Sten i hamsterbur
Hej! Är ny här.
Jag har en guldhamster på 18 veckor, dock inte handtam men jag jobbar med den biten. Har märkt att hans klor är lite långa, vet inte om det är en "bra" längd eller om de är för långa. Har sett att man kan lägga fint sandpapper på en träbro ( vilket jag har gjort) och när hamstern går där, så filas klorna ned. Är inte helt säker om det kommer att funka. Har också läst att man kan ta en stor sten utomhus och koka den i några minuter och sedan lägga den i hamsterns Bur, och då filas klorna ned.
Min fråga är, hur länge ska man koka stenen, och i hur många grader?
Har ni som har mer erfarenhet av hamstrar någon/några bilder på hur hamsterns klor ska se ut och inte se ut?
- Redigerat 2021-05-19 20:28 av Cireea
Har du en sten i buren får du se till så den inte kan råka få den över sig eller klämma sig på den bara.
#2 Du kan ha den i ugnen på cirka 100 grader eller koka den. När du kokar så ja… då kokas den? Kokande vatten har bara en temperatur 😅
Stenen ska stå direkt på botten av buren, inget strö emellan. Den får heller inte vara för liten så hamstern kan hamstra upp den.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
- Redigerat 2021-05-19 20:29 av Cireea
#3: Tack så mycket!! :)
Kokning eller ugn i mellan 5-10 minuter brukar vara lagom för att sterilisera saker. Skulle också rekommendera att du börjar med mekanisk rengöring, alltså att skrubba bort synlig smuts med diskborste/svamp. Antingen med vatten, såpa eller milt diskmedel, sedan kan du koka eller "ugnsbaka" den. Jag brukar själv föredra kokning, tycker det är smidigare och det syns i kokvattnet om det blivit mycket smuts som fortfarande finns kvar.
Såg nu att du skrev om sandpapper, skulle inte rekommendera det då sandpapper kan skada huden på hamsterns tassar. Då är stenar i buren betydligt naturligare och hälsosammare.
Du kan också köpa skifferplattor som du lägger vid exempelvis matskålen och vattenflaskan/vattenskålen. Det är ett väldigt smart sätt att slipa klorna om hamstern inte riktigt vill använda en större sten att klättra upp på.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#6: Okej, tack för alla svar!! :) :)