Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: beteendehamsterinredning
Läst 169 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Hamster tuggar på plasthjulet

Hej! Igår kom jag på min hamster med att tugga på hennes plasthjuls skydd eller vad man ska säga. Alltså den här saken man kan sätta på och ta av framför..

1. Vad ska jag göra? Byta Hjul, ta bort den saken? ( om jag gör det, som jag gjorde igår så är jag lite rädd att hon ramlar ut lite med tassarna eftersom hon hela sitt liv har haft ett sånt skydd)så jag satte tillbaka det för tillfället.

Jag tänker att det kan ju inte vara så bra att tugga på plast/ dels att hon kan få det i sig, och jag vet inte säkert men jag tror att det inte heller är så bra för tänderna.

Eller är detta ett normalt beteende?

Tack för svar i förväg :)

• Redigerat 2021-06-02 15:32 av Cireea
  • Redigerat 2021-06-02 07:53 av HaMsTeRpLaMsTeR123
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Om jag tar bort det så tuggar hon på hjulet

BellaGuldhamster
0

Har du några tuggleksaker?

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Ja, jag har whimses, äppelpinnar( alltså själva trädet, hasselpinnar , toarulle och en trä boll typ

Cireea
0

Så har några av mina också gjort, jag låter det bara vara. Dom har slutat av sig själv tillslut.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Okej så jag ska bara låta det vara då? Vad gör jag om hon inte slutar, ska jag isåfall byta till trähjul?

Cireea
0

#5 Det är upp till dig. Jag lät det bara vara. Dom äter ju inte plasten så på så sätt är det ingen fara. Vill du byta till trä så gör det, finns ju risk att hon börjar tugga på den också förr eller senare 😅

Bilbo123
0

Mina gnagde förut men jag bara väntade och till slut tröttnade dem.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Okej då väntar jag bara :D

Bilbo123
0

Gör det! Och sen kan du ju testa att byta om du tror det hjälper. 🙂

HaMsTeRpLaMsTeR123
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Förresten på tal om Hjul, vet ni något som är hyfsat tyst på riktigt? Har : se bild ovan, (28 cm) och det låter väldigt mycket på natten då hon springer. Nu har jag satt en grej bakom så det låter lite mindre men ändå.. Några tips på Hjul?

Cireea
0

#10 Det låter antagligen för att hjulet står fritt. Jag har mina ståendes lite "nerborrat" i bottenmaterialet samt en bit från väggen. Då står dom stadigare och slår inte 🙂

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Okej tack för tipset!

Bilbo123
0

Precis som #11 sa så brukar jag ställa dem en bit från väger så det inte dunsar. Om de gnisslar kan man testa smörja det lite bara🙂

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Dunsar? Egentligen så nuddade inte min väggen men jag ska testa att sätta Bottenmaterial och smörja med…hmm, med vad?

• Redigerat 2021-06-02 21:40 av HaMsTeRpLaMsTeR123
Bilbo123
0

När jag skrev dunsa så menade jag som att hjulet när dem springer slår i väggen. Man kan smörja med olivolja. Det har funkat för mig.

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Okej. Ja alltså hjulet har inte ”dunsat” mot väggen😀 mer att det låter när hon springer. Det är inte hon som gör att det låter.

Bilbo123
0

Ok fattar! Testa smörj det och se till så att inget nuddar hjulet som t.ex. spån eller inredning då det brukar låta väldigt mycket.
Hoppas du hittar en bra lösning🙂

blåbärskulan
0

#10: det min har är av trä och det låter ingenting.

• Redigerat 2021-06-02 21:55 av blåbärskulan
Bilbo123
0

#18 en av mina har också ett i trä, det läger ingenting👍🏻

blåbärskulan
0

#19: så bra :)

Bilbo123
0

#20 ska skaffa såna till alla mina då dem är knäpptysta ;)

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Va heter trähjulet?

• Redigerat 2021-06-02 22:50 av HaMsTeRpLaMsTeR123
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

#22 Vad*

• Redigerat 2021-06-03 12:36 av HaMsTeRpLaMsTeR123