Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: guldhamsterhälsabeteende
Läst 334 ggr
[Hamstermamma01]
0

Mina hamstrar har inte kommit ut på hela natten

Klockan är 3:30. Har 2 st hamstrar, separata burar, de brukar alltid komma ut på kvällen. Jag är för rädd för att kolla om de lever, kan inte sova är så orolig, det är så tyst vet inte vad jag ska göra

[Hamstermamma01]
0

De har avlidit, båda två. Känner mig helt förstörd just nu. Lekte med dem senast igår kväll, lika pigga som vanligt. Båda kom från uppfödare. Hanen blev 1 år och två månader, honan bara 5 månader. Kommer definitivt inte sova något mer inatt

Vixxen
0

Oj! Är du säker?

[Hamstermamma01]
0

#2: ja. Vet inte vad jag ska ta mig till

Vixxen
0

Tråkigt!
Har de ätit något ovanligt?

• Redigerat 2021-11-07 05:26 av Vixxen
[Hamstermamma01]
0

#4: nej, bara sin vanliga mat, de har druckit som vanligt med. Inga tecken på att de mådde dåligt

Vixxen
0

Konstigt! Att båda blev dåliga samtidigt?
Du får ha begravning över dem imorgon! 🌹

[Hamstermamma01]
0

#6: orkar inte ens med det, får be mamma ta hand om dem

Vixxen
0

#7: Vill du inte ta adjö av dem?

[Hamstermamma01]
0

#8: men det klart men känner mig liksom helt förstörd, vet inte ens vad just nu

[Hamstermamma01]
0

#9: förlåt om jag är otrevlig, menar inget illa egentligen

Vixxen
0

#10: Försök sova ett tag och prata med din mamma sen!

[Hamstermamma01]
0

#11: tack

[Lilium]
0

❤️

Cute hamster
0

Nämen vad tragiskt! Konstigt att båda två avled samtidigt?? Kommer de från en uppfödare så borde det väl inte hända när hamstern bara är 5 månader? Ifall de inte var sjuka…

Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨

Amina_teo
1

Men vad hemskt, stackars dig. Jag hade tagit dem till en veterinär för en obduktion och sen pratat med uppfödaren om det visar att de dog av något genetiskt.

[Hamstermamma01]
0

#14: jag förstår inte det heller

91Marran
0

Tragiskt! Kontakta uppfödaren och berätta vad som hänt. :)

Mvh
Mig

CupcakeΣ(>Д<)
0

Åh vad tråkigt, jag beklagar verkligen!

Vänliga hälsningar

UlrikaD
1

Beklagar så väldigt mycket!
Om dom bodde i olika burar och var i olika åldrar är det troligtvis något dom ätit eller blivit utsatta för.
Med det senare menar jag t.ex om när det stod i tidningen att fåglar dog när man satte en viss ugn på självrengöring. Medlet som utsöndrades var dödligt för smådjur. Vissa rengöringsmedel för städning (av Bur t.ex) är också giftigt om det inte blir ordentligt bortsköljt.
Om något är genetiskt slår det inte på djur i olika åldrar exakt på samma dag. Däremot kanske uppfödaren kan hjälpa till med idéer om vad som kan ha hänt.

Cireea
1

Kolla även efter ohyra tänker jag, exempelvis hönskvalster kan göra att djuret avlider då dom suger blod ur värddjuret.

#14 Sedan vill jag bara svara på denna kommentar. Även djur från uppfödare kan dö unga, det är inte så att djur från uppfödare är immuna mot dolda problem eller att dom helt enkelt har oturen att dö ung. Finns människor som dör unga utan att det är något "genetiskt fel" på dom, och det kan även hända hamstrar. Det som skiljer på djur från butik/köksavel och uppfödare är snarare att en seriös uppfödare bryr sig om informationen och tar den vidare i sin avel samt att djur där man upptäcker genetiska fel tas ur avel och man lägger ned tid på att kontakta andra med samma linje, skriver in det i stamboken osv. Dolda problem finns det alltid risk för men när det väl uppdagas brukar sånt tas på största allvar hos en seriös uppfödare. Sedan är djur från seriösa uppfödare friskare då man lägger stor vikt vid hälsan på djuren man avlar på.

Nu säger jag inte att dessa två hamstrar bara "råkat" avlida då det låter väldigt märkligt att två hamstrar i olika åldrar dött samtidigt, det låter inte som att dom dött av genetiska fel eller sådär utan snarare något i omgivningen som påverkat.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cute hamster
0

#20: ja det kan kanske vara dolda sjukdomar eller problem också tror jag

Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨

Cireea
0

#21 Då missuppfattade du mitt inlägg för jag tror inte att det handlar om genetiska problem eller sjukdomar i det här fallet. Jag tror snarare det handlar om ohyra eller omgivningen som påverkat då två hamstrar i olika åldrar gått bort exakt samtidigt.

Det enda vi kan göra är spekulera. Enda sättet att få ordentligt svar är om man skickar in kropparna till SVA för att obducerar dom.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck