Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsahamster
Läst 209 ggr
anma04
0

Vanligt att hamstrar dör pga sjukdom?

Är det vanligare att hamstrar dör av sjukdom och tumörer än av ålderdom?
Tycker jag läser så ofta om fall där hamstern tex fått en tumör innan de hunnit bli gamla.
En del verkar haft flera hamstrar som de bara haft ett halvår eller ett år innan de har varit tvungna att avliva dem.
Vad är er erfarenhet av det?
Är det skillnad på guldhamster och dvärghamsterarterna när det gäller tex tumörer?

• Redigerat 2022-01-16 00:37 av Herveaux
Cireea
1

Vanligare bland grossistdjur och köksavlade djur.
Skulle inte påstå att dödsfall i ung ålder är vanligt bland djur från seriösa uppfödare. Självklart händer det, precis som att människor kan gå bort unga utan någon genetisk orsak, men det är betydligt mer sällan än hos djur från oseriösa massproduceringar eller dylikt.

Upplever inte att det är överhängande många djur som går bort på grund av tumörer eller sjukdomar i ung ålder.

Sedan det här med att dom "dör av ålderdom". Gör någon verkligen det? Vad är egentligen att dö av ålderdom? För jag menar.. oftast finns ju en orsak till att djuret somnar in. Kan vara att lungorna slutar fungera, att hjärtat ger upp eller att kroppen helt enkelt lägger av. Allt detta är ju vanligt i hög ålder, men att bara dö för att man nått en viss ålder.. mja..

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

anma04
0

#1: ja det har du ju rätt i, alla dör ju av något så kanske är fel uttryckt att man dör av ålderdom. Men när kroppen är gammal och Inge lika motståndskraftig är det väl mer förståeligt om den blir sjuk. Har man dessutom levt länge har man ju haft mer tid på sig att hinna utveckla tumörer.

Ja det kan ju ha varit så att många av de berättelser jag läst var om djur från grossister och köksavel. Det har jag inte tänkt på så den synpunkten var intressant.
Blev ju förskräckt av alla historier med tumörer och annat😰

Jag läste en teori om att hamstrar liksom råttor ofta får tumörer då de varit försöksdjur från början. Kan det fungera så?

91Marran
0

#2 Beror på vilka stammar djuren har. Visa stammar har lättare för tumörer. Visa lever bara ett väldigt kort tag. Beror på hur deras genetik ser ut. De har olika stammar för olika försök. Så det går inte att dra alla över en kant.

Mvh
Mig

anma04
0

#3: Nä självklart inte.
Min fråga är väl egentligen om medelåldern och dödsorsak på en hamster. Men visst de med sämre gener drar väl ner medelåldern.

zickan
1

Här hemma har det varit mer tumör på vintervit dvärg än guld. Men även haft fler vintervita än guld iom att de kunnat bo en liten flock tillsammans. Började med hamster för över 10 år sedan. Lite korta pauser mellan varven. Ägt ytterst få utan stam. På guldhamster har de flesta varit över 2 år eller precis 2 år. Flesta har tunnat av, blivit skruttiga och avlidit eller avlivats. Aldrig kollat upp vad det berott på när de varit äldre en bit över 2 år. Några få har fått tumör. Senaste med tumör om jag inte mins fel, var en äldre herre från Queens för ca 2 år sedan som fick en vid frambenet. Satt bra, såg inte ut att va typen som växte fort och med hans ålder lät jag den va. Pigg, fräsch i övrigt, så hade jag bara tagit bort den hade han troligen varit kvar några månder till. Men den växte fort så han fick somna in vid ca 2½år. Om jag räknat rätt med de som bott här samtidigt som han och sedan dess. Så är det 1 av 12 som haft tumör på 2 år. Om nu inga tumörer legat inne i kroppen och inte synts utåt. 2 äldre som varit skruttiga har även börjat nysa och inte sett friska ut kort innan de avlivats.
Vintervit har det bott lite fler av från många olika uppfödare och även fler av stamlösa djur som omplacerats hit. Där har det dykt upp några fler med tumörer. Mestadels runt 2 års ålder, men även varit nån under 1 års ålder. En rejält sjuk, några mindre nysningar ett tag som lagt sig själv. Och en hona fick nått knäpp vid ettårs åldern och gav sig på sin syster som avled. Även yngre ett par mellan 1-2 år som blivit riktigt dåliga väldigt fort.

Tumörer och sjukdomar kan komma från olika orsaker. En orsak är genetiskt. Där finns det uppfödare som bryr sig en hel del och kämpar för att förbättra, ha koll, inte avla vidare där det dyker upp för mycket. Uppfödare som inte har koll övh, bryr sig inte för fem öre och avlar på precis allt. Sedan de uppfödare som ligger lite mellan dessa. Och där info inte kommit fram eller försvunnit på vägen. Sedan zoo/grossist som avlar på allt, avlivar sjuka djur, djur som inte längre går att avla på, inge koll på släkt/stam.
Men även val att avla på väldigt stora djur, övervikt, skör/tunn/liten(mer nämnt som dålig typ), mycket inavel och liknande. Kan bidra till en minskad livslängd.

Annan bidragande orsak till tumör, sjukdomar mm är fel kost, onyttig mat, övervikt, brist av rätt kost/näring. För mycket godsaker och ge av våran lagad mat kan påverka mer än man tror. Vet inte hur mycket av t.ex salt en hamster tål. Men lite av våran mat vi haft mindre kryddor på, salt i pasta vatten, tom Barnmat kan innehålla salt. Där ligger en dold fara man inte ofta tänker på. Mycket salt kan till slut bidra till hjärtfel, njurproblem, stroke.
Fel kost under längre tid kan påverka en kropp, fel hormonbalans mm. kan skapa tumörer.

Sedan kan tumör uppstå efter skada på kroppen, en kronisk inflammation man missat behandla, hormonrubbning, viss virusinfketion. Typ polyoma virus. Inte hört mycket om den i Sv på ett tag nu som utlandet. Men drabbas man av tumör, tar hem ny som inom nån månad även den har tumör eller får på flera i hemmet under ram på några månaders tid så kan det va en risk ligga bakom.
Samt miljö. Sämre miljö, smuttsigt, dålig luft, gammal mat, fallskador, bett skador som påverkar mer på insidan än man ser mm kan bidra till sjukdomar. Inflammationer som ligger länge och gror tumör.
T.ex dåligt städat akvarium med bara luft från taket kan skapa en hel del amoniak, damm o skräp där hamstern vistas. Samma risk om en hamster sover i rätt täta ofta för små hus.

Ännu upp och ner på om strö från barrträd innehåller så pass hög halt av terpentin att det kan va canser framkallande.
Försämrat immunförsvar kan trigga sjukdomar, även få tumör att börja växa som finns där dolt, men kanske inte skulle börja växa och synas på en annars frisk hamster. Och blir det syrebrist i blodet på en människa är det bevisat att canser/tumör ligger större risk bli aggressiva. Dyka upp/växa fort. Vilket då även kan va samma hos djur. Dock vet jag inte.

Sorry långt svar. Jag har piss tråkigt i väntan på käk och det jag behöver göra är låst på grund av att facebook är ur funktion.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2021-10-04 21:51 av zickan