Alla godingar hemma hos mig
Tänkte köra upp en liten tråd för alla mina älsklingar här hemma. Här kommer det inte upp några kullbilder (dessa brukar få en separat tråd) utan här ligger fokus på dom som bor här hemma hos mig.
Först ut är en av de äldsta (även om det inte märks).
Queens Tuesday, även kallad Litago.
Sobel bö homozygot bandad oddeye, korthår.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Och så, vår sista hane här hemma för tillfället.
Eyos G-Dragon, han går även under smeknamnet GD.
Silvergrå umb dominant spot mosaic, långhår.
Hans mamma är Yin och pappa är Mosaic.
- Redigerat 2021-05-31 00:57 av Cireea
Eyos Might Just Die, även kallad för Dee.
Sobel bö bandad, långhår rex.
Hennes föräldrar är båda egenuppfödd hos mig men dom har nu fått flytta till andra uppfödare för att hjälpa dom med sina avelsarbeten.
Eyos Meztli och Eyos Phantom Dancer är föräldrar till denna goding.
Wow, snacka om att börja dagen med en sötchock! Tack! 🥰
Mosaic fick mitt hjärta att smälta lite extra.
// Harley
Samma här! Föll direkt för lille mosaik😍
#10 #11 Ja Mosaic är något speciellt han 😍
Tycker det är väldigt fint med dominant spot!😍
#6: vilken sötnos
Sötisar!
Eyos Seolhyun, kullsyster till Eyos G-Dragon i #6, råkade visst stanna här hos oss också. Jag kunde inte släppa henne när hon väl blev avbokad.
Hon är silvergrå korthår.
Mamma är Yin och pappa Mosaic.
På bilden har hon hamstrat mat så hon ser extra söt ut 😂
- Redigerat 2021-06-12 15:20 av Cireea
#16😍sötis😍
Vilken sötnos! 😍 Härligt med en Oddeye också. 🥰
Igår somnade min älskade Chief in ❤️
Förlusten av en så älskad hamster tog i hjärtat och graviditetshormonerna gjorde det inte lättare att hantera.
Godnatt Chief 🥀
Å nej beklagar verkligen sorgen🥺😔🥀 vila i frid❤️
vila i frid chief
beklagar så sorgligt när djur dör
Eyos G-Dragon och Silfi have my heart😍 En kull mellan dem vore dröm!!
Vila i frid Chief❤️❤️❤️
Nej men vad söt h@n är! 😍
Alltså, gud vad söta dem är ❤️
#26: Så söt! Så otroligt sött när man ser hamstrar framifrån när de blir hållna, de ser alltid så förvånade ut :D
Grattis till tillskotten!
Åh vad han har växt! ❤️
Ja jag håller med!
#32 Guuud så fin! Tror jag är kär😍
Jag har en fråga till dig cireea. Så som jag uppfattat det så avlar ju du på dina hamstrar och har ganska många på samma gång. Men honorna går ju bara att para mellan typ 5-11 månader. Behåller ni alla honor och låter de leva hela livet hemma hos er när de blivit för gamla för att få fler kullar elr får de flytta vidare. Tänker att det blir väldigt många hamstrar när man alltid har kullar i gång😊 hoppas du förstår vad jag menar😅
#36 Jag behåller inte alla honor som gått i avel, nej.
Vissa stannar hela livet och andra omplaceras. Nu tar jag oftast bara en kull per hona och då brukar jag många gånger kunna låta en annan uppfödare ta andra kullen för att främja både min avel men också andras. Så då omplaceras honan för ett vidare avelsarbete och så får den uppfödaren i sin tur välja om dom vill behålla eller omplacera till sällskap senare.
Men när jag omplacerar till sällskap är det främst honor, det hade helt enkelt inte varit hållbart att behålla alla hamstrar och samtidigt hålla igång med några kullar per år. Hade jag behållit alla tills de gått bort av ålder hade det blivit kanske 1 kull per år om ens det. Men nu är det sällan jag omplacerar honor till sällskap efter en kull, oftast är det en annan uppfödare som tar över.
Nu har jag visserligen rätt få kullar, 3-4 kullar är rätt lite jämfört med vissa som kan få 10-15 eller till och med 20 kullar om året. Då är det betydligt fler hamstrar i omsättning.
#37: 20 kullar om året?!om de får 12 varje gång så blir det ju liksom.. 220 hamstrar på ett år😱😱
#38 Ja.. 🙈 Finns uppfödare som avlar så.
#37 tack för svaret!😊
Cireea, säljer du ungarna på nån typ av hemsida elr lägger du ut annonser på ex. blocket? Ser ofta annonser på hamstrar från uppfödare som verkar väldigt seriösa, men vart skulle du säga att det är bäst om man vill köpa hamster från seriös uppfödare? 😊 sorry om jag bryter tråden lite men aja :)
#41 Jag annonserar på min hemsida, Facebooksida och även på Finn som är Norges version av Blocket. 😊
Skulle säga att det bästa sättet är att kontakta uppfödare personligen. Oftast kommer annonser ut på dom ungar som är kvar så vill man kunna välja tidigare bör man höra av sig i god tid och stå på intresselistan 😊
- Redigerat 2021-11-18 23:31 av Cireea
#42 ok tack så mycket! Funderar på att skaffa en liten pälsboll till här hemma. Mina andra hamstrar har ingen stamtavla och är från privat uppfödare som jag nu fått höra inte var särskilt seriös. Vill därför gärna köpa från seriös uppfödare med stamtavla😊
#43 Då är mitt tips att du kikar runt lite hos olika uppfödare för att se deras kullplaner, finns ingen uppfödare i din närhet är det alltid värt att kika längre bort. Transport brukar lösa sig! 😊
På kort tid har vi fått ta farväl av våra två pensionärer som vi haft här hemma. Först var det Jackie i slutet av oktober och nu Litago idag. Alltid lika jobbigt att säga godnatt till dom små, oavsett ålder ❤️💔
Man brukar ju säga att onda ting kommer i tre så jag undrar vad som väntar härnäst 😩
#45: åh nej, beklagar är inte äns ett tillräckligt starkt ord, nu är det fler i hamsterhimlen❤️
Jag beklagar jag fattar hur det känns❤️
Inatt har vi tagit farväl av GD som hittades i boet i evig sömn 😭 Jag var inte redo för det här och det hände alldeles för tidigt.
Som jag sa i #45 .. onda ting kommer i tre 😭
#48: Jag beklagar 💔
#48 jag beklagar alltid tråkigt 💔
#48: åh nej, jag beklagar❤️❤️🩹
Efter att ha förlorat både GD och Okay Dude så blev jag lite låg och kände nästan för att lägga ner aveln där i slutet på januari. Men, jag har kommit för långt för att sluta nu. Jag brinner för min avel och jag har så mycket kvar att ge hamstervärlden. Så jag la alla sådana dumma tankar på hyllan och tog nya tag i avelsplaneringen.
Jag hämtade i fredags hem två nya hamstrar från en uppfödare som tyvärr ska lägga ner sin avel. Hon hade tagit över Eyos Yin (mamma till GD) för en andra kull och jag kom hem med hennes dotter eftersom jag inte kan förlora Yins linje.
Tillsammans med hon kom denna snygga hane, Hamsterhiets Vitastor Pablo. En cinnamon dominant spot korthår. Jag förlorade min ds så det kändes väldigt tryggt att få hem en cinnamon ds som dessutom bär rex.
Jag dör vilka ursöta, helt fantastiska tillskott till aveln och familjen!😍
Lycka till med den framtida aveln!
Vila i frid alla hamstrar som gått över regnbågsbron❤️
Nej nu är det ett tag sedan sist och det har skett en hel del här hemma, jag har hunnit ha två kullar där jag sparat en hona ur ena och en hane ur den andra. Det har även kommit ett par tillskott från andra uppfödare, en från England och en från Sverige. Nästa helg ska jag dessutom till Göteborg för att hämta en ny dominant spot hane.
Här hemma bor just nu:
Eyos Xiwangmu "Mu"
Eyos Gasly
Vallmos Supermarzano "Dumbo"
Mapilamis Snöklocka "Snö" (nytt tillskott från Sverige)
Hamsterhiets vitastor Pablo
Tristar M'lady (nytt tillskott från England)
Lykkelabbs Bumblebee "Bee"
Eyos Wake Me Up "Oddyx"
Bild på Mu och Gasly ❤️.
Åhhhh så gulliga!!❤️
#55 😍
Fick lite nya bilder på några av hamstrarna nu ikväll.
M'lady (Sobel korthår)
Mu (offwhite rö bö långhår rex)
Bee (silversobel homozygot långhår)
Snö (sobel bö dominant spot långhår satin)
Gasly (offwhite rö bandad långhår)
#58 hur många hamstrar har du? :)
men vilka sötnosar :)
#59 Åtta, med en nionde som ska komma nästa vecka.
#60 så kul med lite fler :)
#4: 😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍😍
Ior.o.co
#58: alltså jag fattar inte hur du orkar haha. Hur hinner du ta ut alla för att springa runt?? XD
#63 Man får ta sig tiden 😁
Alla har inte behovet att komma ut dagligen under någon längre tid, vissa har behovet att vara ute några timmar dagligen (framför allt honor 🤪) medan vissa nöjer sig med att komma ut bara ett par gånger i veckan. Jag ser alltid till att berika burarna med mycket att göra, gömmor att hitta och sådär så dom alltid har något att pyssla med.
Längtar till imorgon, äntligen kommer Zeus hem! 🤩
#65 finns det någon bild?
#66 Bara som ägaren tagit så ni får se honom imorgon 😁
#67 nej an nu blir det spännande!
#67: äntligen! Ännu en sötis till aveln!
#70: vilken snygging 😍
Kommer namnet från den grekiska guden?
#70 😍 nej men gud vad söt!
Vad är han för färg/teckning? Kan det möjligen vara en rex dominant spot? (gissar)
- Redigerat 2022-06-05 06:14 av [Lilium]
#71: Skulle jag tro att det gör.
#70 Han är så fin ❤️
#71 Antagligen 😊
#72 han är färgen cinnamon med teckningen dominant spot.
#74 tyckte han var dominat spot
Söta hamstrar
Tjena^^
Jag satt och läste din "låsta tråd" Varför ska man stötta uppfödare? men vet inte om jag blev så mycket klokare!??
Du föder upp och avlar fram hamstrar som hobby eller som business förstår jag.
Har själv aldrig ägt en hamster och kommer aldrig att göra så. Är i första hand kattälskare men tycker även mycket bra om hundar. Åtminstone om de är väluppfostrade.
Men hur mycket tar du för en hamster och hur många hamstrar får du fram per år dvs hur många hamstrar säljer du per år?
Hur lång är livslängden för en (frisk) hamster?
Hur förhindrar du inavel?
Jag är bara intresserad av ovanstående frågor rent allmänt.
Btw, att en katt- eller hundspekulant kan åka från södra Sverige upp till norra Sverige (eller vice versa) för att köpa/hämta sin blivande familjemedlem kan jag förstå. Men gör verkligen hamsterspekulanter likadant? Flygtransporter är väl knappast aktuellt för en hamster!!???
FINA BILDER DU LAGT UPP I DENNA TRÅD!!!
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#78: sötisar
Tjena^^
#79: Jag kan ju svara på nån fråga.
En hamster kan leva ca 1,5-2 år skulle jag nog säga, men vissa kan bli upp mot 3år. (rätta mig om jag har fel)
Ja, hamster människor kan åka långt för hamstrar. Om man är ute efter sällskap tittar många efter en uppfödare som är närmast, tex jag åkte inte alls långt för min (40min). Men det finns folk som åker några timmar om man inte har en uppfödare i närheten.
#79 Kul att du ställer frågor, även om denna tråd kanske inte är just för det i utgångspunkt. Men jag svarar givetvis då jag tycker såna här konversationer är väldigt intressanta.
Först och främst är jag lite osäker på vad som känns oklart i artikeln. Precis som med vilken avel som helst (hund, katt, iller, häst, hamster, råttor etc) så är det lika viktigt med stamtavlor och en etisk avel. Det är lika viktigt att man bedriver en seriös avel med långsiktliga mål med hamster som med vilken annan djurart som helst.
Att då stötta massproducering av djur (dvs den avel som grossister står för) är för mig otänkbart och rent av vidrigt. Djuren avlas inte fram med kvalité utan man bryr sig endast om kvantitet. Deras hälsa, temperament och rent krasst allt annat är totalt ointressant. Det som är viktigt är att det ska avlas fram djur, sen skiter man i det etiska.
Jag avlar på guldhamstrar som hobby, att ha det som "företag" eller som ett faktiskt jobb är omöjligt om man bedriver sin avel på det seriösa planet. Man går alldeles för mycket back på aveln för att det ska gå. Jag har aldrig vågat räkna själv men vet att en uppfödare jag känner räknade och hon gick back nästan 30 000 per år. Jag vågar knappt tänka på vad jag går back varje år och egentligen spelar det ingen roll då min avel har noll vinstsyfte.
En hamster hos seriös uppfödare kostar mellan 400-500kr (guldhamster), jag tar 500kr per bebis och lägre summor för omplaceringar beroende på ålder osv. Priset har absolut gått upp sedan jag köpte mina avelsdjur 2012 och det tycker jag är bra för att höja värdet på djuren.
Hur många bebisar det blir per år är olika då det beror på hur många kullar jag tar och hur stora kullarna är. Jag behåller oftast bara en individ per kull (ibland ingen alls om det jag ville ha ur kombinationen inte kommit) och ibland sätter jag även ut någon extra per kull hos en fodervärd. Fodervärd betyder helt enkelt att man som köpare får djuret gratis i utbyte mot att jag får ta in djuret för 1-2 kullar, förutsatt att utvecklingen är bra.
Sedan har jag även uppfödare som jag samarbetar med och då "byter" vi djur istället för att ta betalt.
I år har jag hittills fått 27 bebisar medan jag förra året fick 26 och året före det fick 22. Så låt säga att det är i snitt runt 25 bebisar per år hos mig. Sedan säljs ju långt ifrån alla då jag själv behåller, sätter ut hos fodervärd och byter med uppfödarkollegor. Ingen av dom djuren tas det betalt för, så ur varje kull kan man räkna bort kanske 3-4 individer.
I år har jag haft 4 kullar och det är kanske snarare runt 15 djur som sålts för faktiska pengar. Det är ynka 7500kr som sedan går direkt tillbaka till hamstrarna i form av burar, inredning, Foder, Färskmat och Bottenmaterial. För att inte tala om dom djur jag köper in för att fortsätta min avel.
Som en annan redan svarat så lever en hamster i snitt runt 2 år, men vissa blir 1,5 år och andra upp mot 3 år. Allt mellan 1,5-3 år är normalt.
Alla mina djur har stamtavlor och genom stamtavlorna räknar man ut släktskap och vilken procent inavel det blir genom olika kombinationer. Inavel upp till 6,25% är okej men man vill givetvis ligga så lågt som möjligt, oftast hamnar mina kombinationer på runt 1-2% vilket är bra, allra helst med tanke på den snäva avelsbasen vi haft sedan pandemin började och gjorde det omöjligt att importera.
Det är främst uppfödare som åker riktigt långt för sina djur men absolut så finns det dom som köper till sällskap som åker långt för den rätta uppfödaren och det rätta djuret. Ser inte varför det skulle vara konstigare att åka 60 mil enkel väg för en katt än för en hamster, för dig som inte älskar hamstrar så kanske det låter befängt men för någon som älskar hamster och inte förstår sig på kattfolk eller hundfolk (exempelvis) kan det vara lika befängt för dom att någon åker så långt för "bara en katt". Om du förstår mitt perspektiv på saken.
Jag har importerat från England nyligen, för mig är det inget konstigt alls då vi behöver nya linjer i vår avel för att kunna fortsätta framåt.
Att transportera via flyg är extremt sällsynt. Vi löser frakt genom båt, tåg och bil.
#82: Ojoj, spännande fakta
Tjena^^
#84: riktigt snygga, sötnosar 😍
#79: jag åkte från linköping till strömstad för att hänta min Norris från Cireea, pröjsade gör hotell en natt, vi möttes dagen efter och jag körde hem igen. Anledningen till att vi säger ”köp från uppfödare och inte djuraffär” är av samma anledning som man inte ska köpa katt/hund från djuraffär, det är i grund och botten djurplågeri. Vi pratar om oetisk avel och en person som bryr sig så lite om sina djur att en djuraffär får sköta försäljningen, och de har ofta liten till ingen koll på vad de säger/gör.
#84: vilka snyggingar 😍
Älskar sobel, en av mina favoritfärger ❤️
#84: Sötnosar 😻
Tjena^^
Alltså #4 jag dööör sötdööden