Hamster iFokus

Hamster

Etikettdvärghamster
Läst 127 ggr
Linasoo
0

Hane och Hona??

Hejhej! Jag är ny på denna sida och har lite funderingar.
När jag skaffade min hane ( vintervita rysk) dvärghamster i början utav augusti detta år var han 1 månad gammal och jag visste INTE att det var lag på att ha två hamstrar tillsammans. Jag undrar om det är försent att skaffa en till hamster i min andra hamster Bur och om det går vilket kön?

Rörigt meddelande men hoppas ni förstår. Tack!!

91Marran
0

Hur visste du inte det? Var det ett impulsköp? 🙂

Mvh
Mig

Linasoo
0

#1: Nej. Jag kollade mycket på det men tydligen inte nog… Jag såg att de rekommenderades men såg även många som skrev att de kan bråka och bli aggressiva, även folk jag vet. När jag köpte honom sade dem inget heller.
Tack för svaret

Cireea
0

Var är hamstern i fråga köpt? Butik? Från köksavel? Seriös uppfödare? Finns stamtavla?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

anma04
1

#0: En hona till hanen är ju inte att rekommendera då de kommer para sig:)

Linasoo
0

#3: Jag köpte den ifrån en djurbutik och jag vet att detta inte är det optimala stället.

Cireea
1

#5 Då är det alltså en Hybrid du har.
Hybridaveln är väldigt knepig och dum då den gör det svårt för ägarna av djuret att följa lagarna. Hybrider klarar sällan av att bo tillsammans med en annan dvärg då det förekommer mycket kommunikationsproblem. Utöver det är inte hybrider avlade på fina temperament eller på flocksmarta djur.

Så du hamnar i lite av ett dilemma, ska du följa lagen så bör du ge din hamster en chans att bo med en annan dvärghamster. MEN, hybrider kan också gå under "särskilda skäl" och därmed kan man låta dom gå ensam då dom inte går ihop med andra på grund av den avel som ligger bakom dom.

Jag hade nog valt att avstå från att köpa en till på grund av hur problematiskt det är att sätta ihop två hybrider med varandra. Dessutom har han bott ensam en tid redan vilket kommer försvåra en ihopsättning.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Linasoo
0

#6: Tack så mycket för ditt svar och information!