Hamster som byter sovplats
Vår hamster har alltid sovit i sitt hus på dagarna men idag hörde jag att han levde omkring i buren mitt på dagen, vilket jag aldrig har hört honom göra tidigare. När jag tittade satt han under sin platå och gnagde på trät där och sedan bäddade han i hörnet bakom sin toa som också står under platån och nu verkar han ha somnat där. Är det vanligt att de byter sovplats och inte sover i sitt hus?
#0: Ska tillägga att jag inte är orolig utan mest bara nyfiken :)
Ja, det är rätt vanligt att dom byter sovplats eller sover på flera olika ställen.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: jaha, vad intressant! Har liksom aldrig sett honom utanför huset dagtid innan. Efter någon timme hade han gått in i huset igen. Kan ju hoppas att det betyder att han tänker gå till toan och kissa även fortsättningsvis från och med nu 😁
Nu har hamstern sovit i hörnet av buren under sin platå, de senaste dagarna. Han har grävt en grop i ströt, det är ganska djupt där. Han har också ägnat sig mer att gräva i bottenmaterialet på olika ställen istället för att springa i hjulet på nätterna - vilket jag ser som positivt.
Men att han övergett huset.. Jag har städat det en-två gånger i veckan och då tömt hans matförråd däri. Var det fel? Jag gjorde det därför att all mat där låg blandat med hans bajs och jag tänkte att det inte var så fräscht för honom att äta det då. Men nu undrar jag om det kanske är därför han har övergett huset.
#4 Att mat och bajs ligger tillsammans är inget ovanligt. Det är så hamstrar gör för att "dölja" lukten av mat för andra djur, precis som när dom lägger maten i kisshörnet/kisslådan. Det är en naturlig instinkt.
Inget måste vara fel för att hamstern bytt sovplats, ibland gör dom sånt. Kanske är det varmt i huset och därför känns ett hörn svalare? Eller också trivs han bara i det hörnet.
Nästan ingen av mina sover i sina hus, dom föredrar att bygga ett litet bo i något hörn istället. Ge rikligt med bomaterial bara.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#5: Nä, fattar att de gör så. Och han har ju tidigare varit i sitt hus hela dagen så tänker att det är naturligt att han bajsar där. Men funderade på om det var jag som var för ivrig med att ta bort det 😄
Personligen skulle jag helst också ha legat under platån om jag var vår hamster, förmodligen mkt bättre luft där och han kan bädda djupare 😊
Visst borde jag ha kvar huset trots att hamstern inte ens går in i det längre? Magkänslan säger att jag borde, särskilt eftersom det är lag på att de ska ha ett hus, men det känns också som att det tar upp så mycket onödig plats i buren när det ändå inte används. Han har inte ens varit in och hämtat frön jag har lagt där.
”Känns så onödigt med bilbälte trotts lag, jag krockar ju aldrig!”
Lagar finns av en anledning och ska följas så långt det är möjligt. Om du känner att den tar onödigt mycket plats kanske du ska upgradera buren istället?
#8: Nej, men det var ju min känsla också, att ha kvar det. Men han bor just nu i ett hörn under en stor platå, en plats som är väldigt skyddad så jag tänkte ju i så fall att det kanske räknas som ett hus, liksom en kartong. Min fundering var i så fall att man skulle göra något roligare för honom där huset nu står.
Som jag harförstått det, kan ha fel, så räknas det som ett hus vid 4väggar+tak. Så om kartongen har detta torde det vara lugnt.
#11: osäker så säger varken bu eller bä där men ser ju kanon ut! ❤️
Veroende på hur huset ser ut kanske du kan göra något med det så som ett litet torn?
#12: Ja, jag har verkligen förståelse för att han hellre hänger där än i sitt hus på dagarna, haha. Jag får försöka fundera ut vad man kan göra för att utnyttja det övergivna huset.
#7: Jag har haft samma fundering som dig och här är en länk till tråden jag skapade då:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494119/vad-raknas-som-husbolada
Enligt den så behöver inte huset ha väggar utan bara tak så du skulle inte vara olaglig om du tar bort huset.
Jag har haft olika lösningar till mina och ibland har jag bara haft en platå med mkt strö
under precis som på din bild. Mina har varit rätt dåliga på att använda de hus jag tänkt åt dom och grävt egna bon istället😜
Om du märker att din hamster inte alls använder huset mer och är trygg i sitt nya bo så tycker jag att du kan ta bort huset, eventuellt vänta en stund för att se om hamstern fortsätter att sova där den sover nu.
#14: tack! Då kanske jag kan ta bort huset om några dagar. Som sagt, han har inte ens varit in och hämtat frön jag lagt däri. Skulle vilja ha mer Bottenmaterial där huset står och gräva ner tunnlar där istället. Skulle kännas som mycket bättre utnyttjande av yta än ett tomt hus. Han övergav det i princip dagen efter jag hade satt in platån 😅