Ta ut hamster som inte är tam
Hej, det är jag igen :D
Nu har vi köpt en rasthage till hamstern och känner efter tre veckor att han skulle tycka att det vore kul att komma ut. Han är fortfarande inte i närheten av handtam och rätt rädd av sig. Det är väldigt olika vad han är på för humör, verkar det som. Ibland går han bara in i sitt bo när vi är närheten men ibland är han mer social (kan iof relatera). De dagar han är social kan man klappa honom och han tar mat från handen och ställer sig med framtassarna på handen men han har inte vågat sig hela vägen upp. Har läst så olika kring det där, vissa säger att man bara ska skopa upp dem och vissa säger att det är superviktigt att hamstern själv travar upp. Han är ju inte direkt nyfiken av sig alls och svår att locka med mat.
Jag har lite frågor angående hur vi ska göra detta och OM det är en bra idé att göra det. Jag tänker ju att han kanske skulle bli lite pushad av att få se något nytt och att vi skulle bli en än mer positiv upplevelse men är också rädd att det blir tvärtom ifall han bara blir stressad och backa i utvecklingen. Kanske är det för tidigt inpå burbytet i förrgår också, man kanske ska låta honom vänja sig vid den nya buren ordentligt först?
Jag har i alla fall köpt en tygigloo som jag tänker att jag ska försöka använda som hamsterhiss om det inte funkar att skopa upp honom med händerna.
#1: Tack för tips! Ja, vi får nog vänta lite. Det är möjligt att sitta i hagen men blir inte så mycket plats kvar till annat (den är 100x50) men det kanske hamstern kan få stå ut med så han får lära känna oss lite bättre :)
#3: Vad bra!
#4: Ja! :) Nu har han börjat bli nyfiken på oss och utsidan (han skiftar iof humör från dag till dag :D) och verkar modig och trygg så det känns inte långt kvar tills man kan ta upp honom med händerna heller. Men dags för hans första utflykt utanför buren snart :)
Hamstern har varit ute! Han verkade tycka att det var superspännande. Mitt barn satt i hagen och det berörde honom inte alls. Han sprang runt och på och bakom och provade alla leksaker och satte sig och åt frön och doftmarkerade hela hagen.
Han som inte har varit så framåt tidigare och mest suttit i sitt hus när vi har varit nära är ju mer nyfiken och framåt och om han är i huset när vi öppnar buren kommer han ut och kollar läget. Och självklart har vi något gott till honom då :)