Hamster iFokus

Hamster

Etiketterguldhamsterbeteende
Läst 148 ggr
anonympajas
0

Hane eller hona?

Jag ska snart köpa min första hamster!! Det blir en liten guldis då jag tror att det blir lättast då de är lite större och bor ensamma så man slipper ev bråk osv.

Men jag funderar på vilket kön som är bäst? Vet såklart att det beror på personlighet, men med ex kaniner brukar man ju rekommendera hane som förstakanin då de oftast är lite lugnare och snällare, är det samma med hamstrar?

Tänker också om det är något av könen som kanske är mer benägna att rymma?

Cireea
0

Nej. Finns ingen sån rekommendation när det kommer till hamstrar.

Honor kan generellt sett anses vara mer aktiv men dom är inte "svårare" att ha än hane. 90% sitter i individen och inte könet i sig.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Jillyana
0

#0: vilken uppfödare har du hittat? Vore kul att se vad du har spanat in dig på :)
Edit: stavning

• Redigerat 2021-06-04 10:46 av Jillyana
anonympajas
0

#1 okej! Då tar jag den som käns bäst, oavsett kön 🤗

anonympajas
0

#2 inte kommit så långt till själva hamstern än🙈 Men tror att det blir att köpa från blocket då den enda (vad jag vet) uppfödaren nära mig har uppehåll just nu

Cireea
1

#4 Kolla uppfödarkartan efter seriösa uppfödare nära dig. Transport löser sig alltid 😊

Köper du från blocket antar jag att du tänker på en omplacering och inte en bebis?

Jillyana
0

#4: ah, samma som miG då XD har fixat med tillbehör, kollat och gämfört Bottenmaterial etc etc etc sedan dess. Lagom tills jag kände mig klar för hamstern fick jag corona så fick ligha på is ^^!

anonympajas
0

#5 närmsta är mer än 2h bort och vet inte hur bra transport går att fixa till en liten hamster, tror också att den kan bli ganska stressad av att åka så långt!

Blir antingen en äldre eller en unge, beror helt på vad som känns bäst. Ska också kolla vårat lokala djurskydd om de har någon som behöver hem.

Cireea
1

#7 Snick snack 😊
Jag är själv uppfödare och skickat hamstrar över hela Sverige, från norraste norr till södraste söder. Jag har skickat hamstrar från norra Sverige till södra Norge till och med. Det har aldrig varit ett problem.

Transport löser man i transportgrupp på Facebook. Man hittar någon som åker sträckan och sedan betalar man en liten summa (ofta runt en hundralapp) för att dom tar med hamstern längst vägen.
Många gånger brukar uppfödaren hjälpa till att ordna med frakt.

En resa på 2 timmar är kort 😉Hamstrar som vi importerar från exempelvis England brukar resa i flera dygn ibland, det går hur fint som helst så länge dom har en bra transportlåda och gott om mat, vätska (gurka fungerar fint) och massor av bomaterial att mysa ner sig i. Dom klarar sig fint!

Vore hemskt trist om du stöttar köksavel genom att köpa hamsterungar på Blocket. Då tycker jag hellre att du ska satsa på en omplacering för att inte stötta oseriös och okontrollerad avel.

• Redigerat 2021-06-04 16:48 av Cireea
anonympajas
0

#8 Har du länkt till någon fb grupp och någon bra uppfödare?
Vad transporterar men dem i?

Cireea
1

#9 Beror på var du bor. Kika på uppfödarkartan:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1493503/uppfodarkarta

Där finns massor av bra och seriösa uppfödare 😊 Den kartan innehåller inte några köksavlare utan är etiska uppfödare.

Man transporterar dom i en transportbur, eller exempelvis en mindre variant av samla eller annan typ av plastlåda. 🙂

Här har du några länkar till transportgrupper:

https://www.facebook.com/groups/405413409501931

https://www.facebook.com/groups/1924646911094614

https://www.facebook.com/groups/256953641045996

Välkommen till Sveriges bästa, och kanske det största, hamsterforum! Här hos oss finns massor av intressanta diskussioner, artiklar och tävlingar inom många olika ämnen, som avel, genetik, hälsa, kosthållning mm. Hamster.ifokus är helt fristående ifrån alla klubbar /föreningar. Välkommen in du också! Och det bästa är att det kostar inget att vara medlem.
anonympajas
0

#10 bor uppe i Umeå så här finns det inte så mycket! Ska i första hand adoptera en hamster men kanske kontaktar dem k Sundsvall ☺️

Cireea
0

#11 Guldrikets kan du kolla med!
Annars (om du är intresserad av Campbells) finns Exentrions i Lycksele.

Nej aktiva uppfödare i Umeå finns inte idag, vi var flera där tidigare men dom andra la ner eller tog paus och jag flyttade.