Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: dvärghamsterallmäntlagar-och-regler
Läst 457 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Vad händer om dvärghamstrar är själva?

Hej! Bara en fråga, jag vet att det är lag att dvärghamstrar ska vara minst två, och att dem säras bara om det inte funkar. Men vad hände om dem vara är en?

Jillyana
2

När man hindrar en art som är flockorienterade från att leva i just en flockså förstör man deras chans att leva naturligt. Ju mer naturligt man låter ett djur leva dessto mer balanserat blir det i sitt huvud. De uppfostrar varandrar, stöttar, skyddar och hjälper. Ett flocklevande djur som fråntagits den rätten mår oftast riktigt dåligt, har en tendense att uppvisa fel/sjuka beteenden och kan ha riktigt svårt att vara lugn då de av naturen behöver sällskap. Vissa individer klarar sig bättre själv än andra men jg skulle vilja påstå att ha ett flockdjur ensamy är det samma som psykologisk tortyr.
Det finns en anledning att isolering på fängelser är YTTERST reglerat och även klassas som tortyr i vissa fall.

Kanin och hamster
2

Jag hade två dvärghamstrar(en av mina hamstrar lever fortfarande men den andra har gått bort) jag var tvungen att sära på för att de bråka och höll på att pipa hela nätterna och båda hamstrarna blev väldigt glada att flytta ifrån varandra kanske för de bet och brotta ner varandra.

Jillyana
2

#2: ja, det finns såklart individer som inte kan/bör leva i flock även bland flockdjur. Men över lag är det bara grymt att ha ett flockdjur ensamt.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Okej, tack ville bara veta vad som hände om man gjorde det 😊

hamster.Harry
0

#0: jag har bara en dvärghamster och har haft honom i ca 1 mån å funkar jätte bra :)

hamster.Harry
0

#0: plus att uppfödaren jag köpte ifrån hade dvärghamstrar och för de fukade det inte med två i samma Bur

Cireea
2

#6 låter inte som en seriös uppfödare. Fick du stamtavla?

Det är det här som är ett av problemen med köksavlare och grossister. Dom avlar inte på flocksmarta djur och utan kunskap på hybrider, inte konstigt att det inte fungerar då och att djuren inte går ihop som dom ska.

Seriösa uppfödare avlar alltid för att flocksmarta djur och skulle aldrig sälja ensamma individer om det inte finns goda skäl, exempelvis att det redan finns en vän av samma art i hemmet eller att individen i fråga försökt gå med andra men det fungerar inte.

Läs på om hybrider och köksavel. Vi har bra artiklar här på sajten som kan förklara vad problemet med den typen av avel är.

https://hamster.ifokus.se/discussion/1494711/varfor-ska-man-stotta-uppfodare

https://hamster.ifokus.se/discussion/1495160/hybrid

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
  • Redigerat 2021-06-09 22:16 av Cireea
Kanin och hamster
0

#7 Jag fick mina hamstrar från mina kusiner och de är köpta från djuraffär så det är ju inte så konstigt.🐹

isabellabella
1

jo det är så att mina hamstrar slogs innan tills den ena var helt blodig och satt i ett hörn det hände inte bara en gång utan varje dag det var alltid lilla kivi son skadades han blev biten i örat och allt. Till slut bestämde vi oss att åka till djuraffären och då så sa dom att vi skulle splittra på dom och dom verkar mycket gladare.
Hoppas att du fick ett svar på din fråga eller att det var till hjälp:))))

Cireea
1

#9 Som sagt, väldigt vanligt bland hybrider och djur som är avlade hos köksavlare eller massproducenter då dom inte avlar flocksmarta djur.

Det är en av många anledningar till att djur från denna typ av avel är problematisk. Det hindrar köparna att följa lagen men det gör också att djuren i sig får lida.

https://hamster.ifokus.se/discussion/1495160/hybrid

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
Kanin och hamster
0

#10 tycker också det är hemskt att nästan alla som ska köpa en hamster för första gången köper från en djuraffär.😔

hamster.Harry
0

#11: jag köpte från en uppfödare

Denna kommentar har tagits bort.
Cireea
2

Inlägg raderat.
Står uttryckligen i L80 att dom ska hållas med minst en artfrände. Sånt där skitsnack kan du hålla utanför mina sajter.

Tillägg: Kap8 1§
Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurets art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.

Direkt från L80.
Så du kan droppa "det är en myt"-snacket direkt. Läs på om L80 istället.

• Redigerat 2021-07-01 13:12 av Cireea
Herveaux
0

#13: Lagen om att dvärghamster ska hållas i par kommer från Jordbruksverket och finns att läsa HÄR.

På sidan 21 under 8 kap. 1§: Gnagare, utom guldhamster, ska hållas i par av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.

// Harley

• Redigerat 2021-07-01 13:17 av Herveaux
mini93
0

Rätta mig om jag har fel..
Men i de flesta andra länder är det rekommenderat att man bara ska ha en dvärghamster.
Det verkar bara som om det är Sverige som har fått för sig att man måste ha två?

Cireea
2

#16 På grund av att det i dom flesta länder inte finns nästan någon uppfödare av renartiga djur. Det vill säga att marknaden domineras av 99% hybrider. Vilket då också påverkat att rekommendationen ser ut som den gör.

Jillyana
1

#16: utöver vad #17 säger så har Sverige ett av de abdolut starkaste djurskydddlagar, så det ärflga förvånande om vi har regler de flesta övriga länder inte har.

[sigridmasterbard]
0

#14: haha ok jag "droppar" det. Har dock många källor som visar på det här, vad har du? Men oki, tack för info :) ska skaffa min kompis en lekkamrat med detsamma

Cireea
2

#19 Lagen är min källa. Vad du än har utöver det är oväsentligt.

[sigridmasterbard]
0

#20: oki :))

Hamster..zoo123
0

Det är inte lag att dvärghamstrar måste vara två (det är marsvin) för dvärghamstrar kan bråka då man måste sära på de eller om ena för behöver man ej köpa en ny de kommer att börja bråka då de bara går ihop med syskon. De kan alltså vara själva men de ska ha extra mycket kärlek då:) så går det utmärkt!

Herveaux
1

#22: Jo, det är lag på att dvärghamster ska hållas i par.
Länk till lagtexten finns i #15.
Läs på innan du sprider falsk info!

// Harley

• Redigerat 2021-08-17 19:20 av Herveaux
Cireea
2

#22 Ska du komma in hit och dela med dig av råd till våra medlemmar så ska du vara väl påläst, vilket du inte är med tanke på det du sitter och skriver. Det är lag på att dvärghamstrar ska bo med artfrände om det inte föreligger särskilda skäl, se tidigare inlägg i tråden.

Att uppmuntra till att bryta mot lagen hör inte hemma på den här sajten. Du bör sätta dig in i våra Sajtregler om du vill vara kvar här inne..