Vilket hjul har ni?
Det finns en rad olika Hjul att välja mellan till sin hamster så jag känner mig nyfiken över vad alla använder för sorts Hjul till sina hamstrar.
Själv använder jag Trixies plasthjul då dom är lätta att hålla fräscha.
Vad använder ni?
Notera, om ni vill lägga in bilder så måste det vara era egna alternativt länkar. Screenshots på andras Hjul eller bilder från Google är inte accepterat
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Tic tac Hjul använde jag när jag hade guldhamster. Breda, stora och lätta att hålla rent. Svårt att välta också. Har tyvärr ingen bild och hjulet är i förrådet.
Till dvärg använde jag trixihjul för det mesta. Hade en 30cm platta till en av mina dvärgar. Det var uppskattat. Inser nu efteråt att platta var nog ingen bra idé, inget som jag rekommenderar i varje fall med tanke på ryggen.
Mvh
Mig
Jag har plasthjul från Trixie: https://www.arkenzoo.se/trixie-hamsterhjul-plast?53209
Det funkar jättebra men jag fick ta bort klistermärket eftersom min hamster kom på att man kan tugga på det 😅
Vi har Trixie plastshjul till våra dvärgar.
Plasthjul 28 cm, Trixie.
Har ett stort trähjul.
Plasthjul trixie
Trixie plasthjul 28 cm till min guldis 👍🏽
Trixie trähjul till min dvärghamster. Ett på 21cm och ett på 28cm. Tysta och bra!
Jag gillar trä hjulen från zooplus. Ende som inte brukar låta för mycket. Men de är lite dyrare och kan tuggas sönder. Så nån dag kommer jag nog bara ha sådana trä Hjul. Tills dess kör vi även på gnälliga/ljudliga hjulen trixie.
Har även kvar ett gammalt metall Hjul med pinnar från förr när man hade hamster. Trär tjockt papper mellan så det inte är några glipor de kan fastna och skada sig. Om jag inte har tid att sy nya tygskydd. Kräver mer fix hålla rent och säkert. Men det låter inget alls vilket är toppen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Plasthjul trixie 28 cm
Vänliga hälsningar
Trähjul från Trixie
🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu
Plast hjulet från trixie, kan man ta loss framsidan så att det är lättare att skölja av det?
#14 Ja, det kan man.
Jag har just nu ett trähjul från Zooplus som jag varit nöjd med. Har dock valt att beställa ett 31 cm trähjul från Rodipet som ska ersätta det gamla när det kommer. Håller tummarna att det ska vara ändå lite tystare :)
Den artikeln är från 2012..
#19 först och främst i fel tråd och för det andra är det inte tillåtet med bilder hur som helst. Läs våra Sajtregler som jag sagt till om säkert 5 gånger nu.
Trixie plasthjul
#0: Har trähjul från Getzoo. Supernöjd med det!
33cm trähjul från trixie
sunoo
- Redigerat 2021-10-07 14:54 av sxnoo
Jag var helt inställd på att köpa ett Hjul som var 28cm men när jag var på zoo och skulle köpa ett sa de att den absolut inte behöver ett så stort Hjul för det blir så trångt i buren (och de hade inga såna stora inne). Jag skulle ha gått därifrån bara men det slutade med att jag köpte ett trixie trähjul som var 22cm (som hon sa räckte mer än väl). Efter någon dag beställde jag dock ett likadant fast 28cm på nätet så nu har han det… Det lilla hjulet var ju inte bara för litet, det var ju också för smalt!? Han ramlade ju ur med yttre framtassen titt som tätt. Man tycker ju att folk som jobbar på zoo i första hand ska värna om djuren.. Och jag borde ha stått på mig. Men som sagt, han hade bara det lilla hjulet ett par dagar.
Och apropå det, hur gör man rent ett trähjul? Nu har hamstern kissat i det, vilket han inte gjorde i det förra. Det förra sprang han dessutom i som en galning men han verkar inte alls lika intresserad av detta (kan det vara för att han har kissat i det?), de senaste kvällarna sitter han mest i sitt hus och trycker. Vet inte vad han gör efter midnatt dock… Han är ganska liten, kan det vara att det stora trähjulet är för tungt? Har får dock en väldig fart när han väl springer i det.
#26: Hej! Min hamster brukade också kissa i sitt trähjul. Jag brukade ta en liten sprayflaska med hälften ättika, hälften vatten och spraya på hjulet och sen borsta med en tandborste. Mitt hjul (som jag har till en liten dvärghamster – hans rygg är rak när han springer) går att ta loss från stället, så det brukar jag göra och sen skölja själva springdelen under vatten. Till slut lägger jag in hjulet i ugnen på superlåg värme tills det har torkat :)
Lite omfattande, men vad jag har förstått så gillar de inte lukten av ättika så de slutar kissa där man sprayar (det har min gjort).
Kanske att han tycker det nya hjulet är lite tyngre? Du kanske kan testa själv om det är lättare att få snurr på det i plast? Min hamster tyckte också bättre om sitt i plast i början, men nu verkar han vara supernöjd med det i trä.
#27: Det stora trähjulet luktade jättestarkt när jag fick det. Det gjorde inte det lilla. Jag försökte göra rent det med vatten och såpa men då sprack det. Har reklamerat det nu, hoppas det går igenom. Mest för att det stank så otroligt, tänkte att det kanske var därför inte hamstern var så förtjust i det och kissade i det. Jag har beställt ett plasthjul nu så får se om det funkar bättre. Synd, för jag tycker trähjulen är så fina men vågar mig inte på att beställa ett till ifall det luktar likadant. Bra tips annars! :)
#28: Aha, vad dåligt att det luktade när du fick det! Och att det sprack! Lycka till med reklamationen :)
Hej igen! Ni som har trixies plasthjul, hur gör man för att de inte ska skava mot ställningen? Vi fick hem vårt Hjul igår och det tar mot ställningen i bak när de snurrar vilket både gör det trögt men också låter rätt mycket. Någon annan som upplevt samma sak och går det att fixa eller måste jag beställa ett fjärde Hjul till hamstern vi haft i tre veckor…
#30 Gör en reklamation på hjulet.
Mvh
Mig
#31: Ja, jag har mailat zoo.se. Har ändå ett reklamationsärende öppet på trähjulet, haha. Hoppas verkligen att det bara är jag som har haft otur.
#33: Ja, fast det tar emot hela vägen så hjulen skrapar mot ställningen så det är supertrögt för hamstern att springa i och låter jättemycket.
#34: okej. Har du kollat så att metallpinnen är i mitten av hjulet?
#30 Jag tog hjälp av sambon som med lite styrka böjde på metallställningen lite och nu fungerar hjulet tipp topp 😊
#35: den sitter som den ska vad jag kan se. Hjulet lutar liksom framåt, det skulle behöva sitta rakare, tror jag. För det kan väl inte vara meningen att det ska vara så här?
#36: Hm, okej ska kanske testa det. Det andra hjulet jag försökte fixa gick ju sönder helt istället 😂
Jag lyckades böja det så det blev lite tystare iaf. Böjde åt fel håll först så det bara ramlade bakåt. Haha, andra hjulet jag typ skulle sönder på två veckor men det verkade hålla! 😅
Dock vobblar det ju så pass mycket att det ändå slår emot nästan hela tiden men det kanske blir bättre när hamstern är i.
Skriv och skicka foto. Jag kommer inte ihåg vilken butik jag beställde från men dom skickade ny direkt utan problem. Mitt var likadant.
Har ett trixi trähjul 28cm