Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsakosthållninghamsterhybriderdvärghamsterfoder
Läst 121 ggr
Idasundberg
0

Bantningstips till överviktig hamster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, idag hämtade jag en hamster som inte haft det bra hos sin familj, de hade ingen kunskap alls.
Jag hittade en annons på Blocket, en bild på en tjock hamster som satt och åt på ostbågar(för människor). Helt sjukt!
Jag är inne och kikar då och då på blocket ifall nån hamster i ”nöd” behöver nytt hem. Vi åkte och hämtade hamster nu idag.
De här personerna har fodrar den med endast solrosfrön och ostbågar, hamstern var extremt överviktig och de är ett under att han lever och än så länge verkar må okej. Dessutom visste de inte kön, ålder, ras eller vad han kommer ifrån från början då dom fick han som en present. Han hade inte ens ett eget namn…
Men jag har hämtat hem honom nu och han har fått en ny Bur (fortfarande relativt liten så de inte blir för stor förändring) och han blev så himla glad och var nyfiken, grävde och rullade sig i hans nya Sand bad. (Kan lägga in hur buren såg ut som han bodde i tidigare😣)
Man blir så glad när man ser att dom blir glada men samtidigt ledsen att hamstrar far så illa.
De ja vill komma till att han är grovt överviktig, eftersom han levt på solrosfrön.
Han behöver ju byta till ett riktigt Foder för hamstrar och samtidigt gå ned i vikt.
De får ju inte gå för fort i övergången.
Skulle behöva lite tips vad nu tror blir bäst,
Sk ja ge han en utbland müsli (versele-laga crispy muesli) den innehåller ju lite från oxå som han är van i samtidigt som de innehåller protein och kolhydrater.
Eller om ja sk ta versele - laga complete hamster and gerbil de är ju kompakta pellets där han får i sig alla olika näringsämnen.
Vet att de blev ganska långt men hoppas någon som har lite mer erfarenhet att ”banta” hamstrar vill hjälpa till🥰

• Redigerat 2022-02-17 21:06 av Cireea
Cireea
1

Jag skulle inte ge Crispy Müesli till en dvärghamster då det fodret är rätt fett om man bara ger det som det är och inte i en egen blandning.

Jag skulle hellre ge Bunny Dväghamsterdröm Expert och sedan plocka ut lite av det allra fetaste såsom majoriteten av mjölmaskarna och dom fetaste fröerna tills dess att hamstern gått ner i vikt igen.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Idasundberg
1

#1: gud va bra, har nämligen den mixen hemma☺️Tack