Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamsterinredningtillbehör
Läst 141 ggr
anma04
0

Vad räknas som hus/bolåda?

Jag har kollat på en del hamster-videor på youtube och alla har ju olika lösningar på hus/sovplats åt sina hamstrar.
Och det har fått mig att fundera på om man måste ha fyra väggar och ett tak för att det ska räknas som hus?
En del har ju till exempel en plattform med fyra ben och strö upp till kanten som hus.
En del har bara som ett hyllplan med mycket strö under där hamstern verkar sova.

Mina hamstrar har varsitt hus med väggar och tak och godkända mått så jag frågar inte för att jag inte har hus😊 Men jag är intresserad av olika lösningar på burinredning.

Cireea
0

Enligt L80 så ska bolådan, alltså huset, ha ett tak. Sedan finns det mått att följa också: 15x15x10 för guldhamster och 14x11x10 för dvärghamster.

Utöver det säger lagen inget om hur utformningen ska se ut. 😊

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

anma04
0

Ja måtten vet jag om men inte själva utformningen. Men det står alltså bara tak och inget om väggar?
Mina hamstrar använder sällan ingången till husen utan de gräver ner sig under det på sidan om eller så. Sen sover de där under någonstans i ströet😊

anma04
0

Men sen måste ju såklart hamstern trivas och känna sig trygg. En del kanske behöver väggar för att göra det även om lagen säger att man inte måste ha det.

Cireea
1

#2 Precis, det står inget om väggar. Det är bara krav på att det ska finnas ett tak. Sen får man ha sunt förnuft och se till hamsterns behov utöver det, precis som du skriver i #3.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck