Kletig päls
Hej! Min guldhamster har två hårtuffsar på rumpan. Vet att det är normalt. :)men dem blir alltid kletiga / håret sitter ihop , just där. Plus att det fastnar saker i dem. Min första fråga är om detta stör henne och min andra är om jag kan göra något åt det och om jag ens borde göra något åt det som att typ borsta dem eller nåt. Tack för svar på förhand.
Ps. Blev lite konstig formulering men hoppas ni ändå kan förstå ( kunde inte få det att låta bättre ) 😅☺️
- Redigerat 2021-06-23 22:17 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Det du kan göra är att du antingen försöker borsta pälsen, exempelvis med en tandborste. Går inte det hade jag nog klippt av tovorna och sedan varit noggrannare med borstning när pälsen växt ut igen. 😊
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#0 menar du doftkötlarna?
Okej tack ☺️
#2 doftköttlarna?
#3 Det sitter doftkörtlar på guldhamsterns höfter. Bifogar en bild.
Är det dessa du menade?
Är det fuktigt vid doftkörtlarna så är det normalt då dom använder dessa för att markera revir. Tänkte inte alls på att det var dom du kunde mena då du skrev hårtussar vid rumpan 🙈
Är det dock väldigt kletigt kan doftkörteln ha blivit inflammerad. Undersök om doftkörtlarna ser svullen, röd, flagig, varig eller blodig ut. Det är tecken på inflammation och då kan du behöva antibiotikakräm.
- Redigerat 2021-06-25 15:06 av Cireea
Alltså nej, det är inte vid doftkörtlarna ( vet var det är för något ) ☺️ Utan det är som jag skrev.. vid rumpan. En på vardera sida om svansen
- Redigerat 2021-06-25 15:09 av HaMsTeRpLaMsTeR123
#6 Dåså, då är det ingen inflammation vid dom i alla fall 😁
Då hade jag klippt av pälsen för att få bort det kletiga där till att börja med.
Har du lyckats identifiera vad det är som kletat sig fast i pälsen? Är det Färskmat, urin eller avföring?
Det är iaf inte bajs/ avföring eller Färskmat.. så jag gissar på urin
Ikväll så får jag ta och klippa och sedan fixa till dem lite varje dag . Tack för hjälpen😜