Hjälp, honorna går inte ihop!
Jag fick 1 april 6 stycken dvärghamster bebisar av rasen rysk/vintervit. Jag valde att behålla en hona och en hane av ungarna för att inte föräldrarna skulle leva ensamma. Hanarna går bra ihop och trivs i varandras sällskap, men för ungefär 1 vecka sedan sålde jag de sista hon-bebisarna och sparade då den jag ville ha och som tidigare alltid gått bra ihop med mamman. Nu när dom bor själva så bråkar dom ständigt, mamman är livrädd för den lilla och jag börjar märka sår på mammans mage efter slagsmålen. Jag känner mig så hjälplös och kluven då jag inte vet om det är bäst att försöka göra mig av med ungen eller inte, mamman är ju såklart min prio 1 och vill inte att hon ska leva varken rädd eller ensam.
Vad ska jag göra?
- Redigerat 2021-05-25 00:10 av Cireea
Jag skulle särat på honorna då dom inte går ihop.
Vet att vi diskuterade i din tidigare tråd och då dina hamstrar är från djuraffär så är dom tyvärr hybrider. Hybrider går sällan ihop så det är inget ovanligt fenomen du stött på. Du kan läsa mer om hybrider här:
https://hamster.ifokus.se/discussion/1495160/hybrid
Utöver det tog jag mig friheten att ändra din rubrik så den speglar innehållet bättre.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-05-25 00:15 av Cireea
#1: Jaha jag visste inte alls det om hybrider, tråkigt :(.
Problemet är bara att jag inte har plats för ännu en Bur då jag har stora platsbyggda burar… Vill inte sälja ungen egentligen men det känns som mitt enda alternativ, dessutom var det ganska svårt att hitta köpte och känns samtidigt fel att båda ska leva ensamma :(
#2 Alla dvärghamstrar av arterna Campbells och Rysk Vintervit räknas som hybrider när dom är utan stamtavla. Detta då man inte kan bevisa att de är renartiga, vilket dom sällan också är när dom kommer från butik.
Jag förstår att det känns jättejobbigt men tillsammans kan dom inte bo när dom bråkar. Hybrider klarar sällan av att bo med andra just på grund av problem med kommunikationen. Det leder till bråk som sedan kan leda till allvarliga skador eller i värsta fall avlidna djur.
Dom lider alltså inte av att bo ensam när dom så tydligt visat att det inte fungerar att bo med en annan individ. Det viktigaste är att du testade ha dom tillsammans, nu visade det sig inte gå och då kan du med gott samvete sära på dom och låta dom bo i varsin Bur.
Nu vet jag inte hur stora dina burar är men ibland kan burarna vara för stora och då brukar dom få egna revir inne i själva buren. Detta brukar då leda till bråk då dom ska försvara just sitt revir. Om du vill kan du alltid testa sätta dom i en lite mindre Bur och se om det fungerar. Fungerar inte det heller så bör du sära dom och inte sätta dom tillsammans igen.
Har du inte möjlighet att testa en annan Bur så bör du bara sära dom.
Jag har särat på dem nu och söker en köpare för ungen. Har du några tips på seriösa köpare eller så då jag redan tagit bort blocket annonsen jag hade för de andra barnen
#4 Tyvärr har jag inga tips. Du kan lägga ut annons här eller en ny på Blocket.
Lägger du ut annons här får du inte glömma etiketter samt att följa annonsreglerna. Annars kommer annonsen plockas ned 😊