanen ungefär lika mycket, jag jobbar med att inte få dessa gigantiska hamstrar på över 200 g. Det är ett av mina mål med min avel förutom det uppenbara med bra djur.
håller inte med helt om de sk zooköpta djuren.
finns ju många som säljs reggade.
tex så har jag sålt till ett zoo där stamtavlorna medföljde. vet fler som gjort å gör så.
finns även uppfödarhamstrar utan reggning som säljs av zoo.
kh är svårt att få tag i även hos uppfödare å nånstans måste man ju börja.
har fått fram en bra bas genom att börja med sk zoodjur.
sisst jag ställde blev ju en av de avkommorna BIR
#5 nu menar åtminstone jag med zoo-djur sådana som kommer från grossist, inte dem som uppfödare sålt till zoo och som har stamtavla med sig, där kan man ju lätt se vad som finns bakom.
Nej kh finns inte så många.
Ja, inte menar jag dessa som faktiskt i själva verket kommer från uppfödare och numera är ganska vanliga på zoo.
Jag syftar mera på dom som är uppfödda av grossist och som faktiskt växer på sig dåligt och som inte bör användas i avel.
Och man gör undantag ibland som uppfödare och köper in från zoo, men då tänker man också på storleken på honan och hur typad hon är.
Ska man köpa in från zoo så gäller det att vara nogrann i sitt val.
även om man nu köper en fin hona från zoo till sin avel så vet man ju inte vad som ligger bakom, sjukdomar osv. Jag skulle inte köpa en zoohamster och avla på den om jag inte vissta 100% säkert att just den hamstern var från uppfödare.
Ja, risken med zoo hamster är tyvärr defekter och andra saker man inte alls vet om.
Alla måste börja nånstans. De har ni själv oxå gjort.
Inte med mkt små honor…
Min första avelshona var från uppfödare.
Ja visst har jag börjat, men jag började med att läsa på allt, jag började med 2 hamstrar från uppfödare som jag visste var friska och sunda och som var bra typade, nåja Piccis hade något tätt mellan ögonen. När jag parade dem så vägde Piccis 178 g och Pinglan 170. Pinglan tappade sedan i vikt ner till 132 om jag inte minns galet.
Jag började alltså inte med 2 hamstrar från zoo-butik som inte har någon stamtavla eller ens är bra typade. Men det allra viktigaste, jag läste på innan.
Man ska aldrig para 2 hamstrar för att det är gulligt med bebbar, det är totalt fel ände att börja i, utan det ska vara väl genomtänkt och med bra djur.
Jag menar att om jag ska bygga en stuga, så köper jag ju material hos en brädgård t.ex. inte av "Billiga Nisse" som levererar bräderna osedda som sedan visar sig fulla med kvisthål. Och innan jag börjar bygga så ser jag till att jag har verktygen jag behöver och ritning.
Bra beskrivet Åsa!
Ja, detta är nåt man måste göra noga genomtänkt.
jag tycker att när det finns så bra uppfödare med bra djur, varför kila in på zoo och köpa djur där? Vill man vara seriös med att avla så köper man av de som är erfarana, dvs uppfödare.

#11 Håller med!
Sen kan man börja på olika sätt… finns ju flera dock, men några är väl…
* Vissa köper djur från uppfödare som många gånger inte är bättre (eller tom sämre) än de djur man kan finna i djuraffären.
* Andra börjar med sina söta sällskapsdjur.
* Andra går in för det hela med liv och lust och gör som Åsa.
Vilket är bäst? Det viktigaste tycker jag är ju att man vet bagrunden på sitt djur, så inget oönskat dyker upp. Att djuret är friskt och bra "rustat" för att klara mammarollen. Samt att man läser på hur mor och ungar ska skötas på bästa sätt.
Genetik är mindre viktigt tycker jag, iaf om man bara tar en kull lite då och då. Visst färgerna blaskas ut osv. men så illa är det ju inte om djuren ändå ska sällskap vilket det ju oftast blir.
Ska man dock satsa på att bli reggad uppfödare måste man absolut lära sig minst den grundläggande genetiken.
Ja, frågan lyder fortfarande varför man vill avla på en liten hona från zoo?

Ofta kanske den lilla honan från Zoo är en bättre mamma, och kanske tom bättre rustad att ta hand om och föda sina bebbar än de stora feta honor vi avlar på idag… sen ska man ju då inte välja den lilla honan som är smal och tanig för då lär hon få det bra kämpigt att orka föda både sig själv och ungar.
Sen tycker jag att man inte ska avla på ett djur, oavsett art, som man inte vet bakgrunden på pga. av att det då finns risk för oönskade defekter som kan dyka upp hos ungarna.
Ni där uppe har ju uppfödare rakt framför näsan på er var ni än vänder er. Är det konstigt att ni börjar med såna då? Jag tänker inte köpa från någon bra uppfödare långt åt hilsike och låta hamstern åka flera timmar bara för att ha en hona som väger 200g.
Tack åsa för att mina djur är "från zoo utan stam eller bra typade" Hurra till åsa som är så bra på att såra folk? Eller hur är de du menar maria.
Ni stöttar varandra i vått o torrt. Men när någon utanför försöker göra nått så är de fy o fan åt den och allting är fel. Och jag är inte ensam om att känna så heller. Skillnaden är väl att jag tar åt mej av de ni skriver och faktiskt känner mej kränk o dum i huvudet.
Jag är sjukt trött och ledsen på allt detta. Ja, jag har parat mina båda hamstrar! Varegoda kom med klagomål o påhopp så ska jag ta på mej den stora skyddsdräkten.
Jag tror iaf att Skruttan kommer klara de galant. Jag har ju (som tillskillnad från er andra) sett skruttan i verkligheten och känner mitt djur väl.
Jo, en viss poäng där i att vi har för feta djur idag, men en hona på ca 120gr är inget avelsmaterial oavsett varifrån hon än kommer.
Och inget ideal att para med okänd bakgrund.
(Skrev detta innan jag såg vad Nicolina skrivit.)
Anledningen varför jag inte tycker man ska avla på hamstrar från grossiter är bla det som tas upp i de tidigare inläggen. Men framför allt, man måste veta bakgrunden det kan hoppa flera led och det är för HAMSTERNS skull. Varför avla på ngn man inte vet bakgrunden av, jag tycker inte det är skjyst mot hamstern.
Jag ska inte lägga mig i pixelmollan, men du måste inse att det här är ett diskutionsforum. Om du inte kan diskutera, utan att ta åt dig och blir förbannad/ledsen kanske det inte är en sån bra idé. Lika mycket som DU har en åsikt har vi andra det.
Sen är det så att alla här inne har ett gemensamt intresse och det är hamstrar. Tipsen och råden är ju för hamsterns bästa, och inte för att sätta dig dig eller någon annan.
Håller med dig Nico. När jag var 12 år och varken hade internet eller någon aning om att det fanns uppfödare så hade jag 2 hamstrar som var från en oreggad uppfödare. Hennes avelsdjur var från zoo.
jag parade mina hamstrar, tror båda vägde runt 120gram(vägde dom aldrig utan gissar vilt), ena fick 9 friska bebisar som klarade sig utmärkt, den andra 7 och alla klarade sig.
Så visst finns det "små" hamstrar som klarar att ha ungar
I danmark så vet jag att honorna väger 100-150gram och där har honorna inte mer problem än de större honorna som uppfödarna kanske har.
Jo jag kan diskutera. Inom rimliga gränser. Jag tror vem som hellst hade tagit åt sej av att folk kallar enns djur som man älskar över allt annat för i princip odugliga till mycket.
#19, jag pratade över huvud taget inte om dina djur som jag knappt vet hur de ser ut, jag pratade rent allmännt. Absolut ingen var utpekad på minsta sätt.
Nej vi stöttar även nya så mycket vi bara kan, det är ju därför detta forum finns!!!
Men det är också trist för oss som redan är i full gång och delar med oss av tips och råd, att hela tiden bli ifrågasatta när vi just kommer med tips och råd.
Uppfödare finns i södra delen av landet också, bl.a. Fairytails i Skåne och Citadellets, sedan har du Motalavikens uppe i Motala. Ofta går det också att ordna transporten, det går t.ex. att efterlysa transport på Djurtransporter här på iFokus.
Vad står det att dina djur är odugliga?Jag ser inte någonstans i tråden att det står något om Skruttan och Molle? jag ser bara att det är du som nämnt dem?
Pixelmollan: Så är det ju så att du skrev bara för ett tag sedan att din hona vägde 100gram (mitten av November) och skulle vänta till i Januari OM du skulle para henne alls….
Tolkar detta som om man inte har tålamod nog.
som MiQaela skriver så är detta ett forum, här får alla ha sina åsikter. Jag förespråkar inte parningar på underviktiga honor och enbart därför jag reagerar. 100gr är för litet…..
#27 det står ingenstans för det är ingenstans så skrivet, utan som jag skrev i mitt inlägg #26 så talade jag rent allmänt om djur från zoo-butik som man inte vet något om. Det kan lika gärna vara på en zoo-butik här i Stockholm, som i Umeå eller Malmö eller var som helst där emellan.
jag har 40 mil till närmast uppfödare, men jag har köpt där ändå, jag tycker det är värt det:)
Ingen här har sagt ett ont ord om dina hamstrar, dom är mkt söta bägge två och passar mkt bra till sällskap. Men även om hamstrar är söta så säger inte det att dom passar avel.
nej jag ser det. Det står ingenstans!
Och tråden här är rent allmänt om parning/avel…
Du har helt rätt mandisen, det är värt det.
Min senaste hane kommer från Söderhamn, vilket är en ca 30 mil härifrån….. och Ådi kommer från Kumla, ca 15-20 mil och Gullan och Jiiing från Sala, ca 15 mil det också, jag har alltså inte en enda hamster från någon uppfödare här i Stockholm!! Men det blir en nu, Gullans bebis som blir från "egen tillverkning" så att säga :o) sedan är det bara att hoppas att den blir bra typad både huvud o kropp, annars blir det ingen avel på honom/henne. Men förutsättningarna finns då både mamma och pappa ser bra ut.
Skruttan väger INTE 100g! Det är väl "januari" snart? Vf brister mitt tålamod?
Man känner sej träffad i de ni skriver eftersom ni tjatar om zooaffärshamstrar som är si o så o blablabla. ni vet om att mina är från zoo. koppling där kanske?
men tycker ni de är rätt att en hamster ska åka flera mil för att komma ner till mej som bor längst ner i sverige? Jag tycker inte de är speciellt snällt. ALLA uppfödare bor runt sthlm som har de jag söker. Det finns EN enda här nere. Hon har för de första korthår, för det andra bara "ljusa" hamstrar.
Eller ska jag personligen flytta upp mot sthlm för att få lov att ta EN kull på EN hamsterhona?
ja, att hämta hem en hamster är inte alls svårt….vi brukar kunna hjälpa till med sånt…öppnar oändligt flera dörrar att få hem bra hamstrar.
inget djur är odugligt:) ett djur passar till avel samtidigt som ett annat passar till kel:)
det är fler hamstrar är inne som kommer från zoo och om du känner dig träffad är upp till dig. Om någon menade dina hamstrar skulle de skriva det.
Bara för att du tror vi menar dina kan du inte förutsätta det.
Jag låter inte djur färdas typ 100 mil (absolut ingen underdrift) för att få hem en hona som ska ta en kull. Det är sjukt i mina ögon. Och aldrig att jag låter personer jag inte känner åka igenom hela landet med en stackars liten hamster.
Det är en sak som vi tjatar om hela tiden Pixelmollan, när det gäller zoo-djur som ej har stamtavla, och det är att dels kan den bära med sig defekter som sedan ger sig till känna på bebisarna dels vet du inte om hamstern du eller jag eller vem sjutton som helst här köpt på zoo, om föräldrarna till den kanske rent av är syskon!! Sådant håller tyvärr inte grossisterna koll på. Hur många syskonparningar läser man inte om, folk som köper hamster i zoo-butiken och någon vecka senare så har den fått 14 bebbar för att hon blivit parad av brorsan……
Om grossisterna som tyvärr är dem som levererar mest till zoo-butikerna kunde vara lite mer noggranna så skulle inte detta problemet existera och det skulle göra oss uppfödares liv mycket enklare då det skulle vara mycket lättare att hitta bra djur nära.
#36 ja, visst kan det kännas drygt att fara 60mil fram och tillbaka, men det är värt det. Och som sagt, det öppnas nya dörrar, fler och fler visar intresse vilken är så himla roligt:) Jag vet att det inte finns någon uppfödare längre upp än söderhamn, men om jag reggar mig i nu i maj så har jag hela Norrland att försörja med hamstrar. haha! nä jag skojja bara, tycker bara att det är roligt att fler och fler blir intresserade!
det är ju knappast så att hamstern åker "100 mil" i nånstop och om du inte vill det är det upp till dig. Åter igen, har någon sagt att du ska det?

Men hörni avel och avel…. Inte kallar man det avel om man parar sina två hamstrar för sällskaps skull? Gör iaf inte jag, avel är när man har ett väl planerat mål.
Sen ska man inte, som Nathalie har försök förklara hundra gånger, stirra sig blind på vikten! Även fast honan väger 120gram så kanske det är bra för hennes storlek, små djur väger mindre - logist eller hur!? Och ett litet djur i bra hull för sin storlek kan klara en kull minst lika bra som ett stort och fet djur… eller hur!?
Jag förespråkar absolut inte parningar på små djur, inte alltför små djur iaf. Och superviktigt oavsett storlek som måste honan vara i sånt hull och kondition att hon klarar en kull.
Sen PixelMollan som de andra säger så är detta ett forum, alla har rätt att säga sin åsikt och tål man inte det så ja… MEN ingen ska för den sakens skull vara taskig eller nedvärdera någon djur!
vart bor du pixelmollan ?
Visst kan de vara driygt att åka 100 mil fram o tbx, men framför allt djurplågeri.
Här nere är hamsterintresset minimalt kan jag ju tala om. Iaf hos åldrarna 15+.
Visst hade jag kunnat läsa på mer innan jag skaffade skruttan, men nu är de som det är.
Jag bor i Lund.
Inte är det djurplågeri och transportera en hamster genom landet. Det finns bekvämligheter för djuren också…och en stor tranport kan göras mysig.
Hamstern sover mestadels i alla fall under dagen.
#43 det var det jag skrev i andra tråden,(tror jag ) det är ändå hullet i förhållande till storlek som avgör+psyket dvs att djuret har åldern inne och har bra temeprament.
Men om man nu avlar så har man ett mål med det, annars känns det inte seriöst. Avlar man för att få fram fina utsällningsdjur så kanske man inte vill para en liten hona då avkommorna bli små och inte "passar" bra på utställning. Jag menar att kommer man med en hona som är 6 månader och väger 100gram så kanske man inte får toppbetyg på typstandarden ? eller har jag fel ? Gud va rörigt jag skriver, ni får ha lite överseende med min "särsvenska":P
Jag gillar absolut inte tanken på en hamster i en transportbur bland människor jag aldrig träffat, farandes igenom hela landet.
jag har hämtat 2 hamstrar i stockholm, de sov nästan hela vägen. visserligen så stannade jag och tog fikapaus och gav dom nåt att smaska på. Så att transportera ska inte vara några problem tycker jag..
var bor du nånstans?
vill bara flika in att "Transportburen" behöver ju inte vara den lilla i plats utan exmpel en miniduna etc.
japp, miniduna går fint att ha på buss o tåg….och i bil.
jag är väl medveten om att de inte behöver vara en liten Bur. men de skumpar, rör sej, låter, hela tiden. Jag har ingen bil heller så.
Jag har inte heller bil, det brukar kunna ordna sig, har man t.e.x utställningar kan någon som bor närmre dig ta med sig hamster.

Tja… vi/jag kan ju iaf konstatera att uppfödarvärlden är hård, både för människor och djur. Allt ska vara pefekt… men det är ju också det man strävar efter.
som sagt, mina hamstrar sov mestadels, en fick åka buss 10 timmar, den andra bil 6 timmar, och de verkade inte störas, då hade de nog inte sovit
jo men känns inte speciellt tryggt att låta hamstern åka aslångt (det är verkligen ASLÅNGT!) med nån man inte känner!
Ja, tyvärr så är det ju så att om man ska nå sina mål så måste man sätta upp målen lite högre än vanligt, jag har aldrig menat att såra någon på nåt vis, det är ur ren uppfödarsyn jag talar.
Nå jag exporterade en hamster, Caroline, till Oslo i Norge, de åkte nattåget i 8 timmar och det gick hur bra som helst, Caroline hade sovit ganska mycket av resan. Så transporten är alltså inget problem för hamstern.
För att reda ut eventuella missförstånd, denna tråden är välbehövlig för att få alla att tänka till en extra gång innan man bestämmer sig för att para. Inget riktat speciellt åt någon…
Sen ett till problem om man nu tvunget ska skicka med sin nyköpta hamster med människor man aldrig träffat. Man själv har inte träffat den enns.
Ni pratar mycket om att "jag köpte den hamstern på den utställningen o den andra hamstern där". Mest värkar de vara impulsköp? Man ser en och fastnar för den. Själv har man näst intill ingen möjlighet att åka på nån sån utställning då det är på tok för långt bort.
Vill man ha hamster här nere så får man titta i djuraffärer. så är det. Hade här funnits uppföadre hade även jag köpt därifrån, men det finns inte.
Nej det är inga impulsköp, ofta har man mailat med uppfödaren innan, sett foton, men sedan på utställningen så ser man hamstern irl första gången och gör då det slutliga avgörandet om den ska in i ens avel eller ej. Sedan om en uppfödare tingar en hamster av en annan uppfödare så vet ju den att hamstern ska användas i avel och är det då inte en hamster som lämpar sig i avel så säger uppfödaren till om det.
Det är svårt att skriva utan att det verkar som påhopp mot någon, om man nu verkligen måste ha en hamster i avel som man inte vet vad den har för bakgrund osv, då kanske man ska se frammåt, är det rätt mot hamstern att riskera att ungarna kanske får sjukdomar ? Såg jag en supersöt hamster på zoo som jag verkligen ville ha, då skulle jag köpt den, men inte tagit en kull på den, eftersom jag inte vet vad det blir för resultat…
Det är det som är så kul också när man har djur med känd bakgrund, då vet man hur ungarna kan komma att se ut:)
jag har hört uppfödare som gjort impulsköp så det är nog ingen ovanlighet:)
Men nu e de som de e.
#65 hahaha nej då det händer att man kommer på en utställning och har inte minsta plan på att åka hem med en hamster mer än man åkte dit med, men så sittern DEN DÄR hamstern där och tittar på en eller sover så sött och så råkar man bara få den i handen, jag vet inte riktigt hur det går till, men så står man där med den där hamstern i handen och beter sig allmänt löjligt och så går man därifrån med en liten mini-korv :o)))
Påpekas bör dock att även om det blir ett impulsköp, så har man synat hamstern i sömmarna så att säga så gott det går när de är 4-5 veckor, de hinner ändra sig när de kommer i "slyngel-åldern"
Men visst är det ett äventyr att köpa hamster. Men köper man en med bakgrund så har den med största sannolikhet något att jobba vidare på.
Ad #60 - eksport av Caroline til Oslo, Norge, på nattoget fra Stockholm. Vil føye til at jeg bestilte enekupé på første klasse for at det skulle være lugnt for henne. Hun var også ute av transportburet flere ganger, fikk agurk og tørrfôr å spise, og koste på armen. Det gikk veldig bra. Tok deretter drosje rett hjem og installerte henne i hennes nye Bur. Den største overgangen for Caroline var nok ikke reisen, men å flytte til ny eier. Men hun falt helt til ro etter få dager.
Hej A-H :o) vad kul att se dig här :o)
Ja precis, Caroline klarade resan galant, inte minsta problem. Även om man nu inte har egen kupé så går det utmärkt ändå på t.ex. tåg, bara man väljer en vagn där djur är tillåtna. Caroline var 6 veckor när hon gjorde denna resan från Stockholm till Oslo.
jaha ja, då var transportfrågan ur världen med.
Vad säger ni om att kunna färgerna på sina hamstrar? Jag har sett tidigare att det är en bristvara innan dom avlar, att deras creme bandade heter beige/vit…
Ja färgen är ju ganska enkel att ta reda på egentligen, kan vara knepigt att gissa färg på små bebbar men det brukar ju ge sig med tiden.
Men att kunna färgerna och vilka som är lämpliga/olämpliga att para med varandra är grundläggande. Jag menar okej om man t.ex. inte vet skillnaden på caramel och creme, de är trots allt cremebaserade, sedan bör man också kunna detta med teckningar, vilka man inte parar med varandra t.ex. och även hårlag, som t.ex. att man inte parar satin med satin.
vad händer om man parar en satin med en satin?
två satin kan hårlösa bebbar, i och i bästa fall mkt tunn päls….alltså inget att rekomendera alls.
Två vitmagade ska ej heller paras.
är inte insatt i satin alls eftersom jag inte är så intresserad av dom..
vitmagade får väl inga ögon eller hur de va?
#75. Japp det stämmer! De ungar som får dubbla anlag av vitmagat blir ögonlösa =/ Gäller det Roan också? Roan är väl samma gen fast på en cremebaserad färg?
Ja roan är samma gen så det gäller dem också.
okej
Det är ju bl.a. sådant här som man av förklarliga skäl måste läsa på om innan och är ju en av anledningarna till att man tjatar om detta med att läsa på. Bara tanken på att få ögonlösa bebisar kan få en att gråta.
Och alltså ingen nämnd och ingen glömd, utan rent allmänt.