Byta bur?
Hej! Vi har en Dunabur till vår nya hamster men efter att ha haft den några dagar känner vi att den varken passar oss eller hamstern. Han har dessutom börjat gnaga vid hålet till vattenflaskan. Efter mycket efterforskning har vi bestämt oss för att vi istället vill ha en Skyline Nagarium Marrakesch som alla verkar överens om är bra för hamstrar. Dessutom fri från både plast och galler.
Min fråga: Hamstern som kom till oss i söndags är fortfarande rädd men har börjat göra små framsteg som att ta godis från handen. Bör man vänta med att byta Bur tills han har kommit över flyttchocken helt eller är det bättre att byta så snart som möjligt. Hur ska jag tänka kring bytet. Det ultimata hade förstås varit att köpa rätt Bur från början men nu blev det som det blev.
Jag har också läst att hamstern är svårare att få tam i en rolig Bur och att större inte alltid är bättre ( enligt hamsters of sweden), är det en anledning att ha kvar honom i dunan tills han har blivit tamare? Eller som typ några veckor till? Kan han bli stressad av att få en större Bur?
Behöver verkligen råd här, vi vill ju det bästa för vår lille vän :)
Jag hade bytt 😊
Flytta med allt strö, boet och inredningen så luktar det detsamma. Lättare övergång då.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: tack! Ja, allt får följa med. Jag har beställt buren men det verka ta någon vecka innan den kommer och innan dess kanske han också har blivit lite tryggare. :)
Det var inte helt lätt att skruva ihop buren när den väl kom men nu är den på plats och i morgon ska vi inreda den och sen hoppas vi att flytten över går smidigt. Har inte riktigt luskat ut hur vi ska få över hamstern då han fortfarande är väldigt avvaktande och inte direkt nyfiken på att kliva upp i koppar heller men det löser sig väl på ett eller annat sätt. Förhoppningsvis utan att han blir traumatiserad. :)
Ni kan locka in honom i koppen med godis.. heh ✨
#4: Han tycker som inget vi har provat är tillräckligt gott för att låta sig lockas av. förutom på mornarna när han hamstrar allt man ger honom, då är han rejält girig men trist för honom att flytta när han ska gå och sova, tänker att det är bättre på kvällen så har han hela natten på sig att utforska nya hemmet.
Vad älskar hamstrar mest av allt? Vet att alla inte gillar samma saker men tar gärna emot tips. :)
Min ÄLSKAR solrosfrön 😂 Det är dock inte så nyttigt men i liten mängd går bra
- Redigerat 2021-10-05 09:08 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Mjölmaskar är en stor favorit för Candy (min hamster)
Varning! ⚠ Jag är hamstergalen! 🐹🥰✨
Rå nötfärs går alltid hem här 😁
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Oj vad fint det redan nu ser ut ☺️🥰 han kommer nog att stortrivas
- Redigerat 2021-10-05 15:38 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#10: jag hoppas det ❤️
#12: åh vad kul att det gått så bra, då antar jag att ni lyckades med flyttningen XD
Buren blev jätte fin <3
- Redigerat 2021-10-05 20:51 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#13: Tack! Känner oss nöjda med den.
Ja, när jag lyfte på huset för att flytta över honom var han inte där. Det visade sig att han bäddat så stabilt med bomaterial i botten att han var kvar i huset så jag lyfte bara över huset med honom i 😅
Men han kikade ut direkt efter flytten och började undersöka allt. Han kändes inte alls stressad utan bara nyfiken 😊
#14: hur gjorde du buren? Jätte fin är den :)
Vår hamster är ju ingen framåt typ direkt. Han är knappt nyfiken. De första dagarna sen vi bytte Bur var han precis som vanligt men nu går han in i sitt hus så fort vi är vid buren och sitter där och trycker tills vi gått. Det går att locka ut honom med godis som han tar från handen och sen går tillbaka in i huset. Vet inte om det är spökveckorna som spökar (hehe) eller om det är buren som gör att han blir mer tillbakadragen. På natten kan man se att han badat, ätit och lekt med sina grejer.
Jag förstår bara inte hur man ska få honom tam när han bara gömmer sig. Men hoppas att tålamod är nyckeln. Att ta ut honom är ju tyvärr inte att tänka på som läget är nu. Och att bara skopa upp honom går inte eftersom han bara spritter iväg om man skulle komma på honom utanför huset 🙄
#17 Så är min hamster också ^^ Hon var mer nyfiken innan men nu är det som att hon blivit världsvan och lite mer chill (hon är 1 år gammal iofs). Hon spenderar mycket tid i sitt hus och tycker inte att det är sådär jättekul att umgås verkar det som haha xD Det är lite olika från dag till dag, ibland är hon lite mer social och ibland inte alls. Hon är tam och så och har aldrig försökt bitas eller varit aggressiv, men jag tror inte att hon riktigt förstår vitsen med att hänga med mig. Ibland sitter hon still och låter sig klappas (och ibland inte) och klättrar upp i handen gör hon om det finns mat där. Hon kommer även ut ur huset om man lockar med nåt gott men piper oftast in i huset igen när hon norpat åt sig godiset xD Hon har lite mer självständiga favoritsysselsättningar: gräva (vilket hon gör mycket inne i huset eftersom hon gräver tunnlar under det och så), samla mat och skala frön (detta gör hon oftast när jag släckt och gått och lagt mig). På morgonen ser jag ju att hon varit uppe och grejat i hjulet, sandbadet och ströet. Hon är väldigt snäll och underbar men ganska osocial som sagt xD Men det är väl hennes personlighet helt enkelt!
- Redigerat 2021-10-09 23:52 av Meraxes
#18: nä, tror inte att vår hamster är sådär jättesocial av sig heller, haha. Men tänker att han skulle tycka det var kul med miljöombyte och vara i hagen och så men det går ju inte så länge vi inte kan ta upp honom. Och någon låda är han inte tillräckligt nyfiken för att gå in i.
Brukar din hamster inte vara ute ur buren något då heller?
#19 Jodå hon brukar vara i sin lekhage! Ibland tar det bara lite längre tid att flytta över henne dit de dagar hon är extra osocial xD Men jag brukar antingen lyfta ut henne i mina kupade händer eller vänta tills hon går in i en av sina tunnlar och då hålla för båda öppningarna och lyfta ut henne på det sättet. Det är lite olika vad som funkar bäst: de dagar hon är lite mer social går det bra att lyfta henne med händerna, men vissa dagar är hon lite för "springig" för det och inte intresserad av att sitta still tillräckligt länge. Men det tog några månader innan jag kunde lyfta henne med händerna, så tålamod är verkligen nyckeln tror jag! Hon har som sagt aldrig varit rädd eller aggressiv men det tog tid innan hon lät mig lyfta henne. Och fortfarande får jag inte hålla fast henne, då får hon panik. Men hålla löst runt henne med kupade händer går bra (vissa dagar då som sagt ^^).
- Redigerat 2021-10-10 00:10 av Meraxes
#20: vår är ganska rädd men vi har ju bara haft honom i tre veckor. Dock är han aldrig aggressiv och har aldrig bitits. Men tror nog att han är en rätt osocial typ också, antar att vi lär märka det när han blivit tamare, hehe.
Jag har köpt en igloo som vi tänkte ha som hiss och den gick han faktiskt in i igår och jag testade att lyfta honom bara jättekort i den ett par ggr och det gick bra :)
#21 Hans personlighet kommer nog fram mer och mer allt eftersom han blir tryggare! Han kanske blir mer social sen, eller också inte xD De är ju små individer med egna personligheter, det är ju en av alla fantastiska saker med djur <3 När man har en lite mer osocial hamster blir ju stunderna de faktiskt vill umgås ännu mer speciella ^^
Vad bra! Han kommer säkert att vänja sig och bli enklare att hantera med tiden! Med min hamster har det känts som att det gått bakåt i hanteringsprocessen ibland, men det har bara varit att ha tålamod och ta det i hennes takt.