Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhamstervintervitrysk-vintervithybriderroborovskidvärghamster
Läst 162 ggr
Blockljus1
0

Färger på Roborovski??

Jag har varit i en djuraffär idag och försökt titta på deras dvärghamstrar. Jag vill helst ha rysk vintervit. Hamstrarna var nylevererade och låg nergrävda i sina burar. Personalen ville inte ta upp dem utan låta dem vara ifred.
Jag frågade om ras och färg och de sa att de hade Roborovski. Färgerna de nämnde var ”safirblå” och ”Palermo”. Jag misstänker att de menade ”pärlemo”. Men nu till min fråga; finns verkligen dessa färger hos Roborovski? När jag tittar på Hamsterföreningens sida så finns de inte hos R utan hos Rysk vintervit. Där står det om ”sapphire” och ”pearl”.
Vet någon om hur det kan vara?

Jillyana
2

1) jag avtåder SKARPT från att köpa från djuraffär då du inte har koll på stamtavla, genetiska sjukdomar, hur de fötts up(vilket troligen är extremt dåligt), hur de har hanterats etc etc.
https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare

2) vill du ha en lista över uppfödare så finns en underbar karta här(så du kan få en bra hamster): https://hamster.ifokus.se/discussion/1493503/uppfodarkarta

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
Cireea
2

Varken "pärlemo" eller "safirblå" finns det inget som heter. Däremot brukar många butiker ge egna namn åt färgerna för att få det att låta mer spännande och exotiskt.

Det finns inga hybridfärger eftersom robbar inte kan korsas med någon annan art. Så antingen har dom sagt fel art eller sina påhittade färger.

Jag rekommenderar dock att du köper från en uppfödare som #1 skriver. Att stötta djurbutik och den avel som försegår bakom dessa djur är vidrigt. Läs gärna det som #1 länkade så får du mer förståelse för vad du stöttar genom att köpa i butik.

Vill du dessutom har Rysk Vintervit så kommer du inte hitta det i butik. Dom djur du hittar där räknas som hybrider. Vill du ha renartiga djur vänder du dig till en seriös uppfödare som för stamtavla på sina djur.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck