Hamster iFokus

Hamster

Etiketterdvärghamsterträning
Läst 149 ggr
MILLIMOLLI
2021-06-11 19:56
2

Klickerträning

Hej, någon som klickertränar sin dvärg? Funderar på att testa och se lite längre fram när han är lite äldre nu är han bara 6 veckor och nyinflyttad. Men tips tas gärna emot!

Cireea
2021-06-11 20:01
0

Inte tränat själv med just klicker men vet att många gjort det. Var generös med belöning när hamstern gör det du vill och var noga med att klicka vid rätt tillfälle (alltså inte för lång tid efter hamstern gjort det du önskar). Ett annat tips är att ha flera små pass istället för ett långt.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

MILLIMOLLI
2021-06-11 20:04
0

#1: tack, jag kan klickerträning men tänkte mer på roliga trix o belöningar då. Att leka fram trixen är lite svårare med en dvärg än en hund🤣😅

Cireea
2021-06-11 20:08
1

#2 Okej, framgick inte riktigt vad du ville ha tips om så jag antog att du ville ha generella tips 😅

Träna in att hamstern ska gå en hinderbana, kanske inte behövs så mycket klick där i för sig men mer belöning för att hamstern ska förstå vad man vill. Har även sett dom som tränat in att hamstern ska snurra, ställa sig på bakbenen eller komma när man kallar in.

Jag brukar belöna med små bitar av köttfärs, ägg eller också en sked med Barnmat som dom får slicka från.

MILLIMOLLI
2021-06-11 20:16
0

#3: tack åhh nu måste jag bara vänta, han kommer och sätter sig i handen iallafall när man "pussar med munnen", det här med att ta det lugnt 🙈.

Cireea
2021-06-11 20:17
1

#4 Du behöver inte vänta till någon specifik ålder för att klickerträna, det kan du göra när som helst och är inget som hamstern tar skada av. Börja lite långsamt för att vänja in det så ska det gå fint 😊

MILLIMOLLI
2021-06-11 20:22
0

#5: vi är i stadiet där vi fortfarande jobbar på att kunna bli upplyfta, men du har helt rätt jag borde ju kunna öva något.

Cireea
2021-06-11 20:24
1

#6 Aha på så vis, då kan du kanske träna in klickern i samband med lyft och hantering? Då jobbar ni på bandet mellan er samtidigt.

HaMsTeRpLaMsTeR123
2021-06-11 20:35
0

Det här med klickerträning.. har försökt läsa runt lite men förstår ändå inte. Hur klickertränar man? Och vart kommer klicken in?

Cireea
2021-06-11 20:43
1

#8 Klickerträning handlar om att träna med positiv förstärkning, klicket betyder samma sak om det verbala "bra!" när man får den reaktion man hoppades på. Det vill säga att varje gång som djuret i fråga gör det du önskar så ska man klicka och alltid belöna, exempelvis då med godis vilket är lättast med hamster då man inte leker med dom på samma sätt som hundar.

Först måste man då givetvis träna in själva klicket så att djuret förstår att klick = du gör rätt = belöning. När djuret förstår att klick betyder att den gör rätt så kan man börja använda klicket för att markera att djuret gör rätt.

Den viktigaste grundstenen är egentligen att du alltid alltid alltid belönar vid klick.

Hoppas det inte är för krångligt förklarat😅

• Redigerat 2021-06-11 20:46 av Cireea
HaMsTeRpLaMsTeR123
2021-06-11 21:16
0

Hmm. Nyss så började jag träna med det jag tror är en början på klickerträning, att alltså klicka och sedan ge lite bebismat, så hon förstår att klicket = belöning. Gör jag rätt? Och vad är isåfall nästa steg?